Poradca pri kúpe

Stále príťažlivejšia ponuka / Jeep Avenger

Jeep Avenger prišiel minulý rok na európsky trh s čisto elektrickým pohonom. Odvtedy sa situácia posunula a dnes dostanete toto kompaktné SUV aj s čisto benzínovým a mild hybridným motorom a už aj spojenie spaľovacieho motora s automatickou prevodovkou.

Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024
Vydané  Text: 

Príťažlivosť modelov značky Jeep netreba zvlášť vyzdvihovať. Vychádza z originálne hranatého dizajnu a siedmich otvorov na maske chladiča. Podľa nich vždy jednoznačne identifikujete, že sa pozeráte na Jeep. A k tomu si pridajte vyššiu svetlú výšku, aby sa ostatní členovia rodiny nemuseli hanbiť za jazdné vlastnosti mimo spevnených ciest. Napriek tomu, že Avenger mieri predovšetkým do miest, kde chce udávať tón obratnosťou a vnútorným priestorom, ponechal si aj niečo z vlastností svojich do terénu zameraných príbuzných.

Začnime svetlou výškou. Jeho o milimeter viac ako 20 cm výrazne prevyšuje väčšinu toho, čo po slovenských cestách jazdí a hrdí sa pohonom všetkých kolies. Takže obrubníky, výtlky a prepadnuté kanalizačné poklopy, prípadne ostré zlomy pri vjazdoch a výjazdoch do podzemných garáží nebudú žiaden problém. Jeep Avenger ich zvládne aj s rozbehom, takže pred nimi nemusíte náhle brzdiť. Pokojne prejdete aj cez úzke ulice v centrách miest a zaparkujete aj na miestach, do ktorých sa inak dostanete len s pomocou asistentov všetkého druhu.

Nezľakne sa okolia

Avenger vám už v základnej výbave Longitude ponúka zadné parkovacie snímače. Jeho schopnosti pri parkovaní sa však skrývajú v kolesách vytlačených do rohov. To znamená, že v spojení s vyšším posedom veľmi dobre vidíte, kam smerujete a zaparkujete bez problémov. A keby sa aj niečo pritrafilo, tak konštruktéri ponechali obvod vozidla bez lakovania. Aby ste nemuseli s každým škrabancom utekať do poisťovne a lakovne a nešťastne si trhať vlasy. A že v prednom nárazníku nájdete strieborný ochranný panel? Ten je vyrobený zo zafarbeného polyméru, takže si svoju farbu zachová aj po strete s okolím. Konštruktéri vedeli, že Jeep má byť robustný a odolný a tieto vlastnosti vštepili aj modelu Avenger. Svedčia o tom aj predné svetlomety zapustené hlbšie do karosérie, aby ich neohrozili prípadné šľahajúce konáre.

Podľa vašich predstáv Laky karosérie obsahujú tri pastelové farby, pričom každá, okrem čiernej, poskytuje aj možnosť kombinácie s čiernou strechou. Zo štvorice metalických farieb si čiernu strechu môžete pridať ku každej. Pritom za metalízu zaplatíte iba veľmi akceptovateľných 900 €, za dvojfarebnú kombináciu 1 400 €, čo stále nie je hrozivá suma. K tomu si môžete objednať kolesá s priemerom 16 až 18 palcov, k najvyššej výbave Summit za 200 € aj žlto lakovanú palubnú dosku a viacero doplnkov, ktoré zvyšujú funkčné schopnosti vozidla. Či už ochranné polepy na kapotu a mriežku chladiča, lišty na prahy dverí, gumené rohože, alebo ochranné rohože na zadný nárazník, aby ste ho nepoškodili pri nakladaní väčších a neskladných predmetov ako bicykle, prípadne keď vám do batožinového priestoru naskakuje pes. Jeep robí všetko pre to, aby bol váš Avenger čo najdlhšie v špičkovom stave. To podporuje aj záruka na 5 rokov, alebo 200 000 km. Porovnateľnú ponuku tiež nenájdete na každom rohu.

Ak sme už spomínali nakladanie, tak batožinový priestor vám v základe ponúka 380 l (elektrická verzia 355 l), po sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 60 : 40, narastie na 1 277 l (elektrická verzia 1 250 l). To je však iba začiatok úložných schopností v interiéri modelu Jeep Avenger. Ďalšie priam až nekonečné litre na potrebné drobnosti nájdete medzi prednými sedadlami, v priečinku na spodnej strane palubnej dosky, vo dverách, v stredovej konzole a všade vôkol.

Variabilite sa medze nekladú a Jeep Avenger jej dáva voľný priechod. Doplnky uchránia batožinový priestor od znečistenia a prichystajú ho na prevoz najrôznejších predmetov, či zvierat. K tomu pomáha aj bezdotykové otváranie veka batožinového priestoru, ako aj operadlá zadných sedadiel delené v pomere 60 : 40.

Kontakt s okolím vám zabezpečí veľkoplošné strešné okno s možnosťou prekrytia roletkou. Vďaka tomu vám nebude veľmi teplo a deti sa môžu so záujmom pozerať po svete

Inzercia

Naplno a postupne pridávať

Takúto taktickú radu počul od trénera azda každý športovec. No keď si ju osvojí aj automobilka pri zostavovaní úrovne výbavy vozidla, ťažia z toho zákazníci. Vďaka aktuálnej zľave dostanete Jeep Avenger už od 19 990 €, čo považujeme za veľmi príťažlivú cenu. Päťročnú záruku sme už spomínali, pozrime sa teda, čo za svoje peniaze vo vstupnej výbave Longitude dostanete. Začnime 16-palcovými diskami z ľahkých zliatin, prednými LED svetlometmi, elektricky ovládanými oknami a spätnými zrkadlami, manuálnou klimatizáciou, kotviacimi bodmi Isofi x vzadu, aj na sedadle spolujazdca, pokračujme tempomatom, širokou ponukou asistenčných systémov, voličom terénnych jazdných režimov Selec-Terrain a zakončime to multimediálnym rozhraním Uconnect s 10,25” dotykovým HD displejom, USB, Bluetooth, DAB 6 reproduktormi. Elektromobil pridáva navyše napríklad aj bezkľúčový štart, tepelné čerpadlo, rýchlonabíjanie s výkonom až do 100 kW, či palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW. To znamená, že batériu s využiteľnou kapacitou 51 kW nabijete za 5 a pol hodiny. Rýchle nabíjanie zvládne z 20 na 80 % za 24 minút. Špeciálne pre verzie so spaľovacímí motormi vznikla edícia Adventure. Cenovo si priplatíte 1 000 eur, no získate výbavu v hodnote 1 750 eur v podobe balíkov Infotaiment and comfort a Winter. To znamená vyhrievané predné sedadlá a čelné sklo pod stieračmi, velúrové koberčeky, 10,25-palcovú digitálnu prístrojovú dosku, automatickú klimatizáciu, bezkľúčový štart a odomykanie, bezdrôtovú nabíjačku na telefón, dvojité dno batožinového priestoru aj s gumenými podložkami, ako aj kryt stredovej konzoly. Vzhľadom na rozsah prvkov ide o veľmi zaujímavý stupeň výbavy, ktorý ponúka všetko, čo by ste mohli potrebovať. Výbava Altitude (od 21 990 €) pridáva napríklad 17-palcové kolesá, bezdotykové otváranie dverí batožinového priestoru, elektrifi kované modely striebornú lakovanú palubnú dosku, adaptívny tempomat, digitálnu prístrojovú dosku a USB-C konektory aj pre zadných pasažierov. No a vo vrcholnej Summit (od 24 490 €) narastú kolesá na 18 palcov, auto svieti kompletne LED svetlami, zadné okná sa zatmavia, vyberiete si farbu náladového podsvietenia, ochráni vás viac asistenčných systémov, diaľkové svetlá sa prepnú automaticky, auto vám postráži mŕtvy uhol, cez kameru ukáže, čo sa nachádza za vozidlom a bezdrôtovo si nabijete aj mobilný telefón.

Maximum pohodlia a štýlu vám poskytne Jeep Avenger. Palubnú dosku môžete mať v žltej farbe, sedadlo vodiča vás vie vymasírovať a v priestore medzi sedadlami nájdete veľké úložné priestory

Balíčkov ako na Vianoce

Pokiaľ by vám nestačili vyššie uvedené prvky výbavy, ponúka Jeep Avenger aj viacero možností doplnkov. Všetky sa zoskupili do balíčkov a zameriavajú sa na jednotlivé úrovne výbavy. Napríklad Paket Winter pridáva za 450 eur vyhrievanie predných stieračov a sedadiel a velúrové koberčeky. Balíčky Driver Assistance rozširujú počet asistenčných systémov a pokiaľ si vyberiete verziu s automatickou prevodovkou, získate aj adaptívny tempomat. Infotainment & Comfort pridáva do výbavy Longitude navigáciu, digitálnu prístrojovú dosku, automatickú klimatizáciu, bezkľúčový vstup a štartovanie a čítanie dopravných značiek či dvojité dno kufra. Rovnako pomenovaný balík ponúka aj výbava Altitude, no pridáva aj audiosystém JBL, bezdrôtové nabíjanie mobilov, zadnú parkovaciu kameru či bezdotykové otváranie veka batožinového priestoru. Ďalšie balíčky prinášajú elektricky ovládané a kožou čalúnené masážne sedadlo vodiča (Premium Altitude a Premium Summit). O automatické prepínanie diaľkových svetiel si môžete rozšíriť aj základnú verziu Longitude. V balíčku Tech & Style okrem toho dostanete aj adaptívny tempomat, zadnú parkovaciu kameru, kožou čalúnený volant, LED hmlovky s prisvecovaním do zákrut a ďalšie prvky. Pri cene 1 900 € ide o zaujímavú možnosť, ako nezaplatiť veľa a dostať mnoho. A keby ste potrebovali čo najviac svetla v interiéri, môžete si za 1 000 € vybrať panoramatické strešné okno s manuálne zaťahovacou roletkou. Ak máte malé deti, presne toto bude spôsob, ako ich na dlhších cestách zaujmete a budú si ich užívať sledujúc okolie.

Pohodlne a odvážne

Jazda s Avengerom je naozaj zábavná. Auto je príjemne mäkké ale zároveň agilné, s rýchlym a presným riadením. Výkon elektromotora na mestské auto úplne stačí. Plnú porciu máte k dispozícii len v režime Sport, alebo pri kickdowne. Sú tu aj tri off-road režimy, ktoré regulujú stabilizáciu a preklz kolies tak, aby z povrchu vyťažili čo najviac. Auto rozpozná, či je na ľade, alebo snehu. Tu sa prejavuje know-how značky Jeep. Pokiaľ elektrický pohon nesedí do vášho životného štýlu, stále máte k dispozícii dvojicu benzínových prepĺňaných trojvalcov. Líšia sa iba tým, že jeden používa mild hybridnú technológiu na zníženie spotreby a dynamiky pri rozjazde a na kratšiu vzdialenosť, prípadne pri parkovaní, dokáže jazdiť iba na elektrinu. Koncom roka príde aj plug-in hybrid s pohonom všetkých kolies. K elektrickej verzii (od 37 990 €) dostanete nabíjaciu kartu s kreditom 500 €. Podľa kombinovanej spotreby WLTP a tarify Eco paušálu za AC nabíjanie ZSE Drive platné k 13. 3. 2024 to predstavuje dojazd až do vzdialenosti 8 000 km. Avenger predstavuje zaujímavé autíčko do mesta, ktoré vás prekvapí pohodlím, schopnosťami, ktoré oceníte aj na horších cestách, alebo dizajnovými detailmi.

Motory: Úsporne a úspornejšie

Pri výbere pohonu najviac zavážia financie. Rozdiel 2 500 eur medzi benzínovým a mild hybridným pohonom vykúpia nižšia spotreba a pohodlie automatickej prevodovky. V oboch prípadoch ide o úsporné motory, ktoré poskytujú na vlas rovnaký výkon, aj krútiaci moment, mild hybrid bude približne o liter úspornejší. Iba k nemu dostanete dvojspojkovú automatickú prevodovku, čo môže byť pre niekoho jasný dôvod na výber. S vozidlami so spaľovacími motormi môžete ťahať príves s hmotnosťou 620 až 1 200 kg (nebrzdený vs. brzdený). Ak máte vyriešené nabíjanie, elektromobil vám ponúkne najviac dynamiky pri zrýchlení. Maximálnu rýchlosť má obmedzenú na 150 km/h. A nebol by to Jeep, keby vás nedostal aj cez brod. V tomto prípade je to relatívne skromných 230 mm, no aspoň viete, že sa nezľakne vody.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

ODPORÚČANÉ