Európske služby / Ján a Jaroslav Holub zo Š-Autoservis

Rozhovor s predajcami vozidiel Škoda, ktorí na slovenskom trhu pôsobia už 30 rokov, uzatvárame na východe Slovenska, kde spoločnosť Š-Autoservis poskytuje okrem predaja a servisu aj širokú paletu ďalších služieb. Rozprávali sme sa s Jánom a Jaroslavom Holubovcami.

Vydané  Text: Martin Šebesta

Aké boli začiatky predaja automobilov značky Škoda na východe Slovenska pred 30 rokmi?

Ján: Doba Favoritov a Felicií je každému známa. V tom čase neexistovali výkonné počítače, pamätám sa, že faktúry sme vypisovali na písacom stroji. V jeden deň sme predali 30 Favoritov – viete si predstaviť, vypísať 30 faktúr na písacom stroji, ručne vypísať 30 servisných knižiek a 30-krát zopakovať to isté? Ale boli to fantastické časy, nefalšovaná radosť celých rodín z kúpy auta bola obrovská. Kúpa auta bola niekedy záležitosť celoživotných úspor. Dnes sa auto stáva skôr prostriedkom mobility, nie je už predmetom takej emocionálnej záležitosti, ako bola kúpa modelov Škoda Favorit alebo Škoda Felicia. Postupom času sme vybudovali zoskupenie úspešných firiem, ktoré dáva prácu viac ako 150 zamestnancom, čo je v našom regióne výnimočné.

Stále sa snažíme o rodinný a ľudský prístup k zamestnancom. Základom je disciplína a každodenný život spätý s firmou. Zamestnanci to vnímajú a na konci dňa to prináša lepšie výsledky, ako keby sme mali iba plateného špičkového manažéra. Vďaka tomu u nás pracuje veľa ľudí mnoho rokov.

Pozitívny duch sa prejavil aj pri nedávnej oslave 30. narodenín spoločnosti, kde sa zišli bývalí a súčasní zamestnanci a vymieňali si spomienky a skúsenosti. Škoda bola počiatočným motorom nášho rastu a celkového rozvoja. Tak, ako sa menili modely značky, technológia vo vozidlách, tak sme sa v čase menili aj my. Investovali sme, vzdelávali, rozvíjali sa. Škoda dokázala svoju predajnú sieť posunúť ďalej ako mnohí jej konkurenti. Vidno to aj na predajniach. Škoda sa posunula oveľa ďalej nielen modelovou ponukou, ale aj celkovým prístupom k predajnej sieti a k zákazníkom. Díleri, ktorí to pochopili, rástli, rozvíjali sa a klienti to vedeli oceniť. Vďaka tomu sa značka drží na prvom mieste v predajoch na Slovensku a my v našom regióne predávame najviac vozidiel.

Chceme byť aj naďalej pre značku prínosom, reprezentantom, za ktorého sa nemusí hanbiť. Aj v tomto regióne vieme poskytnúť vysoko kvalitné služby s rovnakým technologickým vybavením ako vo zvyšku Európy.

Postupne ste sa rozšírili do piatich okresných miest. Podľa čoho ste si ich vyberali?

Ján: Spolu so spoločníkom, pánom Berezným, sme začali predávať autá v Stropkove. Predtým som pracoval v Tesle Stropkov a pán Berezný bol vedúcim servisu škodovky v Stropkove. V rámci malej privatizácie sa nám podarilo tento podnik získať a postupne rozšíriť servis aj o predaj nových vozidiel. V Stropkove sa veľmi dlho predávali náhradné dielce na Škody 105 a Favorit, čo priťahovalo veľa zákazníkov z okolia. Mechanici mali veľmi dobré renomé a dokázali pripraviť vozidlá na STK. Vzťah medzi zákazníkmi prerástol do niečoho veľmi blízkeho. Momentálne máme prevádzky v Bardejove, vo Vranove nad Topľou, v Stropkove, Humennom a v Michalovciach. Ako poslednú sme prevzali prevádzku v Michalovciach, kde nás pôvodný majiteľ oslovil s požiadavkou na odkúpenie s tým, že nás vnímajú ako jedných z mála špecialistov na predaj v malých okresných mestách na východe a boli by radi, aby sme v tom pokračovali. Dané miesto sme prevzali v ťažkom stave, no tvrdou prácou sa nám podarilo vytvoriť kvalitný tím, ktorý dosahuje každý rok stále lepšie výsledky. Tento rok sme rozšírili servis o nové priestory, zakúpili najnovšiu technológiu, aby sme dokázali zvládnuť vysoký objem prác. Neustále inovujeme, čo je základný predpoklad, aby boli prevádzky konkurencieschopné.

V čom sa líšia zákazníci v jednotlivých mestách? Majú nejaké špecifické požiadavky?

Ján: Východ považujú mnohí za homogénny región, no opak je pravdou. Spôsob predaja a komunikácie je v Stropkove iný ako v Michalovciach. Väčšinou ide o malé mestá, kde sa všetci poznajú. Orientujeme sa najmä na lokálne firmy a retailovú klientelu, ktorej rozumieme a vieme, čo potrebuje. Modelovú štruktúru skladových vozidiel prispôsobujeme na základe dlhoročných skúseností a hlavne poznania potrieb našich zákazníkov. Vieme, aké skupiny zákazníkov oslovujeme a čo im máme ponúknuť. Obrovské percento zákazníkov tvoria lojálni opakovaní klienti, ktorí nám dôverujú. Preto dokážeme dosahovať aj v týchto okrajových regiónoch nadpriemerné výsledky. Máme prepojené sklady a vieme pokryť požiadavky, ktoré sa menia podľa aktuálnej situácie. To znamená, že máme k dispozícii aj Fabiu či Scalu v základnej výbave, ale aj Octaviu či Kodiaq RS. Inak to musí byť všehochuť z celej ponuky. Všetko je otázka toho, aby sme vedeli odhadnúť potreby klientov a vytvoriť im vozidlo presne podľa ich potrieb.

Kúpia si radšej lepšie vybavenú Fabiu, alebo skromnejšie vybavenú Octaviu?

Ján: Nie, Octavia je už cenovo niekde úplne inde. Naša klientela si skôr vyberá medzi modelmi Scala, Kamiq, Karoq. Octaviu si vyberá viac firemná klientela. Tá dnes už pokrýva takmer všetky požiadavky a potreby. Ako vozidlo pre bežných obchodných zástupcov slúži najmä Scala.

Pamätáte si na nejakú špeciálnu požiadavku zákazníka, ktorá bola nezvyčajná, náročná na splnenie?

Ján: Dnes to nie je nič výnimočné, ale daný príbeh sa uskutočnil asi pred 15 rokmi v jednej našej prevádzke. Klient si vybral vozidlo Škoda Fabia, dohodli sme podmienky odberu a pri otázke, ako chce platiť, vytiahol platobnú kartu a chcel zaplatiť kartou, čo u predajcov vyvolalo menší šok.

Čo poskytujete zákazníkom okrem klasického predaja a servisu vozidiel?

Jaroslav: Naša rodina prevádzkuje zoskupenie fi riem, ktoré okrem predaja či servisu nových a jazdených vozidiel ponúka aj služby STK, EK a KO. Snažíme sa poskytnúť maximum služieb pod jednou strechou tak, aby sme zákazníka vybavili komplexne. Pre veľké množstvo zákazníkov sú tieto štátom vyžadované povinnosti veľkým strašiakom, čo sa snažíme eliminovať a v našej réžii zabezpečiť kvalitnú prípravu vozidla a výkon jednotlivých kontrol. Pretože na cesty patrí len vozidlo v bezchybnom technickom stave.

Ján: Máme podpísané kompletné zmluvy s väčšinou poisťovní, vykonávame bezobhliadkový servis, spolupracujeme zo všetkými relevantnými operatívnymi leasingovými spoločnosťami, poskytujeme služby pneuservisu pre fleetových partnerov. V rámci nášho rodinného zoskupenia firiem vynakladáme maximálnu snahu o univerzálnosť služieb.

Ako sa staviate k duálnemu vzdelávaniu?

Jaroslav: Nie sme síce súčasťou duálneho vzdelávania, no spolupracujeme s niektorými školami. Ako jeden z problémov vnímame nedostatočnú motiváciu rodičov, aby sa ich deti vzdelávali v odbornom smere. Za pár hodín praxe nestihne žiak zistiť, že remeselná práca má zlaté dno. Napriek tomu sa nám darí nachádzať nevybrúsené klenoty a slušných mladých ľudí, ktorí sa chcú vzdelávať a dáme im šancu. Pričom pod slušnými myslím aj správanie a vystupovanie voči zákazníkom. Ak si totiž ľudia vedia navzájom aj pomôcť, vzniká aj dobrá nálada a radi chodia do práce.

Dnes sa mnoho vozidiel predáva na finančný či operatívny lízing, prípadne iné formy financovania. Pred pár rokmi však ľudia využívali aj platby v hotovosti. Aké s tým máte skúsenosti?

Ján: Gro našej klientely tvoria retailoví zákazníci. Ak sa vrátim do čias predaja Škody Felicia, tak väčšinu predaja tvorila kúpa v hotovosti. Ak do salóna prišla rodinka zákazníkov, kde väčšinou manželka či babka pevne držali v rukách kabelku, bol to pre predajcov jasný signál, že prišiel ten deň, keď sa kupuje auto, peniaze sa vybrali z banky a platí sa v hotovosti. Dnes je to smerovanie výrazne iné. Radosť z kúpy auta sa ich relatívne jednoduchou dostupnosťou stráca. Množstvo finančných produktov či operatívny leasing dávajú klientom viac možností na výber. Registrujeme vyšší záujem o operatívny leasing najmä u ľudí, ktorí pracujú v zahraničí, kde je prenájom hlavný spôsob financovania.

V súčasnosti ľudia hľadajú veľa informácií o vozidlách na internete, neboja sa ani kúpiť si takto vozidlo. Ako ste sa museli prispôsobiť a čo im ponúkate?

Ján: V tomto smere sme sa rozhodli jednoznačne nečakať, čo príde časom, ale aktívne sa na to nachystať. Prioritu hrajú digitálne formy podpory predaja. Dnes si už nevieme predstaviť prezentáciu značky bez sociálnych sietí, webových stránok a ďalších online kanálov. Každoročne zvyšujeme objem finančných prostriedkov investovaných do elektronického marketingu. Naši zamestnanci napríklad počas kovidu vytvorili spôsob, ako čistiť autá ozónom, prešli na komunikáciu s klientmi cez komunikačné aplikácie a vládol tu veľmi odhodlaný duch.

Jaroslav: Aktuálne sme absolvovali digitálny audit, na základe ktorého ideme investovať do digitalizácie firmy. Digitálny audit nám definoval oblasti, v ktorých vieme zvýšiť produktivitu a efektívnosť a najmä tým zjednodušiť prácu a znížiť administratívnu záťaž našim kolegom. Aj takto chceme našim zamestnancom ukázať, že na nich myslíme a sú pre nás dôležití. V priebehu 2 rokov chceme nastaviť fungovanie firmy tak, aby sme dokázali ešte viac identifikovať potreby a požiadavky našich klientov, personalizovať ponuky a v rámci firmy zefektívniť interné procesy. Zamestnancov radšej lepšie zaplatíme, ako by sme mali priberať nových ľudí. Vďaka tomu sa môžu cítiť pohodlnejšie, žiť vo vyváženom pomere medzi prácou a súkromím, či pracovať v príjemnejšom prostredí.

Stáva sa, že si ľudia vyberú auto na internete a k vám si ho už prídu len vyzdvihnúť?

Ján: Takýchto klientov máme málo. Tí značku a modely poznajú. Auto však stojí nemalé peniaze a ľudia chcú, aby sa im pri výbere niekto venoval, mohli si do auta sadnúť, previezť sa. Nie je to ako káva a zákusok, kde vám stačí, aby sa na vás čašníčka usmiala. Naša klientela stále oceňuje, ak sa s nimi niekto rozpráva a z výberu vozidla sa stane zážitok. Ľudí, ktorí vyriešia väčšinu nákupu cez internet, bude pribúdať, no nebude ich toľko a tak rýchlo. Virtuálne kanály zatiaľ nenahradia vôňu kože a reálny zážitok s vozidlom.

Ako vnímate záujem o elektromobily?

Ján: Záujem o elektromobily rastie a vidíme, že tieto vozidlá pribúdajú. Nám sa darí predávať nielen nové elektrické vozidlá, ale máme už skúsenosť aj s predajom ojazdených. Tieto vozidlá si určite nájdu svoju klientelu, chce to však ešte čas. Vo Vranove nad Topľou máme aj servisné stredisko na najvyššej požadovanej úrovni, aby sme vedeli poskytnúť plný servis elektromobilov. Potrebujeme ešte nadobudnúť viac skúseností a rutiny, no to je všeobecná výzva. Spája sa s tým aj doplnkové vzdelávanie našich technikov, aby spĺňali všetky zákonné a vedomostné požiadavky.

Medzi aktuálne výzvy patrí aj znižovanie spotreby energie. Ako sa vám darí v tejto oblasti?

Jaroslav: Ostatné 2 roky sme sa venovali znižovaniu energetických nákladov vo všetkých našich prevádzkach. Znižovanie spotreby energie, no najmä strát energie, bude do budúcna výrazným faktorom úspešnosti a prežitia. V každej z prevádzok sme zrealizovali energetický audit, na základe ktorého sme identifikovali problematické body. Znižovanie emisií CO2 nie je u nás len ideologické heslo, ale realita. Investovali sme do fotovoltaických panelov, vymenili sme osvetlenie, rekonštruovali energetiku budov, tepelné čerpadlá. Úspory, ktoré dosahujeme, nás prekvapili. Hľadáme aj riešenia, ako využiť prebytočnú energiu, prípadne energiu vytvorenú v čase, keď máme zatvorené prevádzky. Či už do ohrievania vody, alebo výstavby batériového úložiska. Ako zaujímavé riešenie sa ukazuje komunitné zdieľanie elektrickej energie.

Keby ste mohli vrátiť do ponuky akýkoľvek model z histórie značky Škoda, aký by to bol a prečo?

Ján: Jednoznačne nám chýbajú malé elektromobily a úžitkové vozidlá ako boli Favorit a neskôr Felicia Pick-up, či Roomster. Naši zákazníci veľmi často sentimentálne spomínajú na tieto modely.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.