Do vraku BMW vložil elektromotor z odpadu, prešiel s ním 615 km na nabitie
Zapísal aj do Guinessovej knihy rekordov.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Experiment Američana Erica Lundgrena so starým BMW a elektromotorom zo smetiska ukázal, že elektromobil možno vyrobiť aj doma v provizórnych podmienkach. Samozrejme, bez akýchkoľvek záruk o bezpečnosti a spoľahlivosti. Recyklovaný elektromobil nazval Phoenix, nachádzame tu spojitosť s niečím, čo vstáva z popola, v tomto prípade z odpadu.
Eric Lundgren je riaditeľ technologickej firmy IT Asset Partner a jeho najnovší vynález sa tak postará o celosvetovú pozitívnu reklamu jeho spoločnosti. Podarilo sa mu z vraku starého BMW radu 5 (E39) vyrobiť funkčný elektromobil s mimoriadnym dojazdom, ktorý dokonca stanovil nový svetový rekord v Guinessovej knihe rekordov. Na jedno nabitie totiž s takmer úplne vykuchaným elektromobilom prešiel 615 kilometrov, čo je viac ako Tesla P100D.
„Vyrazili sme z nášho sídla v Chatswort. Tesla prešla 512 kilometrov, my sme po osem hodinách jazdy zvládli vrátiť a ešte nám nejaká energia zostala. Pokračovali sme teda a absolvovali 615 kilometrov. To je štyrikrát viac ako sa to podarilo Nissanu Leaf.“ tvrdí Lundgren, ktorý si celý experiment nahrával na kameru, výsledkom čoho je 11-minútové video. Veľmi lacný experiment to však nebol. Dokopy vyšiel na 13-tisíc dolárov. To, že si Američan vybral práve BMW E39, bola podľa jeho slov iba náhoda. Bolo to prvé vozidlo, ktoré na vrakovisku videl. Keďže však väčšina súčiastok bola nepoužiteľná, musel kúpiť ešte jedno rovnaké auto a tie potom poopravovať tak, aby aspoň jedno z nich bolo schopné jazdy. Na skládke elektroodpadu kúpil starý elektrický motor a ten do BMW namontoval.
Z jeho príspevku sme nezistili, odkiaľ zobral akumulátory, vraj majú iba maximálnu životnosť. Buď teda kupoval nové alebo použil tie, ktoré sú v Tesle. Práve s Tesla P100D svoj výtvor porovnával a s BMW vyjazdil viac kilometrov. Čo však vo videu veľmi zdôraznené nebolo, že zatiaľ čo Tesla jazdila s obrovskými displejmi a možno aj zapnutou klimatizáciou, BMW bolo vybrakované tak, že v interiéri ostali iba sedadlá, volant a pedále. Keby bol Američan zapol klimatizáciu alebo rádio, nepochybne by dojazd nebol tak úchvatný. Aj tak však ide o skvelé číslo na to, že súčiastky boli zo smetiska.
Elektromobily sú časovaná bomba
Elektromobilita je nepochybne budúcnosť dopravy. Počas prevádzky nemajú emisie a javia sa tak ako ekologickejšie, avšak v porovnaní s bežnými automobilmi na spaľovací pohon majú ešte väčšiu uhlíkovú stopu. Dodnes nikto presne nevie, čo raz budú automobilky robiť s tými nekonečnými množstvami batérií, ktoré sú toxické a iba veľmi ťažko sa dajú znova zúžitkovať či recyklovať. Elektromobila je časovaná bomba pre životné prostredie a my, bežní ľudia, sa nechávame uchlácholiť tým, že ich prevádzka ekologická a finančne nenáročná. Málokto však myslí na dôsledky, ktoré masívny rozmach elektromobility spôsobí v dlhodobom meradle. Takéto recyklovanie, aké môžete vidieť na videu, by mohlo byť čiastočnou odpoveďou a snáď aj univerzálnym riešením, ale potrebuje viac času. Určite stojí za to venovať mu viac pozornosti a už dnes myslieť na to, čo bude s akumulátormi a elektromotormi za desať, tridsať a päťdesiat rokov. Alebo lepšie – investovať viac do podpory vodíkového pohonu, ktorý je tou naozajstnou hudbou čistej budúcnosti.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?