Technické údaje BMW X4 xDrive30i (2018)
Značka BMW pred niekoľkými dňami zverejnila prvú fotografiu celkom nového modelového radu 8 a vyvolala tým pomerne slušnú vlnu nadšenia u motoristickej verejnosti. Fotografiou avizuje návrat luxusných a nadštandardne výkonných automobilov, ktoré v jej súčasnom portfóliu zastúpenie nemajú.
**Superluxusné veľké kupé ako práve aktuálny trend**
To, čo sa dnes automobilkám skutočne vypláca, je investovanie do vývoja a predaja crossoverov. Malé SUV-čka sú v kurze a nevyzerá to, že by sa to malo skoro zmeniť. Skĺbia v sebe praktické rozmery, moderné úsporné motory, dobré jazdné vlastnosti so schopnosťou zvládania mierneho terénu.
Na presne opačnej strane stoja superluxusné a superdrahé kupé. Sú opozitom pre crossovery nielen konštrukčným a karosárskym prevedením, ale predovšetkým svojím charakterom, cenou, jazdnými vlastnosťami, spôsobom použitia a vôbec všetkým ostatným. Záujem o tento typ vozidiel dokazuje napríklad aj najnovší Mercedes-Benz S vo variante kupé a tiež nedávno zverejnený koncept Maybach 6 s dĺžkou až šesť metrov. Otázka, či má pre BMW význam vstupovať na trh s takýmto modelom, preto asi nepotrebuje dlhšie odpovede.
**Jedna fotografia stačí na senzáciu**
Do sveta eskového kupé plánuje opäť vstúpiť aj BMW modelovým radom 8. Zatiaľ ho značka odrezentovala iba ako fotografiu siluety vozidla z profilu a nazvala ju „Prvá zmienka o príchode BMW radu 8 Coupé“.
Už pred tromi rokmi však bavori upozornili na svoj záujem o stavbu superluxusného veľkého kupé. Dokazovali to konceptom Gran Lusso Coupé z roku 2013, ktorý bol považovaný aj za umieračik radu 6. Dizajn od Pininfarina, nemecká konštrukčná dokonalosť a moderná technika sa však s radom 6 nemohli rovnať, toto bola ešte vyššia liga, ktorej sme sa však dodnes od mníchovskej automobilky nedočkali.
Nemožno si nevšimnúť, že koncept z roku 2013 až podozrivo pripomínal ešte o dva roky starší koncept Citroën Métropolis.
Očakávania dnes sú vysoké, pretože v minulosti (t.j. v 90. rokoch) bol modelový rad 8 nápadným zjavom na cestách. Bez obmedzovača rýchlosti dokázal vyvinúť maximálku až 300 km/h, vo verzii M8 (čo bol iba jediný prototyp) disponoval výkonom 410 kW (557 koní) a hoci sa ho dovedna vyrobilo niečo cez 30-tisíc kusov, v máji 1999 bola jeho výroba zastavená. Celkovo sa rad 8 vyrábal v ôsmich motorizáciách, od 830Ci po spomínané jednokusové M8. Najčastejšie, až dve tretiny produkcie, sa rad osem vyrábal vo variante 850i/Ci s 5-litrovým motorom M70B50 V12 220 kW.
Variant M8 nakoniec nenašiel odbytisko a automobilka ani nespustila jeho výrobu. Na jeho základe bol však postavený 850CSi s 5,7-litrovým motorom s výkonom 279 kW (380 koní). Zaujímavosťou je, že tento variant neskončil svoju výrobu pre nedostatok záujemcov, ale pre stále náročnejšie emisné normy. Motor S70 nevedel vyhovieť nárokom na znižovanie emisií a preto bol roku 1996 z produkcie vyradený.
Modelový rad 8 ako taký skončil presne 12. mája 1999. Nie je preto náhodou, že práve 11. mája dorazila oficiálna informácia o jeho pripravovanom návrate. BMW predstaví svoju novú štúdiu na tohtoročnej súťaži Concorso d’Eleganza Villa d’Este už 26. mája 2017. Produkčná verzia radu 8 by mala výjsť v roku 2018

Značka | BMW |
Model | X4 |
Typ | xDrive30i |
Rok výroby/modelový ročník | 2018 |
Dĺžka | 4 752 mm |
Šírka | 1 918 mm |
Výška | 1 621 mm |
Rázvor | 2 864 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 795 kg |
Užitočné zaťaženie | 605 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 525 dm3 |
Objem batožinového priestoru (max.) | 1 430 dm3 |
Max. výkon | 252 kW |
Max. výkon pri | 5 200-6 500 ot./min |
Max. krútiaci moment | 350 Nm |
Max. krútiaci moment pri | 1 450-4 800 ot./min |
Max. rýchlosť | 240 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,3 s |
Palivo | benzín |
Objem valcov | 1 998 cm3 |
Usporiadanie valcov | 50 |
Počet valcov | 4 |
Poháňaná náprava | 4×4 |
Typ prevodovky | automatická |
Počet prevodových stupňov | 8 |
Kombinovaná spotreba | 9,1 l/100 km |
Emisie CO2 | 164 g/km |
Cena | 81 391 |