Neverte udávaným dátam! Naftová Škoda Superb prešla 2831 km na jednu nádrž so spotrebou 2,6 litra

Zabudnite na oficiálne údaje. Rally šampión Miko Marczyk vytvoril so svojou Škoda Superb rekord! S jednou nádržou paliva (66 litrov) prešiel 2831 km.

Poľský jazdec a víťaz Majstrovstiev Európy v rally z roku 2025, Miko Marczyk (29), dosiahol niečo, čo hraničí s fyzikálnym zázrakom. Vytvoril nový rekord zapísaný v Guinnessovej knihe, keď na jednu plnú 66-litrovú nádrž paliva prešiel nepredstaviteľných 2831 kilometrov. Priemerná spotreba, ktorú Superb 2.0 TDI dosiahol, bola len 2,61 litra na 100 kilometrov! Toto číslo je hlboko pod oficiálne udávanou spotrebou 4,8 litra a je jasným dôkazom, že TDI motory a správna technika jazdy majú v Európe stále čo ponúknuť.

Čisto sériový Superb s tajnými trikmi

Čo je na tomto rekorde najfascinujúcejšie, je fakt, že nebol dosiahnutý v laboratóriu, ani s extrémne upraveným špeciálom. Vozidlo bolo takmer továrenským Superbom s pohonom predných kolies, poháňané známym 2.0 TDI motorom s výkonom 150 koní a spojeným so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Tento konkrétny Superb mal na tachometri pred cestou iba 20 000 kilometrov, takže bol čerstvo zabehnutý.

Zabudnite na oficiálne údaje. Rally šampión Miko Marczyk vytvoril so svojou Škoda Superb rekord! S jednou nádržou paliva (66 litrov) prešiel 2831 km.

Jediné zmeny, ktoré boli povolené a vykonané, sa týkali pneumatík s nízkym valivým odporom a znížených pružín prevzatých z verzie Sportline. Svetlá výška vozidla bola znížená o symbolických 15 milimetrov pre zlepšenie aerodynamiky, ale inak auto zostalo bez úprav pohonnej jednotky. Rekordný výkon je tak primárne zásluhou Marczykovej techniky jazdy a precízneho plánovania.

Trasa, ktorú Miko Marczyk absolvoval, viedla z poľskej Lodže cez Nemecko a Paríž, a potom späť cez Holandsko, Belgicko a Nemecko. Celú vzdialenosť 2 831 kilometrov prekonal s priemernou rýchlosťou okolo 80 km/h. To bola kľúčová rýchlosť, pri ktorej bola pohonná jednotka najefektívnejšia.

Celú jazdu Miko dôsledne využíval režim Eco pre plynulejšie radenie prevodových stupňov a menej citlivú odozvu plynu. Okrem toho bola na optimalizáciu trasy nasadená „asistenčná Škoda“, ktorá Miko Marczyka predbiehala o niekoľko kilometrov. Toto pomocné vozidlo mu poskytovalo aktuálne informácie o premávke, čo mu pomohlo predvídať, minimalizovať brzdenie a plynulo zrýchľovať – kľúčové faktory pre nízku spotrebu paliva.

Zabudnite na oficiálne údaje. Rally šampión Miko Marczyk vytvoril so svojou Škoda Superb rekord! S jednou nádržou paliva (66 litrov) prešiel 2831 km.

Aerodynamika Superbu hrala hlavnú rolu, o čom hovoril aj sám Miko Marczyk: „Aerodynamika modelu Superb je taká dobrá, že aj v takej vzdialenosti vás nákladné vozidlo pred vami dokáže ochrániť pred protivetrom. S vetrom v chrbte sa nemusíte dostať za iné vozidlo.“ Práve táto kombinácia faktorov – režim Eco, nízka hmotnosť 1 590 kg a priaznivý zadný vietor – umožnila Superbu dosiahnuť v úseku cez Francúzsko neuveriteľnú spotrebu 2,2 litra na 100 kilometrov.

Ambícia prekonať 3 000 km

Napriek tomu, že Miko Marczyk dosiahol so Superbom rekord na úrovni 2 831 kilometrov, jeho ambície sa nekončia. Šampión rally chce zájsť ešte ďalej a dosiahnuť magických 3 000 kilometrov na jednu nádrž. Marczyk verí, že tento míľnik je dosiahnuteľný. Poukazuje na to, že jeho prvá jazda zahŕňala náročné dlhé stúpania a jazdu v chladnej noci v Nemecku, kde teploty klesli až na 1 °C. Tieto faktory spotrebu prirodzene zvyšujú. Jazdec verí, že s použitím prémiového naftového paliva a optimalizáciou trasy by mohol byť cieľ 3 000 km reálny. Aj napriek trendom elektrifikácie zostáva naftový motor s dobrou technikou jazdy a trochou šťastia s vetrom, mimoriadne efektívnym a ekonomickým riešením pre dlhé európske cesty.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!