Kamióny budú predchádzať autá na diaľnici, nočná mora Slovákov sa naplnila

Aj nákladné vozidlá dostanú povolenie predchádzať autá na diaľnici, no len za presne určených podmienok. Napriek tomu sa to mnohým motoristom páčiť nebude.

Doteraz nemohli kamióny na Slovensku predchádzať autá na diaľnici vôbec. Po novom nastane zmena, ktorá to zmení. Kým v zahraničí často hromžíme, keď nákladné auto spomaľuje premávku kvôli predchádzaniu, u nás to je dnes úplne zakázané. Polícia sa v rámci dopravných kontrol pravidelne zameriavala na tento druh priestupku.

Štát sa však rozhodol upraviť pravidlá a umožní vodičom nákladných vozidiel predchádzať autá na diaľnici, avšak len za prísne stanovených podmienok. Kľúčovým kritériom má byť výrazný rýchlostný rozdiel medzi predchádzajúcim a predchádzaným vozidlom.

predchádzať autá

Prečo sa mení zákon o cestnej premávke?

Dlhodobý zákaz predchádzania nákladných vozidiel na väčšine úsekov diaľnic pôvodne zaviedli s cieľom zvýšiť bezpečnosť a znížiť tvorbu zápch. Na druhej strane, v praxi dochádza aj k situáciám, pri ktorých musia vodiči kamiónov jazdiť za pomalšími vozidlami. To spôsobuje zbytočné brzdenie dopravy.

Nová právna úprava zákona o cestnej premávke, ktorú dnes schválila vláda a má platiť od mája 2026, prináša kompromis. Dáva za pravdu názoru, že úplný zákaz predchádzať autá nemusí byť vždy efektívny. Predchádzanie má byť nákladným autám povolené vtedy, ak jazdí vodič nákladného vozidla výrazne rýchlejšie ako vozidlo pred ním. Výrazný rýchlostný rozdiel má kamionistom zjavne umožniť, aby dokončili manéver rýchlo a plynulo.

Samozrejme, predchádzanie áut musí aj naďalej prebehnúť bez obmedzenia či nebodaj priameho ohrozenia ostatných účastníkov cestnej premávky. Vodiči nákladných áut ho tak budú môcť vykonať za podmienky, že to cesta a dopravná situácia umožňujú. Úsek zároveň nesmie byť označený zákazovou dopravnou značkou, ktorá by predchádzanie vyslovene zakazovala.

diaľnica Bratislava - Košice

Aké sú výhody, keď môžu kamióny predchádzať autá?

Ohlásená zmena, ktorú ešte musí potvrdiť parlament, môže pomôcť zvýšiť plynulosť dopravy. Na cestách bude vznikať menej situácií, keď rýchlejšie kamióny zbytočne brzdia ostatných a tvoria sa za nimi kolóny. K tomu sa pridáva riziko nebezpečných situácií, ktoré vznikajú, keď sa za pomalým kamiónom hromadí doprava.

V platnosti zároveň naďalej zostáva minimálna rýchlosť na diaľnici 80 kilometrov za hodinu. Kamióny smú na diaľničných úsekoch u nás jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou 90 km/h.

Zdroj: TA3