Zrušia DPH? Nové európske kei cars za 15 000 € sú realitou! EÚ zmení zákony, aby zničila čínsku konkurenciu

Európa chce vlastné elektrické mini autá po vzore japonských kei cars. Rozhodnutie padne už v decembri – môžu zachrániť dostupné autá?

Budeme mať malé autá, ktoré by mohli opäť spraviť jazdenie po meste lacnejším, jednoduchším a dostupným? Znie to ako návrat do minulosti, ale v skutočnosti ide o jeden z najodvážnejších plánov súčasnej Európskej únie. V decembri tohto roka, presne 10. decembra 2025, sa v Bruseli rozhodne, či sa na európske cesty dostane úplne nová kategória áut inšpirovaná japonskými „kei cars“. Tento pojem poznajú fanúšikovia motorizmu najmä z Japonska. Sú to drobné, úsporné vozidlá, ktoré zvládnu rušné mestá, nepotrebujú veľa miesta a jazdia za „drobné“. Európa teraz uvažuje o ich vlastnej verzii – ale s typickým európskym prístupom: všetko musí byť schválené, ošetrené a regulované. Len či to nebude znova kameň úrazu.

Zaujímavé je, že tento návrh má podporu naprieč automobilovým spektrom – od Renaultu po Volkswagen. Myšlienka kei cars, ktorú pôvodne presadzovali Luca de Meo (Renault) a Carlos Tavares (Stellantis), si našla nových spojencov. Dokonca aj Tomas Schäfer z Volkswagenu, ktorý zvyčajne vystupuje pomerne opatrne, otvorene priznal, že „malé autá so spaľovacími motormi nemajú v Európe budúcnosť“. Dôvodom sú predpisy.

Európa chce vlastné elektrické mini autá po vzore japonských kei cars. Rozhodnutie padne už v decembri – môžu zachrániť dostupné autá?

Každý nový bezpečnostný či emisný štandard tlačí cenu mestských áut vyššie, až sa z lacných áut stáva tovar pre vyvolených. Schäfer tvrdí, že jediným spôsobom, ako udržať segment malých áut pri živote, sú elektromobily – a práve v tom by mohli nové európske „kei cars“ pomôcť. Predstava je jednoduchá – vozidlá, ktoré by nemuseli spĺňať všetky prísne požiadavky segmentu A alebo B, no zároveň by boli bezpečné, elektrické a výrazne lacnejšie. Cieľom je dať európskym značkám druhý dych v boji proti čínskej expanzii a zároveň zachrániť pracovné miesta v domácom priemysle.

Malé autá s veľkým významom

Ak sa návrh schváli, mohlo by to mať trojitý efekt. Po prvé, Európa by sa mohla priblížiť k svojmu cieľu znížiť emisie, pretože všetky nové mestské vozidlá by mali byť výhradne elektrické. Po druhé, dostupnejšia cena by mohla motivovať vodičov, aby vymenili staré autá za nové – čím by sa prirodzene znížila priemerná emisia vozového parku. A napokon po tretie, zachovanie výroby v Európe by mohlo pomôcť tisícom pracovných miest, ktoré v posledných rokoch miznú v dôsledku presunu produkcie na východ.

Európska komisia zatiaľ nešpecifikovala presné čísla, ale podľa informácií z prostredia výrobcov by sa ceny nových mini-elektromobilov mohli pohybovať od 15 000 do 20 000 eur. To je stále viac než dnešné mestské „jazdenky“, no v porovnaní s aktuálnymi elektrickými modelmi ide o výrazný pokles. Do témy vstúpila aj Ursula von der Leyen, ktorá otvorene podporila víziu „európskeho elektrického auta, ktoré je čisté, efektívne a ľahké“. Nejde však len o ekologické heslá – Ursula chce, aby bolo aj z európskych komponentov.

Inými slovami, žiadne lacné importy z Ázie, ktoré by zaplavili trh ešte predtým, než európski výrobcovia stihnú zareagovať. Komisia sa chce poučiť z minulosti, kedy Európa zaspala pri smartfónoch, batériách aj polovodičoch. Tentoraz chce byť pripravená – a v ideálnom prípade mať vlastné malé auto pre mestá, ktoré sa vyrába aj zostáva v Európe.

Podľa návrhu by nové mini-elektromobily mohli spadať do kategórie medzi štvorkolkami a malými osobnými autami. To znamená, že by nemuseli mať všetky povinné asistenčné systémy či robustnú elektroniku, ktorá dnes výrazne predražuje aj tie najmenšie autá. Zároveň by však museli preukázať dostatočnú úroveň bezpečnosti – čo je oblasť, v ktorej bude musieť Brusel nájsť kompromis.

Európa chce vlastné elektrické mini autá po vzore japonských kei cars. Rozhodnutie padne už v decembri – môžu zachrániť dostupné autá?

Japonské „kei cars“ majú presne definované rozmery – 3,4 metra dĺžky, 1,48 metra šírky a výkon do 64 koní. V Európe by to bolo o niečo štedrejšie – dĺžka do 4 metrov, výkon okolo 75 až 80 koní a dojazd približne 180 kilometrov. To by znamenalo návrat k jednoduchosti, ktorá v európskej doprave dlhé roky chýbala. Menej výbavy, viac podstaty – presne to, čo by mestskí vodiči mohli privítať s nadšením.

Zabudnuté nápady sa vracajú

Európa už pritom podobné pokusy zažila. Spomeňme si na Peugeot i-On, ktorý bol v skutočnosti len premenovaný Mitsubishi i-MiEV – elektrický mestský model, ktorý predbehol svoju dobu, no trh naň ešte nebol pripravený. Podobne aj Dacia Spring dnes dokazuje, že malé elektrické auto môže byť úspešné, aj keď vzniká v Číne. A práve to je moment, ktorý chce Brusel zmeniť. Európske „kei cars“ by sa mali vyrábať u nás, s našimi dielmi a našimi ľuďmi. Niektoré značky už dokonca majú v zásuvke pripravené prototypy, ktoré spĺňajú navrhované parametre. Ak Brusel rozhodne v decembri pozitívne, prvé modely by sa na cestách mohli objaviť ešte pred Vianocami 2026.

Zaujímavým nápadom, o ktorom sa v Bruseli potichu hovorí, je zníženie DPH alebo úplné oslobodenie od registračných daní pre tieto mini-elektromobily. Doterajšie schémy dotácií sa totiž ukázali ako pomerne neefektívne – v niektorých krajinách ich dokonca treba priznávať v daňovom priznaní, čím sa ich reálny prínos znižuje. Zníženie daňového zaťaženia by mohlo byť praktickejším a férovejším riešením, ktoré by pomohlo aj tým, ktorí nedosiahnu na plnú štátnu podporu.

To, čo sa na prvý pohľad javí ako drobné administratívne rozhodnutie, môže mať zásadný vplyv na budúcnosť európskej mobility. Mini-elektromobily alebo Ev kei cars by mohli pomôcť nielen mestám zahlteným dopravou, ale aj domácnostiam, ktoré si dnes nové auto jednoducho nemôžu dovoliť. Otázkou však zostáva, či to Európa zvládne rýchlo, jednoducho a bez zbytočnej byrokracie – pretože práve na tom sa v minulosti často lámal chlieb.

Možno teda práve december 2025 rozhodne o tom, či sa z európskych ulíc opäť stane priestor pre malé, dostupné a sympatické autá. A možno nie. Ale predstava, že by ste po Vianociach nastúpili do európskeho „kei caru“, ktorý ste si mohli dovoliť aj bez pôžičky, znie celkom lákavo, však?