Bez tejto výbavy už auto nekúpite, zmena platná od roku 2026

Povinná výbava áut od roku 2026 prejde dôležitými úpravami. Týka sa to aj nových vozidiel Slovákov.
povinná výbava áut od roku 2026

Od januára vstupuje do platnosti významná zmena, ktorá sa dotkne automobilového priemyslu aj budúcich majiteľov vozidiel. Povinná výbava áut od roku 2026 bude obsahovať modernizovaný automatický tiesňový systém označovaný v angličtine ako Next Generation eCall (NG eCall).

Európske úrady týmto krokom sprísňujú pravidlá pre bezpečnosť a nové modely vozidiel sa bez tohto systému už na cesty nedostanú. Pravidlo platí od 1. januára 2026 pre všetky novo vyvíjané osobné autá (kategória M1) a ľahké úžitkové vozidlá do 3,5 tony (N1). V opačnom prípade vozidlo nezíska typové schválenie a nebude ho možné oficiálne uviesť na trh.

NG eCall nadväzuje na doterajší systém eCall, ktorý je v EÚ povinný už niekoľko rokov. Nová generácia však pracuje s modernejšími mobilnými sieťami, ako sú LTE a 5G, vďaka čomu má byť prenos údajov rýchlejší a spoľahlivejší. Systém sa aktivuje automaticky pri vážnej nehode, rozpozná kolíziu a bez zásahu vodiča vytočí tiesňovú linku 112.

ecall

Povinná výbava áut od roku 2026 bude zahŕňať aj pokročilý systém eCall

Čo to znamená pre vodičov v praxi

Hoci sa správy o novej povinnosti môžu zdať znepokojujúce, väčšiny vodičov sa zmena priamo nedotkne. Povinnosť sa vzťahuje predovšetkým na nové modely, ktoré výrobcovia predstavia v roku 2026 a neskôr, respektíve na vozidlá, ktoré budú v budúcnosti prvýkrát registrované.

Majitelia áut, ktoré sú už dnes prihlásené do evidencie, nemusia svoje vozidlá dodatočne upravovať ani dopĺňať nový systém. Nehrozí teda žiadna povinná prestavba či dodatočné náklady pre existujúce autá.

tlačidlo sos

Viete, za akým účelom sa v aute nachádza tlačidlo SOS?

Povinná výbava áut od roku 2026: Dôraz na vyššiu bezpečnosť

Cieľom zavedenia NG eCall je najmä skrátiť čas privolania záchranných zložiek pri dopravných nehodách. Automatický systém dokáže odoslať presnú polohu vozidla aj v situáciách, keď je vodič v bezvedomí alebo nemôže telefonovať. Podľa odborníkov môže rýchlejšia reakcia záchranárov rozhodovať o záchrane ľudských životov.

Pre motoristov tak ide skôr o technickú zmenu na pozadí, ktorú pocítia hlavne tí, ktorí si budú v nasledujúcich rokoch kupovať úplne nové auto. Pravidlá používania vozidiel na cestách zostávajú nezmenené.

Viditeľnou súčasťou systému eCall z pohľadu motoristov zostáva tlačidlo SOS v aute. To slúži na privolanie rýchlej pomoci v núdzových situáciách. Umožňuje okamžité spojenie s tiesňovou linkou 112. Po stlačení tlačidla sa vozidlo automaticky spojí s operátorom záchranných služieb.

eCall podporuje aj automatické odoslanie polohy vozidla. Systém pošle presnú GPS polohu, smer jazdy (ide o kľúčový údaj hlavne na diaľnici) a tiež základné údaje o aute. To zrýchľuje pomoc pri nehode. Ak vodič alebo posádka nie sú schopní volať napríklad po vážnej kolízii, operátor vie vyslať pomoc bez slovnej komunikácie.

dopravná nehoda

Dopravná nehoda si vyžaduje včasný príchod záchranných zložiek

Automatická aktivácia pri náraze

Pri vážnej dopravnej nehode sa eCall aktivuje aj sám, teda bez stlačenia uvedeného tlačidla. Každopádne, tlačidlo treba používať len v skutočných núdzových situáciách, ako sú vážna dopravná nehoda, ohrozenie života alebo zdravia či situácia, keď posádka potrebuje okamžitú pomoc.

Tlačidlo SOS nie je určené na riešenie bežných porúch auta či privolanie odťahu. Na to slúžia iné asistenčné tlačidlá označené napríklad symbolom „i“ alebo „Assistance“.

Aj keď povinná výbava áut od roku 2026 prináša eCall novej generácie, pôvodný systém je predpísaný pre všetky nové typy osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel predávaných v Európskej únii už od roku 2018. Pre vodiča ide o nenápadný, no mimoriadne dôležitý prvok, ktorý môže v kritickej situácii rozhodnúť o rýchlosti poskytnutia pomoci.

Odhady Európskej komisie uvádzajú, že eCall znižuje čas dojazdu záchranných služieb približne o 40 % v mestách a až o 50 % na vidieku v porovnaní s bežným volaním na tiesňové číslo. Vďaka tomu, že automaticky posiela presné údaje o nehode, šetrí cenné minúty strávené hľadaním miesta nehody. Rýchlejší zásah môže významne ovplyvniť vývoj v čase po dopravnej nehode. Odhady bezpečnostných štúdií hovoria, že eCall má potenciál znížiť počet úmrtí na cestách približne o 2 % až 15 % v závislosti od krajiny a typu nehôd a takisto znižiť počty vážne zranených ľudí.

Zdroj: ADAC