Fotogaléria:Megalomanské BMW

Nová generácia Astry má v zameriavači tých najlepších, úvodné dojmy sme zbierali pri prvých kilometroch priamo na Slovensku.


Kompaktný Opel prichádza už v jedenástej generácii, pri prvých šiestich ešte používal meno Kadett, od začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia nesie názov Astra, poradie tej najnovšej je označené písmenom K. A prečo sa jej tvorcovia toľko oháňajú prémiovosťou? Do segmentu totiž prináša prvky, ktoré doteraz boli vyhradené pre podstatne drahšie autá, ako napríklad pokročilú konektivitu alebo matricové LED svetlá.

Pri tvorbe nového auta mali inžinieri aj dizajnéri voľnú ruku, nová Astra je od tej predchádzajúcej kompletne iným automobilom, postavenom na úplne novej architektúre a s novými technológiami. Svedčí o tom nielen atletickejší vzhľad, ale hlavne pokles hmotnosti minimálne o 120, medzi niektorými verziami až o 200 kg. Kompaktná trieda neumožňuje veľké operovanie s rozmermi, dĺžka sa medzigeneračne zmenšila o 50 mm, výška o 25 mm a rázvor o 23 mm. Vnútorný priestor tým však neutrpel, zadní pasažieri majú oproti predchodcovi o 35 mm viac miesta na nohy, prední získali 22 mm na výšku.

Ešte väčšie zmeny kabína zaznamenala v jej celkovom vyhotovení. Záplava tlačidiel na stredovej konzole je minulosťou, v našich testovacích autách s vyššími výbavami sa väčšina funkcií ovládala na 8-palcovej (20,3 cm) dotykovej obrazovke systému IntelliLink s podporou Apple CarPlay a Android Auto. K nemu je priradených niekoľko fyzických tlačidiel rýchlej voľby, hardvérové tlačidlá má aj ovládanie klimatizácie. Najväčším kamarátom vodičov na dlhých cestách budú sedadlá, príplatkové s certifikátom AGR patria k tomu najlepšiemu, kam si môže človek v aute sadnúť. Na palube môže byť aj systém OnStar (na Slovensku bude uvedený v roku 2016), ktorý umožňuje vytvoriť 4G LTE hostpot pre sedem zariadení, zahŕňa v sebe osobný asistenčný systém a v prípade havárie automaticky zavolá záchranné zložky.

Úspora hmotnosti sa na aute neprejavila na slabšom odhlučnení. Dobrá aerodynamika a utlmenie kolies sa starajú o tichú jazdu aj pri 130 km/h, o čom sme sa presvedčili na prvých diaľničných kilometroch z Viedne do Malaciek. Pozitívne sa však odrazila na jazdných vlastnostiach, Astra teraz jazdí agilnejšie a živšie reaguje na pohyby volantom. Presnosť riadenia a čitateľné jazdné vlastnosti nám organizátori demonštrovali naplánovaním jazdy cez Pezinskú Babu. Naladenie podvozka so zavesením McPherson vpredu a zadnou nápravou s Wattovým priamovodom je kompromisom medzi ovládateľnosťou a komfortom. V obidvoch disciplínach si však počína veľmi dobre aj s väčšími kolesami. Adaptívne tlmiče z ponuky zmizli, Astra ich však v podstate ani nepotrebuje.

Dôvodom je však nie iba dobre naladený podvozok, ale aj ponuka motorov. Začína sa ešte starým atmosférickým štvorvalcom 1.4, zvyšok ponuky sú však moderné motory s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom. Litrový trojvalec sme odskúšali ako prvý, prekvapilo nás jeho mierne horšie odhlučnenie ako v Corse, kde je navyše kombinovaný so 6-stupňovou prevodovkou. V Astre k nemu dostanete iba menej presnú 5-stupňovú manuálnu prevodovku alebo robotizovanú Easy Tronic. Motor však ide vyrovnane a bez vibrácií, navyše má chuť sa vytáčať, vtedy však stúpa spotreba aj hluk na palube. Za ideál pre každodennú prevádzku považujeme agregát 1.4 Turbo, ktorý má napriek rovnakému názvu úplne inú konštrukciu ako predchodca. Má pokojnejší chod aj podstatne bezpečnejšiu výkonovú rezervu. Naftu zastupuje šepkajúci diesel 1.6 CDTI, ktorý poznáme už z iných modelov, kde predvádza príjemné výkony pri nízkej spotrebe.

V modernom automobile nemôže chýbať zástup asistentov od sledovania mŕtveho uhla a jazdného pruhu cez núdzové automatické brzdenie až po čítanie značiek. Vďaka svojej pokročilosti sa Astra nebezpečne dotiahla na špičku segmentu, Golf dostal naozaj vážneho konkurenta. Opel ponúka univerzálny balík na všetky typy ciest: príjemný vnútorný priestor, vyspelú techniku, neutrálne jazdné vlastnosti a účinné motory. Kľúčový model spravil zlomový krok správnym smerom.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.