Jazda: Alfa Romeo 159 1750 TBi

Motor z výcvikového tábora downsizingu chýbal v ponuke Alfy Romeo 159 viac ako soľ. Teraz je už všetko v poriadku, na scénu prichádza agregát 1750 TBi.
Vydané  Text: 
Viacero automobilových výrobcov by si malo dať ruku na srdce a bez boja priznať, že v poslednom desaťročí sa akosi obrátili chrbtom benzínovým motorom. Vsádzali predovšetkým na naftovú kartu, kde bolo sústredených aj najviac investícií. Samozrejme, česť výnimkám. Ponuka Alfy Romeo z tohto uhľa pohľadu tiež pokrivkávala. Atmosférické benzínové štvorvalce JTS neboli to pravé orechové a pohonná jednotka 3.2 V6 bola jednoducho sklamaním. Dodával ju koncern GM, bola ťažká, málo živelná a najmä jej neskutočným spôsobom chutilo. Filozofia downsizingu však na našu radosť čoraz viac preniká do automobilového priemyslu. Alfa Romeo maloobjemové prepĺňané agregáty nasadila do modelového radu MiTo a teraz prišla na rad aj krásna modelka 159 (sedan aj verzia kombi). Pohonná jednotka 1750 TBi, ktorá sa skrátene označuje aj ako 1.8 TBi (Turbo Benzina) je úplne nový motor vlastnej produkcie talianskeho koncernu. Ide o radový štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu, ktorý je prepĺňaný turbodúchadlom. Disponuje dvoma jednotkami variabilného časovania ventilov a úplne novým systémom čistenia.
Jeho výkon, ktorý dosahuje v rozpätí 4 750 až 5 500 ot/min, predstavuje veľmi slušných 147 kW (200 k). Maximálny krútiaci moment 320 Nm je k dispozícii pomerne nízko, už od 1 400 otáčok. Pohonné ústrojenstvo pokračuje šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá posiela výkon na predné kolesá. Zrýchlenie z nuly na tempo 100 km/h by mala Alfa Romeo 159 vybavená týmto motorom zvládnuť za 7,7 sekundy a maximálne by mala uháňať 235 km/h. Spotreba v meste, mimo mesto a kombinovaná je pretavená do čísel 11,8 / 6,0 / 8,1 litra na 100 km. Posadeniu za volant predchádzalo kochanie sa vypracovanými športovými líniami, ktorými nás 159 rolujúca na efektných 19-palcových kolesách opäť dostala. Už po naštartovaní nám bolo jasné, že zásadnou prednosťou agregátu 1.8 TBi je veľmi nenápadný a príkladne tichý chod. Motanie sa po úzkych uličkách rakúskeho hlavného mesta vyháňalo priemernú spotrebu k dvanástim litrom. Nevedeli sme sa dočkať, kedy konečne nabehnú okresné cesty, kde to môžeme aspoň trochu osoliť. A konečne, prečiarknutá tabuľa, takže poďme aspoň na tú legálnu stovku. Podraďujeme teda do dvojky a dávame plný plyn. Sila motora nás príjemne zatláča do sedadiel a za decentnej zvukovej kulisy sa nechávame unášať plynulým nábehom krútiaceho momentu. Tesne pred hranicou 6 000 otáčok nám obmedzovač naznačuje, že potiaľto stačilo, chlapci. OK, tak dávame trojku.
V serpentínovej pasáži zisťujeme, že optimálne pásmo pre športovú jazdu je stredné (nachádza sa niekde medzi 3 000 a 4 000 ot/min). Vo vysokých otáčkach sila motora subjektívne trocha vädne a nižšie mu pocitovo tiež nestačia. Jazdíme teda pod plynom v uvedených číslach a opäť raz zisťujeme, že jazdné vlastnosti modelu 159 patria k špičke triedy. Alfa ide presne tam, kde ju nasmerujete a prirodzená nedotáčavosť nastupuje pomerne neskoro. Stabilita v zákrutách nám dáva chuť prechádzať tie ďalšie ešte vo vyšších rýchlostiach, musíme sa ale krotiť, v Rakúsku sa totiž s mužmi zákona nedá príliš debatovať. Našu pochvalu si zaslúži snaha konštruktérov o čo najlepšiu odozvu na plynový pedál. Vďaka dvojici variátorov sa celkom slušne podarilo eliminovať turbodieru a aj pri opätovnom stlačení akcelerátora reaguje motor dostatočne rýchlo. Jediná vec, ktorá možno bude niekomu pri tomto turbo agregáte chýbať, je športovejší zvuk z dvoch koncoviek výfukov. Fantázii sa medze nekladú, takže špecializované firmy, prípadne tuneri môžu začať o vylepšeniach premýšľať. Zvyšok jazdnej prezentácie sme absolvovali v diaľničnom tempe. Sledovali sme hladinu otáčok pri rýchlosti 130 km/h, ktorá bola tesne pod hranicou 3 000. Výsledná spotreba sa vyšplhala na dvojciferné číslo, jazdu s novým motorom sme si však pravdupovediac užívali. Pri umiernenom tempe by nemal byť problém podliezť 8 l/100 km. Výhodou novej pohonnej jednotky by podobne ako v prípade konkurencie (1.8 TSI, resp. 2.0 TSI od VW) mohol byť dlhší servisný interval, predpokladáme 30 000 km. Dodáme ešte, že motor spĺňa emisnú normu EU5. Alfa Romeo 1750 TBi by sa mala na našom trhu objaviť v najbližších mesiacoch. Jej cena na nemeckom trhu bola stanovená na 29 700 € (894 742 Sk). Text: Peter Michalec Foto: Alfa Romeo Technické údaje – Alfa Romeo 1750 TBi**Motor****prepĺňaný benzínový 1.8 R4**Zdvihový objem1 742 cm3Výkon147 kW/200 k pri 4750-5500 ot/minKrútiaci moment240 Nm pri 1500 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 660 x 1 828 x 1 417 mmRázvor2 700 mmBatožinový priestor405 l**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť235 km/hZrýchlenie 0-100 km/h7,7 sKombinovaná spotreba8,1 l/100 kmEmisie CO2189 g/km








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.