Test

TEST BMW X3 30e xDrive: Balzam na dušu

Nie je tak expresívne ako staršie generácie, ale je dospelejšie, komfortnejšie a kultivovanejšie. BMW sa s novou X3 podarilo trafiť klinec po hlavičke a vyladiť auto tak, aby bolo takmer dokonalé.

Pamätáte si prvé BMW X5 generácie E53? Ten hranatý kolos, ktorý v roku 1999 spôsobil revolúciu tým, že SUV môže jazdiť ako športové auto. Dnes, o štvrťstoročie neskôr, je nová X3 dlhšia o takmer desať centimetrov než vtedajšia X5. Symbolické? Možno. Skôr to však ukazuje, ako sa z kedysi kompaktného SUV stalo plnohodnotné rodinné auto, ktoré má ambíciu byť všestranným spoločníkom pre každodenný život.

Dizajn: viac geometrie než emócie

BMW sa vydalo novým dizajnovým smerom a priznávam, nie je to úplne môj šálok kávy. Predchádzajúca generácia X3 pôsobila čistejšie, dynamickejšie, mala v sebe ten typický „bavorský švih“. Nová G45 je síce technologicky omnoho ďalej, ale vizuálne pôsobí uhladenejšie, sterilnejšie a akoby až príliš racionálne. Všetko je premyslené, ale nič vás nedonúti obzrieť sa na parkovisku. Farba Arctic Race Blue jej však svedčí a v kombinácii s balíkom M Sport Pro pôsobí auto o poznanie športovejšie a elegantnejšie.

Čierne lišty Shadowline dodávajú exteriéru moderný „look“ a červené M brzdy kontrast, keďže v 20-palcových diskoch svietia ako slnko počas zimného rána. Zatmavené sú aj predné adaptívne LED svetlomety z balíka Premium, ale to vôbec neznamená, že svietia horšie. Naopak! Patria medzi to najlepšie v triede, ich svetelný výkon a tvar lúča by pokojne mohol konkurovať diaľničnému osvetleniu. Nočná jazda je vďaka nim doslova pohladením na duši.

Reklama na ticho

Po otvorení dverí zistíte, že interiér novej X3 vyzerá ako keby ho niekto vykradol. Neznamená to, žeby auto nebolo plné výbavy, no okrem dvoch veľkých displejov a výrazného ambientného osvetlenia ostali na palubnej doske už len ovládače ventilácie. A tak ako dva dotykové displeje aj tieto ovládače sú dotykové. Osobne nie som fanúšik haptických ovládačov a tie, ktoré ovládajú bočné výduchy ventilácie ešte aj pôsobia extrémne nekvalitne a lacno. Čo je škoda, keďže inak je spracovanie interiéru výborne, nič nevŕzga a všetko pôsobí veľmi robustne a najmä čalúnenie na palubnej doske pôsobí útulne.

Chrbticou celého interiéru je mohutný stredový tunel, kde priestor na bezdrôtové nabíjanie je vhodný aj pre ozaj veľký smartfón. Samotná stredová konzola obsahuje tie najdôležitejšie a našťastie stále fyzické tlačidlá. Okrem nastavenia asistenčných systémov či jazdného režimu, nechýba ani klasický otočný volič systému iDrive. Ten v poslednej generácii nepatrí k tým najprehľadnejším, kedže hlavné menu obsahuje snáď cez 30 ikon, no treba uznať, že je rýchly a spoľahlivý. Celkovo musím povedať, že nová X3 pôsobí priestrannejšie, robustnejšie a hlavne tichšie.

K dobrému zážitku za volantom určite patria aj poriadne sedadlá. V našom prípade boli vo výbave športové sedadlá s ventiláciou a vyhrievaním, ktoré mi pasovali ako uliate. Skvele podržia v zákrutách a zároveň vás nerozlámu po dlhých trasách, na ktorých toto auto doslova vyniká. Komfort na diaľnici je vynikajúci a keď do toho pustíte hudbu z audiosystému Harman/Kardon, ktorého skvelý priestorový zvuk môže vyniknúť vďaka dobrému vytlmeniu, tak máte chuť vypnúť navigáciu a len jazdiť.

Pohon: spojenie dvoch svetov

Poďme nato. Stláčam tlačidlo START, no nič sa nedeje. Aj keď pod kapotou pracuje preplňovaný benzínový dvojliter B48, nie je tam sám. O tiché štarty a ekologickú jazdu sa stará výkonný elektromotor s výkonom 135 kW (184 koní) a spolu s robustným štvorvalcom ponúknu systémový výkon 220 kW (299 koní) a 450 Nm. Áno, predsudky mi hovorili, že malý štvorvalec nemôže byť dostatočný na tak veľké auto, no ani neviete ako veľmi som sa mýlil. Systém eDrive piatej generácie nielen poskytuje autu potrebnú „štavu“, ale súčasne pracuje extrémne jemne bez žiadneho trhania.

Elektromotor krásne vykryje turbodieru 190 koňového štvorvalca a tak auto pôsobí ako keby malo atmosférický motor. Súčasne instantná odozva na plyn v režime SPORT umožňuje predbiehať auta na počkanie. Samozrejme nemusíte byť neustále v režime SPORT, aby ste z auta dosiahli maximum. Po podržaní ľavého pádla pod volantom aktivujete režim „BOOST“, vďaka čomu aj v najekologickom režime Efficient získate na 10 sekúnd maximálny výkon a odozvu od pohonného ústrojenstva. Pri akcelerácii sa do hry zapájajú syntetické zvuky IconicSound z reproduktorov, ktoré občas pripomínajú zvuky stíhačky Milenium Falcon z filmu Star Wars či vstup do nebeskej brány. Našťastie jeden klik v nastaveniach jazdy všetko vyrieši a zvuky sú preč.

Rýchly na ceste, pomalý na nabíjačke

Vďaka batérii s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh zvládne X3 podľa WLTP až 90 km čisto na elektrinu, a to nie je len laboratórne číslo. Veľmi milo som bol prekvapený, že po diaľnici auto zvládne takmer 60 km čisto elektrickej jazdy, čo stačí na dojazd do roboty z Trnavy do Bratislavy. Ak si tam auto dobijete, naštartovaný motor nemusíte celý deň ani počuť. Práve nabíjanie je azda jediným nedostatkom na tomto skvelom hybridnom pohone, keďže narozdiel od nemeckej konkurencie, X3 30e nepodporuje DC rýchlo nabíjanie. S nabíjacím výkonom 11 kW tak dobitie batérie doplna trvá približne 2 hodiny.

Takmer dokonalý

Kým niektoré plug-in hybridy váhu batérie skrývajú len ťažko, X3 to zvláda bravúrne. Adaptívny podvozok (EDC) si poradí s našimi cestami s nadhľadom, doslova žehlí nerovnosti a pritom nestráca kontakt s cestou. Na diaľnici je auto neotrasiteľne stabilné a súčasne v zákrutách drží ako prilepené. Je úžasne, ako dobrá je jazda v tomto aute. Aj úseky, ktoré poznám roky rokúce ako zlé, sú s týmto autom ako v perinke. Variabilné športové riadenie sa postará o to, aby ste volantom v zákrutách točili minimálne a ak by volant nemal hrúbku poriadnej jaternice, povedal by som, že toto auto je jazdecky prototyp dokonalého SUV.

Ak by som mal podvozok nastaviť podľa svojich preferencii tak, aby X3 jazdila ako prémiové auto, tak by to bolo presne takto. Prémiové je aj odhlučnenie, kde napriek tomu, že ide „len“ o X3, kabína pôsobí ako zvuková izolácia. Motor je pri bežnej jazde takmer nepočuteľný, aerodynamický šum mizivý a od kolies sa prenáša minimum hluku. Cestovať v tomto aute je doslova balzam na dušu.

V meste s plnou batériou sa spotreba benzínu pohybuje okolo 1 až 1,5 litra, mimo mesta okolo 6 litrov. Pri pravidelnom nabíjaní vie byť X3 30e jedno z najúspornejších SUV v triede. Ak batériu nenabíjate, jazdíte ako s klasickým benzínom bez problémov pod 7 litrov.

Verdikt

Nové BMW X3 30e nie je auto, ktoré vám rozbúcha srdce dizajnom, ale je to auto, ktoré si vás získa každou minútou za volantom. Nie je tak expresívne ako staršie generácie, ale je dospelejšie, komfortnejšie a kultivovanejšie. BMW sa s novou X3 podarilo trafiť klinec po hlavičke a vyladiť auto tak, aby bolo takmer dokonalé. Ak hľadáte SUV, ktoré dokáže byť v jeden deň tiché, úsporné a pokojné, a na druhý deň rýchle, stabilné a sebavedomé, BMW X3 30e je presne to auto.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
BMW X3 30e xDrive
Motor Prepl. benzínový R4, 1 998 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 4 400 – 6 500 ot./min.
Krútiaci moment 310 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
Elektromotor synchrónny s perm. magnetom
Výkon 135 kW (184 k)
Krútiaci moment 250 Nm
Systémový výkon

220 kW (299 k)

450 Nm

Pohon a podvozok: 8- stupňová automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvková náprava. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/60 R17. Kapacita batérie 19,7 kWh. Maximálny nabíjací výkon AC 11 kW. Minimálny nabíjací cas AC 0–100 % 2:15 h
Batožinový priestor 460/1 600 dm³
Rozmery: 4 755 × 1 920 × 1 660 mm, rázvor 2 865 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 140/2 710 kg, objem nádrže 50 l.,
Najvyššia rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,2 s
Spotreba (WLTP) 1,0 l/100 km
Emisie CO₂ 23 g/km
Cena/testované auto 64 216/87 595 €
Konkurenti: Citroen C3 Aircross, Dacia Bigster
HODNOTENIE 4,5*
Pohon 9
Podvozok 10
Komfort 10
Interiér 8
Cena/výbava 8
Súčet bodov 45
PLUS: naladenie podvozku, dojazd na elektrinu, komfort, odhlučnenie
MÍNUS: absencia DC nabíjania, kvalita niektorých plastov v interiéri

 





Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂