Aktuality

6-dňový štrajk vo Volkswagene prinesie 14-percentné navýšenie výplat

Volkswagen logo, ilustračná fotografia
Volkswagen logo, ilustračná fotografia
Zdroj: Oficiálne fotografie
Volkswagen logo, ilustračná fotografia
Volkswagen logo, ilustračná fotografia
Zdroj: Oficiálne fotografie

O štrajku zamestnancov bratislavskej výroby Volkswagenu sme informovali [ešte minulý týždeň](http://www.autoviny.sk/novinky/116972/zamestnanci-volkswagenu-dnes-strajkuju-ziadaju-narast-platov-o-16-percent). Vtedy sme uvádzali, že predstavitelia Moderných odborov Vokswagenu boli ochotní štrajkovať aj dva dni, nakoniec sa však výroba zastavila až na šesť dní. Koniec štrajku nastal 26.6.2017 o 5:59 hodine, výroba sa začala dnes o 6:00 hodine.

Tento prístup Moderných odborov Volkswagenu fungoval. Manažment závodu musel prijať novú kolektívnu zmluvu s kompromisom, v ktorej sa zaviazal zamestnancom zvýšiť platy o 14,12 percenta a vyplatiť každému zamestnancovi jednorazový bonus k júnovej výplate vo výške 500 eur. Pôvodne chceli odbory zvýšenie miezd o 16 percent.

Zvýšenie platov o 14,12 percenta bude prebiehať postupne, potrvá až do novembra 2018. V priebehu tohto roka sa platy zvýšia iba o 4,7 percenta, od 1. januára 2018 opäť o 4,7 percenta a napokon od 1. novembra 2018 o zvyšných 4,1 percenta.

Na internete sa šíria komentáre nespokojných zamestnancov, ktorí tvrdia, že 4,7+4,7+4,1 percenta je dovedna iba 13,5 percenta. Je však potrebné uvedomiť si, že ide o postupné čiastkové zvýšenia, pričom každé ďalšie navýšenie počíta s už predtým zvýšenou mzdou. Správny prepočet je teda 1.047×1.047×1.041 = 1.14115 = 14,115%.

Iní komentujúcu upozorňujú na to, že Moderné odbory Volkswagenu nakoniec nedojednali podmienky, ktoré pôvodne sľubovali a dávajú to za vinu Zoroslavovi Smolenickému, predsedovi výboru organizácie MOV (Moderné odbory Volkswagen).

Pripomínajú tiež nespokojnosť s úpravami prestávok pre zamestnancov.

Nová kolektívna zmluva je uzatvorená do 31. augusta 2019, dokedy platia aj uvedené navýšenia miezd.

Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie