TEST Renault 5 E-Tech: Je presne taký, aký má byť mestský elektromobil. Emócie sú dôležitejšie ako cena

Renault 5 je späť a dáva o sebe vedieť štýlom, ktorý si jednoducho nemožno nevšimnúť. Vzkriesenie starších modelov a ich prezlečenie do nového kabátu nemusí byť vždy stávkou na istotu. To, či oživený retro dizajn nie je len póza, sme zisťovali počas nášho týždňového testu.

Renault 5 má vlastnú identitu zvnútra aj zvonku a určite si ho nepomýlite s iným autom. V dobe, keď sa európske a najmä čínske modely stále viac zlievajú do jednotných tvarov, pôsobí „päťka“ ako malé dizajnové osvieženie. Je svojská, plná charakteru a presne takto by mal vyzerať mestský elektromobil, aspoň podľa mňa. Návrat klasických tvarov môže byť pre európskych výrobcov jednou z ciest, ako ukázať čínskej konkurencii niečo, čo oni nedokážu – emocionálnu hodnotu dizajnu. Retro sa tu naozaj podarilo a Renault z toho môže ťažiť dlhé roky.

Renault 5 je späť a dáva o sebe vedieť štýlom, ktorý si jednoducho nemožno nevšimnúť. Vzkriesenie starších modelov a ich prezlečenie do nového kabátu nemusí byť vždy stávkou na istotu. To, či oživený retro dizajn nie je len póza, sme zisťovali počas nášho týždňového

Predný kukuč tohto autíčka skrýva Full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových. Fungujú primerane k cene a kategórii auta a až v hustejších zrážkach by som privítala o niečo lepšiu svietivosť, no nebolo to nič, čo by sa nedalo zvládnuť. V mestskej premávke sú viac než postačujúce. Denné svietenie nie je zakomponované do hlavných svetiel, ale je osadené nižšie v nárazníku v štvorcových prvkoch spolu so smerovkami. Škoda, že sa tu nenašlo miesto aj pre hmlovky. V meste ich síce človek nepotrebuje, ale počas testu som zažila situáciu, kedy by sa naozaj zišli.

Renault 5 je späť a dáva o sebe vedieť štýlom, ktorý si jednoducho nemožno nevšimnúť. Vzkriesenie starších modelov a ich prezlečenie do nového kabátu nemusí byť vždy stávkou na istotu. To, či oživený retro dizajn nie je len póza, sme zisťovali počas nášho týždňového

V prednej časti ešte zostaneme, a to rovno pri ľavom blatníku, kde sa nachádza nabíjací port. Toto môže byť trochu problém, ak prídete na nabíjačku a práve táto strana bude obsadená. Raz sa nám stalo, že sme museli auto „obťahovať“ káblom, ktorý mal sotva tri metre. Určite by sa dal tento konektor osadiť aj do stredu prednej časti. Keď už ale budete nabíjať, môžete si všimnúť, že na prednej kapote na mieste, kde mal pôvodný model výduch, sa nachádza číslica 5 rozdelená na päť častí, ktorá slúži ako indikátor stavu batérie. Každé políčko predstavuje 20 %. Jednoduché, ale efektné využitie prvku, ktorý nemusí byť len estetický. Funkcia V2L v nabíjacom porte je samozrejmosťou.

Zadná časť auta má jemne klesajúcu líniu a dizajn tu opäť exceluje. Retro rebrovanie zadných svetiel prirodzene rozširuje optiku auta a svetlá preto krásne prechádzajú „za roh“. Tento prvok sa následne spája s vodorovným pásom cez celú šírku kufra. Aj tu máme malú plaketku čísla 5. Tých znakov s číslom 5 je na celom aute viac než dosť, takže ak sa budete nudiť pri nabíjaní, pokojne si ich môžete počítať.  Auto celkovo pôsobí robustnejšie, než by napovedali jeho rozmery. Nízke okná, malé previsy, širšie blatníky a čierna lakovaná strecha (opäť s možnosťou polepu čísla 5) vytvárajú až športový nádych pripomínajúci Renault R5 Turbo. Čo sa týka dizajnu, novej „päťke“ nie je čo vytknúť.

Podvozok a jazda

Mestské auto musí byť komfortné, musí mať skvelé manévrovacie schopnosti a malý polomer otáčania. Všetky tieto atribúty „päťka“ zvláda na jednotku. Aj tu je zopár riešení, na ktoré u konkurencie nie sme zvyknutí. Renault pri tomto modeli použil na zadnej náprave viacprvkové zavesenie a takisto kotúčové brzdy. Úprimne, pri tak účinnej rekuperácii a relatívne nízkej váhe by bubnové brzdy asi stačili, ale budiž. Aj vďaka „viacprvku“ auto pôsobí pohodlne aj na rozbitých mestských cestách a absolútne vás neotravuje nepríjemným či neočakávaným odskakovaním. Na okreskách je práve podvozok tým faktorom, vďaka ktorému si užijete aj trochu zábavy. Hmotnosť približne 1 449 kg je na elektromobil veľmi slušná. S menšou batériou ide hmotnosť ešte nižšie, čo sa prejavuje aj na príjemnej spotrebe.

Renault 5 je späť a dáva o sebe vedieť štýlom, ktorý si jednoducho nemožno nevšimnúť. Vzkriesenie starších modelov a ich prezlečenie do nového kabátu nemusí byť vždy stávkou na istotu. To, či oživený retro dizajn nie je len póza, sme zisťovali počas nášho týždňového

Pneumatiky 195/55 R18 sú jediným dostupným rozmerom. Sú navrhnuté pre nízky valivý odpor, takže netreba čakať žiadny extrémny grip. V daždi auto vie pôsobiť mierne nedotáčavo a pri prudšom pridaní má čo robiť aj trakcia. Toto je najslabší článok auta a práve tu sa trochu stráca športový nádych dizajnu. Dá sa to však riešiť iným obutím, keďže konkurenti ako Fiat 500e či Mini Cooper SE ponúkajú o niečo lepšiu trakciu. Za príplatok je možné doplniť ťažné zariadenie, takže ak vás omrzí ruch veľkomesta, nahodíte nosič a môžete vybehnúť na bicykle.

Výkon

K dispozícii sú dve batérie – 40 kWh a 52 kWh. My sme testovali väčšiu a silnejšiu verziu so 150 koňmi a 245 Nm. Na papieri to nevyzerá oslnivo, ale okamžitý záťah predného elektromotora to všetko vyrovnáva. Pre mestské auto je to ideálna porcia výkonu a aj pri predbiehaní na diaľnici či mestskom okruhu máte dostatok dynamiky. „Päťka“ sa však najlepšie cíti v mestskom tempe, kde s autom viete jazdiť aj pod hranicou 11 kWh. Mimo mesta, jazdou v zmiešanej prevádzke, najmä po okreskách, nám palubný počítač ukazoval spotrebu 14,5 kWh/100 km. Nabíjací výkon okolo 80 kW vám zaručí, že auto z 10 % na 80 % nabijete približne za 25 minút. To by vám malo stačiť na ďalších cca 200 km.

Renault 5 je späť a dáva o sebe vedieť štýlom, ktorý si jednoducho nemožno nevšimnúť. Vzkriesenie starších modelov a ich prezlečenie do nového kabátu nemusí byť vždy stávkou na istotu. To, či oživený retro dizajn nie je len póza, sme zisťovali počas nášho týždňového

Auto ponúka 4 jazdné režimy, ktoré upravujú odozvu na plyn a intenzitu rekuperácie: Eco, Normal, Sport a Perso. V režime Normal pôsobí auto najvyváženejšie, Eco výraznejšie tlmí akceleráciu a dáva prednosť nižšej spotrebe. Renault 5 je v každodennom používaní prekvapivo dospelé auto. Vďaka nízkej hmotnosti a kompaktným rozmerom pôsobí obratne a isto.

Interiér

Po nasadnutí do kabíny máte pocit, že sedíte v niečom športovejšom, než v skutočnosti je. Všetko pripomína originál z roku 1972, ale s moderným twistom. Renault 5 má výborný mix retro prvkov a súčasnosti. Stropnica pripomínajúca prepravku na vajíčka je perfektnou ukážkou „veci, ktorú nepotrebujete, ale chcete ju“. Interiér je plný malých detailov odkazujúcich na pôvodný model. Po usadení do pohodlných žlto-sivých sedačiek sa pred vami zjaví dvojica displejov, ktoré horizontálne rozdeľujú palubovku, a vy začnete nadobúdať pocit, že každý jeden detail je skvelo premyslený. Jednoduchosť, funkčnosť, prehľadnosť.

Renault 5 je späť a dáva o sebe vedieť štýlom, ktorý si jednoducho nemožno nevšimnúť. Vzkriesenie starších modelov a ich prezlečenie do nového kabátu nemusí byť vždy stávkou na istotu. To, či oživený retro dizajn nie je len póza, sme zisťovali počas nášho týždňového

Na druhej strane palubnej dosky je podsvietený emblém čísla 5, ktorý interiéru dodáva charizmatickú atmosféru. Nie vždy platí pravidlo, že čím viac ambientného osvetlenia, tým lepšie. Naozaj stačia aj takéto drobnosti, a následne to ako celok vyznie výborne. Interiér pôsobí prekvapivo športovo na malý mestský elektromobil, čo vôbec nie je na škodu. Menšiu kritiku si však zaslúži vodičovo sedadlo, ktoré by mohlo ísť nastaviť ešte o kúsok nižšie. Na semaforoch to trochu zhoršovalo výhľad, no inak je pozícia vodiča príjemná a ergonomicky dobre premyslená.

Za volantom je asi najväčšia koncentrácia páčok, akú sem bolo možné natlačiť – ovládanie rádia, stierače aj volič prevodovky. Na druhej strane smerovky a svetlá. Trvalo chvíľu, kým som si na rozloženie zvykla. Niekoľkokrát som namiesto zapnutia stieračov preradila z „D“ do „B“. Veľkým plusom je klasické riešenie vypínania vybraných asistenčných systémov. „My Perso“ je plne nastaviteľné a len dvomi stlačeniami si viete vypnúť „pomocníkov“, ako je napr. Line Assist alebo asistent upozorňujúci na prekročenie rýchlosti. 10,1″ digitálny prístrojový panel je prehľadný a spolu s infotainmentom (Android Auto + Google Maps) vytvára veľmi funkčný systém.

Integrovaný asistent „Reno“ sa občas ozýval až príliš, ale na jeho obranu musím povedať, že neprotestoval, keď som ho následne jedným dotykom zrušila. V stredovom tuneli pod infotainmentom sú fyzické tlačidlá klimatizácie, bezdrôtové nabíjanie, USB-C konektory, dva držiaky na nápoje a dokonca držiak na bagetu. Vodič aj spolujazdec tu majú dostatok miesta na pohodlné sedenie aj odkladanie vecí.

Vzadu to už taký komfort nie je. Pri výške 185 cm si síce dokážete „sadnúť sám za seba“, ale je to na hrane. V tejto kategórii to nie je výčitka, len fakt. Na bežné presuny v meste to stačí, na dlhé diaľnice by som to nevolila. Kufor má 326 litrov a po sklopení zadných sedadiel (60:40) vzniká rovná plocha. Dvojité dno ukrýva priestor na nabíjacie káble a opravnú sadu na defekt. Nevýhodou je absencia frunku – Renault 5 nie je extra veľké auto a každý liter navyše by sa hodil.

Renault 5 je späť a dáva o sebe vedieť štýlom, ktorý si jednoducho nemožno nevšimnúť. Vzkriesenie starších modelov a ich prezlečenie do nového kabátu nemusí byť vždy stávkou na istotu. To, či oživený retro dizajn nie je len póza, sme zisťovali počas nášho týždňového

Verdikt

Francúzi vytvorili auto, ktoré dobre vyzerá, dobre jazdí a dobre sa v ňom cítite. Áno, sú tu malé kompromisy, ale nič z toho nekazí celkový dojem. Renault 5 má kvalitne spracovaný interiér, premyslený exteriér a funkčnú techniku. Aj tie z neho urobili víťaza COTY. Renault zariskoval pri reinkarnácii legendy, no zvládol to fantasticky. Jediné, čo mi napadá, je, aká škoda, že neexistuje aj spaľovacia verzia – verím, že by bola skvelá. Ale aj v čisto elektrickej podobe je Renault 5 jedno z najcharizmatickejších áut súčasnosti.

Technické údaje Renault 5 E-Tech Comfort Range Iconic Cinq

Kombinovaný výkon
110 kW (150 k)
Maximálny krútiaci moment
245 Nm
Elektrický dojazd podľa WLTP 410 km
Maximálna rýchlosť
150 km/h
Rozmery (dĺžka × šírka × výška)
3 922 × 1 774 × 1 498 mm
Rázvor
2 540 mm
Výkon DC nabíjania
100 kW
Pohotovostná hmotnosť
1 449 kg
Koeficient odporu vzduchu
0,29 Cx
Spotreba el. energie
14,4 kWh/100 km
Objem batožinového priestoru
277  l
Cena testovaného exempláru
od 34 500 €

 





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!