Čerpacie stanice zatvoria, tankovanie poráža nová technológia. Vodič čaká len 5 minút

Ak to takto pôjde ďalej, môže sa stať, že v budúcnosti tradičné čerpacie stanice zatvoria. Nebude to však len kvôli tomu, že benzín a naftu už nebudeme tankovať.
čerpacie stanice zatvoria

V čínskych mestách dnes môžete zažiť niečo, čo by vám ešte pred pár rokmi pripadalo ako totálne sci-fi. Tento nový prístup môže spôsobiť, že dnešné čerpacie stanice zatvoria svoje brány.

Celé to funguje nasledovne. Elektrické auto zastaví pri nenápadnej budove, zamestnanec ho nasmeruje na plošinu a o pár minút má vodič v aute úplne nabitú batériu. Všetko prebehne bez jediného kábla, bez čakania na nabíjanie a bez stresu motoristov z toho, či sa im kvôli obmedzenému dojazdu podarí ich cestu dokončiť.

Koncept výmenných staníc pre batérie elektromobilov sa v Číne rozvíja rýchlejšie ako kdekoľvek inde na svete a opäť otvára diskusiu, či nejde o dynamickejšiu alternatívu k tradičnému nabíjaniu. Najviditeľnejším ťahúňom je automobilka Nio, ktorá už vybudovala viac než 3 300 výmenných staníc. Ďalších 700 pridala spoločnosť CATL, globálny líder v batériách z Číny.

batérie elektromobilov

Tankovanie? Nie, nová batéria do 5 minút

Proces funguje jednoducho. Auto sa dostane na plošinu a tam automaticky vysunie vybitú batériu. Následne ju systém nahradí plne nabitou batériou uloženou v podzemnom sklade. Celý cyklus trvá približne päť minút, čiže ešte menej ako bežné tankovanie paliva. Čína tento model dokáže rozširovať vo veľkom aj preto, že je domovom najväčších výrobcov lítiovo-iónových batérií. Krajina disponuje lacnými a dostupnými zdrojmi pre výrobu akumulátorov. Ak by sa preto rozhodla, že čerpacie stanice zatvoria, dokázala by sa spoľahnúť na alternatívu.

Hoci technológia výmeny batérií zatiaľ dominuje najmä v segmentoch taxi služieb, logistických firiem a ťažkej nákladnej dopravy, Čína ju začína skúšať aj pri osobných automobiloch. Dôvod je zrejmý. Táto inovácia dokáže eliminovať to, čo mnoho budúcich majiteľov elektromobilu stále odrádza. Ide o strach z nedostatočného dojazdu a zdĺhavého čakania pri nabíjačke.

výmena batérie

V čom spočívajú nevýhody výmeny batérií?

Ako u každého riešenia, aj tu sa nájdete výzvy a problémy. Nedá sa preto povedať, že čerpacie stanice zatvoria okamžite. Nateraz nekončia ani nabíjačky áut na elektrinu. Najväčšia slabina výmeny batérií spočíva paradoxne v psychologickej rovine. Vodič po výmene nedostáva tú istú batériu, ktorú kúpil s autom, ale inú. Batérie sa zdieľajú v rámci celej siete. Mnohí sa obávajú, že dostanú starší či menej výkonný akumulátor.

Čínske automobilky preto presadzujú model, v ktorom zákazník kupuje auto bez batérie a akumulátor si iba prenajíma. Tento koncept však znamená, že výrobca musí vlastniť a spravovať tisíce batérií. To generuje dodatočnú finančnú záťaž pre automobilky.

Ďalšou výzvou je priestor. Vymenné stanice zaberajú podobnú plochu ako malé čerpacie stanice a vo veľkých mestách je každé štvorcové meter vzácny. Preto niektoré firmy vytvárajú mobilné swap jednotky, ktoré nabíjajú batérie na miestach s lacnejšou elektrinou a následne ich distribuujú tam, kde sú najviac potrebné.

Ak to takto pôjde ďalej, bežné čerpacie stanice zatvoria

Čína má silný dôvod pokračovať vo svojej stratégii. Jej rýchlorastúca sieť obnoviteľných zdrojov vyžaduje priestor, do ktorého sa dá v prípade potreby uložiť obrovské množstvo naakumulovanej energie. Batérie vo výmenných staniciach môžu v budúcnosti slúžiť ako malé energetické banky, ktoré stabilizujú sieť pri výkyvoch produkcie vetra či slnka.

Či bude výmena batérií budúcnosťou elektromobilov, zatiaľ nikto nevie. V Číne zároveň masívne napreduje aj ultrarýchle nabíjanie. Automobilka BYD napríklad už dnes sľubuje dojazd 400 kilometrov, a to po krátkom päťminútovom nabíjaní. Možné je aj to, že budú existovať dve paralelné infraštruktúry. Jedna by slúžila pre nabíjanie, druhá pre rýchlu výmenu batérií.

Jedno však vieme už teraz. Čína zase raz ukazuje Európe aj USA, že veci sa dajú robiť aj inak. Pokiaľ bude vývoj v ázijskej krajine pokračovať týmto tempom, nebude prekvapením, keď raz čerpacie stanice zatvoria. Elektické autá totiž postupne získavajú dojazd, ktorý postačí všetkým vodičom.

Zdroj: carnewschina.com