Servis

Prečo pneuservis nerešpektuje červené a žlté značky od výrobcu pneumatík? Má zmysel sa sťažovať?

Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá.

Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá.
Pneuservisy na to majú svoje dôvody, ktoré nemožno bagatelizovať.
Vydané  Text: 

Takto pred tromi rokmi vstúpila do platnosti legislatívna úprava, ktorá motoristom uľahčila nákup nových pneumatík. Nové pneumatiky sú od roku 2021 vybavené značeniami, ktoré v zrozumiteľnej forme sumarizujú ich vlastnosti.

Význam úpravy povinného označovania pneumatík spred pár rokov spočíval vo všeobecnej snahe umožniť motoristovi, aby o produkte vedel čo najviac objektívnych údajov, na základe ktorých sa môže rozhodovať o kúpe.

Základné informácie na štítku sú k tomu rozšírené aj o QR kód, ktorý po nasnímaní mobilným telefónom presmeruje motoristu na webovú stránku s ďalšími podrobnými informáciami o pneumatike.

Inzercia

Inzercia

Ďalšia zmena, ktorú možno stále považovať za relatívne novú, sa týka pneumatík pre osobné vozidlá (trieda C1), u ktorých sa môžu vyskytnúť dva nové piktogramy informujúce o zábere pneumatiky na snehovom povrchu (3PMSF). Tie boli v niektorých krajinách EÚ povinné už aj predtým ako označenie „zimných pneumatík“.

Druhé označenie je primárne určené pre tzv. škandinávske krajiny a označuje záber pneumatík na ľadovom povrchu. Toto označenie by mali mať predovšetkým pneumatiky s tzv. „mäkkou zmesou“, ktoré sa v strednej Európe nepoužívajú. Od mája 2021 musia byť informácie na štítku pneumatiky v EÚ dostupné aj pri pneumatikách určených pre ťažké úžitkové vozidlá (trieda C3).

Podrobne sme sa tejto téme venovali v samostatnom príspevku:

Inzercia

Inzercia

Nové značenie pneumatík neprinesie chaos, ale motoristi by sa mali naučiť pracovať s QR kódmi

Už v máji 2021 sa do platnosti zavedenie novinka, ktorú sme avizovali ešte minulý rok. Nové pneumatiky budú vybavené novými značeniami, ktoré budú ešte lepšie upresňovať ich vlastnosti.

Červené a žlté značky na pneumatikách a diskoch – na čo slúžia:

Kto si zadovážil nový automobil alebo novú sadu pneumatík, môže spozorovať, že na ich plášti sú červené a žlté bodky. Nemajú žiadne ďalšie označenia či vysvetlivky, a tak sa motorista môže mylne domnievať, že ide napríklad o označenie šarže alebo symbol, ktorý pomáha pri uskladňovaní pneumatík. Ani jedno, ani druhé avšak nie je pravda.

Toto označovanie pneumatík alebo aj diskov nie je žiadnou novinkou, ale bežne zaužívanou praxou, ktorá nachádza uplatnenie minimálne dvakrát ročne pri prezúvaní zimných pneumatík za letné a naopak. Teda práve v tomto období.

Červený bod na pneumatike často označuje najťažšie miesto na pneumatike, zatiaľ čo žltá značka označuje najľahšie miesto na pneumatike.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Na mieste žltej značky, teda v najľahšom mieste pneumatiky, by sa mal umiestňovať ventil.

Lenže prax je podstatne komplikovanejšia, pretože čo výrobca, to iné označovanie. Ide skôr o interné značky, preto sa môžeme v praxi stretávať aj so zelenými a bielymi bodkami.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia
Čo znamená červená a žltá značka na pneumatike?

Bez ohľadu na farebnosť však majú tieto značky zmysel.

Nech je totiž pneumatika akokoľvek precízne vyrobená, obsahuje bežnými metódami prakticky nemerateľné nepresnosti, ktoré môžu mať nepriaznivý vplyv na jazdu.

Spôsobuje jemné kolísanie, respektíve odchýlky od dokonalej rotácie, ktoré je merateľné iba citlivými senzormi a v bežnej praxi sa prejavuje iba minimálne alebo vôbec.

Toto jednoduché farebné označovanie pneumatík výrobcom ale nachádza uplatnenie pri prvom prezúvaní pneumatík na diskoch. Disk môže byť vybavený priehlbinou, alebo zárezom, ktorým pracovníka pneuservisu informuje o najnižšom bode kolísania.

V ideálnom prípade sa má týmto pracovník riadiť a vykompenzovať najnižší bod kolísania disku červenou značkou na pneumatike tým, že ich nasadí do tesnej blízkosti.

Ak si po výmene pneumatík v pneuservise všimnete, že tento postup pracovník nedodržal, nemusí to byť dôvod na reklamáciu. Pracovník mohol posúdiť, že s ohľadom na stav pneumatiky a disku zvolí iné nastavenie.

V praxi sa na vyváženie kolies používajú olovené vyvažovacie závažia, ktorých osadeniu na disk predchádza použitie takzvanej vyvažovačky kolies. Každý pneuservis by mal pred montážou kolesa späť na auto každé jedno koleso skontrolovať v takejto vyvažovačke kolies a zabezpečiť, aby bolo v čo najlepšej rovnováhe.

Napríklad keď sme prvýkrát naživo mali možnosť vyskúšať nové BMW radu 4 Coupé, zaujal nás detail, že pracovník pneuservisu pri obúvaní pneumatík nielen umiestnil ventil presne oproti žltej značke na pneumatike, teda nie je k nej:

„Nesprávne“ umiestnenie ventila pneumatiky na novom BMW 4 Coupé? Spravidla sa má ventil umiestniť na miesto žltej značky.

A pri teste vozidla Hyundai i30 sme si zasa mohli všimnúť, že pracovník pneuservisu dal k sebe dve červené značky – pneumatiky aj disku:

Má zmysel dávať na toto pozor?

Môže sa zdať prirodzené, že ak po prezúvaní kolies odhalíte nesprávne osadenie pneumatiky práve podľa týchto značiek, mohli by ste sa sťažovať.  Prax však prináša rôzne riešenia, niektoré z nich opodstatnené, iné sú výsledkom miernej benevolentnosti práve z toho dôvodu, že sa môže jednať o zanedbateľné odchýlky v rotácii. Je samozrejmé, že počas rokov a s prejazdenými kilometrami sa stav pneumatiky zhoršuje, fakticky pneumatika prichádza o svoju hmotnosť vplyvom mechanického poškodenia, a uvedené najľahšie a najťažšie body sa v čase menia.

Má sa za to, že ak sa aj tieto odporúčania pre prezúvanie pneumatík nedodržia, nebude to znamenať žiadny problém.

Oveľa dôležitejšie je, aby mechanik v pneuservise venoval dôslednú pozornosť vyváženiu kolies a prípadné odchýlky zodpovedne kompenzoval – a zodpovednosťou zákazníka je za tieto výkony zaplatiť.

Najväčší zmysel dbať na tieto farebné značky má pri novo obutých kolesách a v automobile, pri ktorom sa predpokladajú časté športové výkony. Lenže v takomto prípade tiež prebieha štandardný proces vyvažovania kolies, ktorý je v konečnom dôsledku ešte dôležitejší ako samotné umiestnenie značiek.

Kúpili ste pneumatiky z inzerátu? Dobre sa pozrite, či ste nenaleteli špekulantovi

Pozor na lacné jazdené pneumatiky, predajcovia zneužívajú neznalosť zákazníkov.

Už ste prezúvali na letné? Máme pre vás zlé správy

Slovenskí vodiči sú disciplinovaní. S prezúvaním sa nezvyknú uponáhľať a čakajú na dobré počasie. Je to správny prístup, pretože podľa zákona ešte stále nemožno prezúvať pneumatiky na letné.

 









Pokračujte na ďalší príspevok »