Benzín zablokuje auto, naftu zakážu: Slovákov rozzúril zoznam palív, ktoré budú legálne

EÚ ustupuje, no napriek tomu klasickú naftu zakážu a rovnaký osud čaká benzín. Čo budeme tankovať do spaľovacích motorov?
naftu zakážu

Európska únia avizuje zásadnú zmenu v doterajšom prístupe. Jedno sa však nezmení. Benzín skončí a zároveň zostáva v platnosti rozhodnutie, že naftu zakážu. Nové osobné autá po roku 2035 už nebudú môcť jazdiť na túto dvojicu obľúbených palív. Dozvedeli sme sa však viac o tom, čo budú alternatívy.

Brusel čelí čoraz silnejšiemu tlaku kvôli stále platnému zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035. Pôvodne sa očakávalo, že všetky členské krajiny EÚ povinne postupne prejdú na elektromobily. To sa však zjavne nestane. Európska komisia chce reagovať a umožniť, aby na trhu zostali nielen nové hybridy, ale aj klasické spaľovacie autá. Kladie si však zásadnú podmienku. Nové autá so spaľovákom musia tankovať klimaticky neutrálne formy palív.

nafta

Zákaz spaľovacích motorov pod paľbou kritiky

Celá téma znovu nabrala na sile po tom, čo nemecký kancelár Friedrich Merz adresoval šéfke Európskej komisie Ursule von der Leyen list so žiadosťou, aby únia ponechala priestor na trhu aj pre (podľa jeho slov) vysoko efektívne spaľovacie motory.

Najvyššie postavený nemecký politik sa tak verejne postavil na odpor zákazu spaľovacích motorov. Jeho politický postoj neprekvapil. Začína byť čoraz jasnejšie, že EÚ si nemôže dovoliť ponechať schválené pravidlá pre rok 2035 v platnosti.

Kancelár sa rovno aj dočkal odpovede, ktorá určite časť Slovákov poteší. Podľa eurokomisára pre dopravu Apostolosa Tzitzikostasa bol list veľmi pozitívne prijatý a otvoril diskusiu o širšom technologickom prístupe k znižovaniu emisií v cestnej doprave.

ceny tankovania

Keď naftu zakážu, čo bude povolené?

Komisia naznačila, že pripravovaná úprava legislatívy má zohľadniť všetky dostupné technológie. Ak ju európski politici presadia, vznikne zoznam povolených druhov palív pre nové spaľovacie autá po roku 2035, na ktorý by mali patriť syntetické palivá, biopalivá a ďalšie nízkoemisné alternatívy. Kľúčovým kritériom bude, aby vozidlá pri jazde neprodukovali dodatočné emisie CO2.

Podľa zdrojov z prostredia eurokomisie zostanú legálne aj tradičné spaľovacie motory v nových osobných autách, ak budú používať pohonné hmoty s neutrálnou uhlíkovou bilanciou.

Aj o 10 rokov však zostanú v premávke existujúce, skôr registrované vozidlá, ktoré budú môcť naďalej tankovať obyčajné PHM. V tomto kontexte sa už v minulosti hovorilo o tom, že nové autá so spaľovacími motormi by mohli disponovať technickými obmedzeniami, ktoré by im znemožňovali napríklad jazdu na bežný benzín.

Tzitzikostas dodáva, že chcú podporiť ekonomicky udržateľný a sociálne spravodlivý prechod k doprave bez fosílnych palív. Eurokomisár zároveň upozornil, že EÚ musí chrániť svoju konkurencieschopnosť a posilniť automobilový sektor, napríklad aj podporou domácich automobiliek.

zákaz klasických áut

Nový plán predstavia v decembri

Platná legislatíva EÚ stanovuje, že všetky nové autá uvedené na trh po roku 2035 nesmú produkovať emisie CO2. Komisia však aj pod vplyvom politických zmien v členských štátoch oznámila, že 10. decembra predstaví úpravy, ktoré môžu zásadným spôsobom zmeniť doterajšiu stratégiu.

Prechod na elektromobilitu sa môže výrazným spôsobom spomaliť, aj keď nemalá časť slovenských motoristov by si želala úplne zrušenia rozhodnutia, na základe ktorého benzín i naftu zakážu. Na sociálnych sieťach dlhodobo vyjadrujú nespokojnosť s obmedzeniami spaľovacích motorov. Eurokomisár Tzitzikostas im odkazuje, že Brusel chce splniť pôvodné klimatické ciele, no zároveň si uvedomuje, že musí reagovať na realitu trhu a meniacu sa politickú náladu v Európe.

Ak by Európska komisia skutočne aspoň čiastočne povolila predaj spaľovacích motorov aj po roku 2035, nastal by zásadný posun v jej doterajšej stratégii. Síce by to znamenalo, že benzín a naftu zakážu, ale automobilky by dostali novú šancu vyvíjať spaľovacie motory s dôrazom na ekologické palivá.

Zdroj: Handelsblatt