Studená sprcha pre luxusné európske automobilky. Najväčší trh sveta viac nemá záujem o ich autá
Ešte donedávna platilo jednoduché pravidlo. Ak chcete v Číne ukázať, že ste „niekto“, kúpite si predĺžené Audi, BMW alebo Mercedes. Čína bola pre nemeckých inžinierov bankomatom, ktorý nikdy neprestával vydávať peniaze. Posledné dni ale priniesli správy, ktoré automobilkám v Wolfsburgu, Mníchove a Stuttgarte spôsobujú vrásky na čele. Čínsky drak prestal byť hladný po európskom luxuse a začína „požierať“ sám seba.
Je to scenár, ktorý si ešte pred troma rokmi nikto nepripúšťal. Najnovšie dáta, ktoré cez víkend obleteli svetové ekonomické portály, hovoria jasnou rečou. Predaje európskych luxusných áut v Číne nielenže stagnujú, oni sa prepadajú raketovým tempom.
Zmena vkusu aj cenová vojna
To, čo sa práve deje, nie je len obyčajný pokles dopytu. Je to kombinácia troch faktorov, ktoré vytvorili pre Európanov smrtiacu pascu. Prvým je ekonomika. Čína spomalila. Realitná kríza spôsobila, že stredná trieda, ktorá snívala o svojej prvej „trojke“ od BMW alebo „Céčku“ od Mercedesu, zrazu zatiahla ručnú brzdu. S&P Global Ratings cez víkend varovalo, že práve spomalenie rastu je kľúčovým vodičom tohto prepadu.
Druhým, a oveľa bolestivejším faktorom, je zmena vkusu. Pre mladého čínskeho manažéra už Mercedes nie je symbolom technologickej nadradenosti. Je to auto jeho otca. Dnešným statusovým symbolom v Šanghaji nie je osemvalec, ale digitálny ekosystém na kolesách. Domáce značky ako Li Auto, Nio alebo BYD ponúkajú autá, ktoré sú skôr pojazdnými smartfónmi než luxusnou obývačkou. Nemecké infotainmenty v porovnaní s nimi pôsobia ako Nokia 3310 vedľa najnovšieho iPhonu.
Tretím klincom do rakvy je cenová vojna. Čínske automobilky sú ochotné krvácať, len aby získali trhový podiel. Ponúkajú technológie, za ktoré si Porsche pýta tisíce eur navyše, už v základnej výbave a za polovičnú cenu. Výsledok? Zákazník, ktorý by si kedysi kúpil základné BMW X3, dnes odchádza s plne vybaveným čínskym SUV a ešte mu ostane na dovolenku.
Čísla, z ktorých mrazí
Aby sme nehovorili len v teoretickej rovine, pozrime sa na tvrdé dáta z posledných reportov. BMW Group hlási pokles predajov v Číne o viac ako 11 %. Ešte horšie je na tom Porsche. Značka, ktorá bola dlhé roky imúnna voči akýmkoľvek krízam a ktorej marže jej závidel celý svet, zaznamenala v Číne brutálny prepad. Hovoríme o desiatkach percent.
Mercedes-Benz sa snaží zachovať tvár stratégiou „hodnota nad objem“ (value over volume). Generálny riaditeľ Ola Källenius tvrdí, že nebudú vstupovať do cenových vojen a radšej predajú menej áut drahšie. Znie to hrdinsky, ale trh je neúprosný. Ak stratíte podiel na najväčšom trhu sveta, peniaze na vývoj nových modelov – tých, ktoré si kupujeme aj my v Európe – jednoducho budú chýbať.
Čo to znamená pre nás?
Pre slovenského motoristu to môže mať dva efekty. Ten prvý, krátkodobý, môže znieť lákavo. Automobilky budú musieť niekde tie nepredané autá umiestniť, čo by teoreticky mohlo viesť k lepším cenám alebo dostupnosti v Európe.
Ten dlhodobý je však varovný. Čínsky trh dotoval vývoj spaľovacích motorov a luxusných technológií, ktoré sme si užívali aj my. Ak tento prameň vyschne, európske značky budú musieť ešte agresívnejšie škrtať náklady. To môže znamenať lacnejšie materiály v interiéroch, menej verzií motorov a rýchlejší, možno až nútený prechod na elektrinu, kde sa snažia dobehnúť zameškané.
Európsky automobilový priemysel stojí na rázcestí. Buď sa naučí hrať podľa nových čínskych pravidiel (čo znamená extrémne rýchly vývoj softvéru), alebo sa stane tým, čím sú dnes švajčiarske hodinky – luxusným, drahým, mechanickým šperkom pre hŕstku vyvolených, zatiaľ čo svet bude nosiť na rukách Apple Watch. Vlastne, pardon, jazdiť na BYD.
Zdroje: Business standard, US news












