Zákonná tolerancia radarov: Merajú vás 30-krát za sekundu, ale koľko km/h majú odchýlku?
Existuje mýtus, že tolerancia radarov je takmer nekonečná a ak pôjdete dostatočne rýchlo, fyzika a technika vás skrátka nestihnú „cvaknúť“. Možno ste počuli o šialencoch, ktorí skúšali preletieť okolo radaru v nádeji, že digitálne oko nestihne zareagovať. Aká je však realita v dobe, keď radary vidia lepšie ako ľudia?
Aj 1 km/h navyše znamená problém
Pozrime sa priamo tam, kde rýchlostné limity na diaľniciach často neplatia, no radary sú väčšinou namontované práve tam, kde už pravidlá začínajú. Ak sa chystáte na nemecké cesty, zabudnite na benevolenciu. Kým u nás sa často spoliehame na nepísané pravidlo, že „pár kilometrov navyše mi prejde“ (ktoré však nemá reálne základy), v Nemecku je systém nastavený ako švajčiarske hodinky a akákoľvek tolerancia radarov nad rámec technickej chyby tam v podstate neexistuje.
Pri rýchlostiach do 100 km/h vám nemecký policajný systém odpočíta presne 3 km/h. Nad túto hranicu sú to 3 %. Na rozdiel od iných európskych krajín Nemci nepracujú s takzvanou bezpečnostnou rezervou (napr. 10 % k dobru). Ich prístroje sú certifikované tak presne, že ak po odpočítaní odchýlky prekročíte povolený limit hoci len o minimálnu hodnotu, systém vám automaticky vygeneruje pokutu.
Staré legendy o oklamaní radaru pochádzajú z čias, keď prístroje potrebovali dve statické fotografie v určitom časovom odstupe. Dnes sa už táto technológia nepoužíva a fotografie nahradilo vysokorýchlostné digitálne video. Moderné stacionárne zariadenia dnes zaznamenávajú obraz frekvenciou 30 snímok za sekundu. V praxi to znamená, že tolerancia radarov voči rýchlym autám je minulosťou – ak by ste chceli „zmiznúť“ z 20-metrového meraného úseku medzi dvoma snímkami, museli by ste sa rútiť rýchlosťou viac ako 2 100 km/h. To je rýchlosť, ktorou lietajú nadzvukové stíhačky, nie autá. Navyše, tieto inteligentné systémy dnes nesledujú len vašu ručičku na tachometri. Súčasne dokážu vyhodnotiť, či nedržíte v ruke telefón, či máte zapnutý bezpečnostný pás alebo či máte zaplatenú diaľničnú známku.
Moderná technika vs. staré zvyky
Na Slovensku používame technicky takmer identické zariadenia ako v Nemecku. V našich podmienkach je tolerancia radarov presne definovaná metrologickými predpismi (odborný termín je „najväčšia dovolená chyba“). Táto informácia vychádza z príloh k vyhláške Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (ÚNMS SR), ktorá vykonáva zákon o metrológii.
Pri meraní rýchlosti sa na Slovensku povinne odpočítava nasledovná hodnota v prospech vodiča:
-
± 3 km/h pri rýchlostiach do 100 km/h.
-
± 3 % z nameranej hodnoty pri rýchlostiach nad 100 km/h.
To znamená, že ak vám radar nameria 53 km/h v meste, po odpočítaní zákonnej odchýlky je výsledná hodnota 50 km/h a priestupok sa nekonal. Tieto parametre stanovuje Vyhláška č. 161/2019 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole. Každý policajný radar musí prejsť raz za rok overením v Slovenskom metrologickom ústave (SMÚ).
Je dôležité rozlišovať dva pojmy:
-
-
Zákonná (metrologická) odchýlka: Týchto 3 km/h alebo 3 % sa odpočíta vždy, pretože ide o technickú chybu prístroja.
-
Policajná tolerancia (benevolencia): V zákone o cestnej premávke neexistuje žiadna „povinná“ rezerva (napr. 5 alebo 10 km/h navyše), ktorú by vám policajti museli odpustiť. Ak idete po odpočítaní chyby radaru o 1 km/h rýchlejšie, technicky ste spáchali priestupok. To, či vás hliadka zastaví, je už otázkou ich interných smerníc alebo konkrétnej situácie.
-
V súvislosti s novými 300 stacionárnymi radarmi, ktoré sa majú naplno spustiť v roku 2026, sa očakáva, že systém bude nastavený oveľa striktnejšie. Keďže pokuty budú chodiť automaticky poštou (objektívna zodpovednosť), priestor na „ľudskú benevolenciu“ policajta zmizne a kľúčová bude práve len táto zákonná tolerancia radarov, resp. ich metrologická odchýlka.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!













