6-dňový štrajk vo Volkswagene prinesie 14-percentné navýšenie výplat

Zvýšenie platov o 14,12 percenta bude prebiehať postupne, potrvá až do novembra 2018.
Vydané  Text: 

O štrajku zamestnancov bratislavskej výroby Volkswagenu sme informovali [ešte minulý týždeň](http://www.autoviny.sk/novinky/116972/zamestnanci-volkswagenu-dnes-strajkuju-ziadaju-narast-platov-o-16-percent). Vtedy sme uvádzali, že predstavitelia Moderných odborov Vokswagenu boli ochotní štrajkovať aj dva dni, nakoniec sa však výroba zastavila až na šesť dní. Koniec štrajku nastal 26.6.2017 o 5:59 hodine, výroba sa začala dnes o 6:00 hodine.

Tento prístup Moderných odborov Volkswagenu fungoval. Manažment závodu musel prijať novú kolektívnu zmluvu s kompromisom, v ktorej sa zaviazal zamestnancom zvýšiť platy o 14,12 percenta a vyplatiť každému zamestnancovi jednorazový bonus k júnovej výplate vo výške 500 eur. Pôvodne chceli odbory zvýšenie miezd o 16 percent. Zvýšenie platov o 14,12 percenta bude prebiehať postupne, potrvá až do novembra 2018. V priebehu tohto roka sa platy zvýšia iba o 4,7 percenta, od 1. januára 2018 opäť o 4,7 percenta a napokon od 1. novembra 2018 o zvyšných 4,1 percenta. Na internete sa šíria komentáre nespokojných zamestnancov, ktorí tvrdia, že 4,7+4,7+4,1 percenta je dovedna iba 13,5 percenta. Je však potrebné uvedomiť si, že ide o postupné čiastkové zvýšenia, pričom každé ďalšie navýšenie počíta s už predtým zvýšenou mzdou. Správny prepočet je teda 1.047×1.047×1.041 = 1.14115 = 14,115%. Iní komentujúcu upozorňujú na to, že Moderné odbory Volkswagenu nakoniec nedojednali podmienky, ktoré pôvodne sľubovali a dávajú to za vinu Zoroslavovi Smolenickému, predsedovi výboru organizácie MOV (Moderné odbory Volkswagen). Pripomínajú tiež nespokojnosť s úpravami prestávok pre zamestnancov. Nová kolektívna zmluva je uzatvorená do 31. augusta 2019, dokedy platia aj uvedené navýšenia miezd.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.