Servis

Dizajnová vychytávka nových áut, ktorá robí problémy

Odborníci varujú: uprednostníte dizajn pred bezpečnosťou?

V prípade nehody sa vám dizajn môže stať osudným.
Vydané  Text: 

Automaticky vysúvacie kľučky dverí sú dizajnová a zároveň praktická vychytávka

Automatické kľučky dverí sú dokonalým príkladom praktickej a dizajnovej technológie.

Po odomknutí zámkov auta sa z karosérie vysunú a po potiahnutí sa otvoria dvere.

Systém je na trhu čoraz bežnejší. Nájdete ho v modeloch automobiliek ako Tesla, DS, BMW, Mercedes-Benz a mnohých ďalších.

Vďaka výsuvným kľučkám dverí sa pôdorys auta počas jazdy stáva hladším a aerodynamickejším, čím sa šetria cenné gramy oxidu uhličitého v bilancii emisií.

Navyše, kľučka dverí nie je takmer nikdy špinavá z vnútornej strany. Vodič ani pasažieri si pri otváraní dverí nezašpinia ruky.

Moderné dizajnové kľučky môžu byť pri autonehode problematické.

Kľučka dverí sa pri nehode nemusí otvoriť alebo sa môže zaseknúť

Niektorí bezpečnostní experti však majú s týmto inovatívnym riešením vážny problém.

Dôvod? V prípade nehody a následného zlyhania elektrického systému sa rukoväť nemusí vysunúť.

Hrozí tak situácia, že skomplikujú záchranné operácie.

Aj keď to, že kľučka sa nevysunie z karosérie, je len prvým problémom.

Druhým je skutočnosť, že sa zasekne v dôsledku deformácie karosérie po nehode.

Veľmi divoké riešenie od značky Ford v elektrickom Mustangu: Kľučka je tu pevná a nehybná, dvere sa otvárajú iba tlačidlom.

Z pohľadu trhu je problém ešte širší.

Pretože nielen vonkajšie kľučky dverí sú elektrické.

Na princípe tlačidla môžu fungovať aj vnútorné kľučky, ako napríklad v novom BMW radu 7 či vo FIAT 500.

Tie sú tiež citlivé na poruchy elektrického systému, zvlášť v prípade nehody. Uvedené automobily majú na dverách aj menej nápadné mechanické kľučky dverí, avšak máme za to, že väčšina majiteľov a pasažierov o nich vôbec nevie.

Problém sa teda týka predovšetkým vonkajších kľučiek, ktoré nie sú výklopné, ale vysúvajú sa a skrývajú ako celok.

Vnútorná kľučka dverí vo FIAT 500e. Hore je elektrické tlačidlo, dole si všimnite mechanickú kľučku, ktorá funguje vždy – aj bez elektriny

Pravdou ale ostáva, že aj klasická kľučka a klasický zámok sa môžu pri nehode zaseknúť.

Je zároveň potrebné podotknúť, že v automobilkách pracujú špičkoví odborníci, ktorí pri návrhu a realizácií podobných nových riešení berú ohľad predovšetkým na bezpečnosť. Tá je následne dôležitým kritériom aj pri homologizácii produktu pre komerčné uvedenie na trhy.

Vhodnou alternatívou vysúvacích kľučiek sú tie, ktoré sú na prvý pohľad zapustené do karosérie, respektíve s ňou splývajú. Dajú sa uchopiť zospodu vďaka priehlbine v karosérii, takže kľučka je naďalej mechanická a otvára sa v podstate štandardným spôsobom. Takto majú kľučky dverí vyhotovené napríklad modely ID. od značky Volkswagen či nový MINI Countryman:

 









Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.