DOPRAVNÁ PORADŇA

Doľava na kruhovom objazde: Skúšajúci vyhodil zo skúšky adepta, lebo nepoužíval ľavú smerovku na kruhovom objazde. Mal na to právo?

Jednoduchý manéver vyvoláva kontroverziu v susednom Poľsku, rovnaké cestné pravidlá pritom platia aj na Slovensku.

Majú sa na kruhovom objazde používať aj smerovky doľava?
Vydané  Text: 

Do našej Dopravnej poradne napísala čitateľka Mária nasledovnú otázku:

Dobrý deň. Mám na vás veľkú prosbu. Môj manžel vchádza do kruhového objazdu so zapnutou smerovkou. Ak by vychádzal prvým výjazdom, v poriadku. Lenže on vchádza zakaždým so zapnutou pravou smerovkou aj keď vychádza z KO na treťom výjazde. Znejú hromy-blesky, ak ho upozorním na to, že smerovku by asi nemal použiť pri vchádzaní a smerovku zapnúť pred výjazdom z okruhu. Má pravdu? Ďakujem za vysvetlenie. S pozdravom Mária.

Odpoveď:

Vodič pri vchádzaní do kruhového objazdu nemá používať smerovku, nemá ju mať zapnutú ani počas jazdy kruhovým objazdom a zapnúť ju má iba predtým, ako zmení smer jazdy – teda vyjde z kruhového objazdu alebo zmení jazdný pruh.

Teda pravdu máte vy a je správne, že na to manžela upozorňujete.

Rád by som podotkol, že jazdiť po kruhovom objazde s neustále zapnutou smerovkou považujem za veľmi nebezpečné, pretože vy idete rovno a dávate všetkým vedieť, že odbočujete preč. Takto vzniká obrovské riziko dopravnej nehody, ktorej by ste boli vinníkom práve vy, hoci by ste aj boli na hlavnej ceste s riadnym dopravným značením.

Kruhové objazdy sú stále predmetom sporov – kvôli nevedomosti

Napriek tomu, že vedeniu motorového vozidla predchádza úspešné absolvovanie vzdelávania zakončeného praktickou a teoretickou skúškou v autoškole, motoristi ani po rokoch praxe nemajú jasno v tom, aké sú dopravné predpisy na kruhovom objazde. Namiesto riadenia sa dopravnými predpismi totiž k veci pristupujú intuitívne, čo sa môže v špecifických prípadoch stať dôvodom dopravnej nehody.

Totiž, podľa súčasnej legislatívy, a aj tej platnej pred rokmi, kruhový objazd považujeme za križovatku ciest, na ktorej predvolene platí prednosť sprava.

POKRAČOVANIE Z PRVEJ STRANY: Takže ak na kruhovom objazde nie sú dopravné značenia regulujúce prednosti v jazde, platí, že prednosť má vozidlo idúce sprava. To znamená, že ten, kto je na kruhovom objazde, nemá prednosť, ale musí dať prednosť vozidlu vchádzajúcemu do kruhového objazdu.

Väčšina kruhových objazdov na Slovensku ale reguláciu predností v jazde dopravnými značkami má a spravidla tým spôsobom, že vodič vozidla vchádzajúci do kruhového objazdu dáva prednosť vozidlu, ktoré sa už v ňom nachádza. Takto je to definované v § 20 ods. 5) Zákona o cestnej premávke č. 8/2009. Dôležité je teda sledovať dopravné značky a riadiť sa nimi.

Motoristi majú problémy aj s korektným používaním smerových svetiel. Podľa § 30 ods. 5) Zákona o cestnej premávke platí nasledovné:

  • pri vjazde do kruhového objazdu sa smerovka nepoužíva;
  • smerovka sa zapína pri výjazde z kruhového objazdu;
  • smerovka sa zapína aj vtedy, keď počas jazdy kruhovým objazdom meníte jazdný pruh (podľa § 10 ods. 6.)

Na jednej strane platí, že kruhový objazd je konvenčnou križovatkou, ale s tou výnimkou, že počas jazdy po kruhovom objazde sa pri jazde smerovka nepoužíva. Teoreticky by sa mohla použiť ľavá smerovka, lenže takúto povinnosť zákon neukladá.

Študent za správne nepoužitie smeroviek vypadol zo skúšky v autoškole

V Poľsku sa do pozornosti médií dostal súdny spor, ktorý sa zaoberal údajne neoprávneným konaním skúšajúceho v autoškole. Ten mal predčasne ukončiť praktickú skúšku študenta, ktorý sa uchádzal o vodičské oprávnenie z toho dôvodu, že študent počas jazdy na kruhovom objazde nepoužíval ľavé smerovky.

Podľa skúšajúceho je vnútro kruhového objazdu križovatkou ciest s výjazdmi, takže pri jazde rovno vodič fakticky mierne zatáča doľava, a tak by mal používať ľavé smerové svetlo.

Vyhodenie zo skúšky s hodnotením „neprešiel“ sa dostal až na súd, ktorý uznal, že študent bol v práve a skúšajúci v nepráve. Aj poľské dopravné predpisy totiž v kontexte kruhových objazdov definujú to isté, čo na Slovensku, teda že sa smerovky používajú len pri výjazde a zmene jazdného pruhu.

Vyvstáva tak otázka, koľko študentov už predtým skúšajúci vyhodil zo skúšky len preto, že sám nemal naštudované dopravné predpisy.

Prečítajte si aj ďalšie témy z našej dopravnej poradne:

 

 



Stránky: 1 2



Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »