Zákaz šoférovať v celej EÚ
Zákaz viesť motorové vozidlo. Doteraz, ak ste dostali zákaz v jednej krajine, ešte neznamenalo, že nikde inde ešte šoférovať nemôžete. Legislatíva je deravá a týka sa to predovšetkým trestov. To, že ste napr. na Slovensku dostali zákaz činnosti viesť motorové vozidlo, povedzme za jazdu pod vplyvom, ešte neznamená, že nemôžete šoférovať napr. v Českej republike.
Túto digitalizáciu vodičských preukazov bude sprevádzať ďalšia zmena: možnosť pozastaviť vodičské preukazy na medzinárodnej úrovni, ktorá bude platiť pre celú Európsku úniu. Čo to znamená v praxi? Ak niekto dostane dočasný alebo trvalý zákaz šoférovania, napríklad za prekročenie rýchlosti alebo jazdu pod vplyvom alkoholu, zákaz sa bude uplatňovať vo všetkých krajinách EÚ. To bude možné, pretože krajina, ktorá zákaz ukladá, bude povinná zahrnúť príslušné informácie do medzinárodného systému.
Euroúradníci tomuto šikovného obchádzaniu predpisov, resp. diere v zákone, chcú klepnúť po prstoch. Už skoro desať rokov sa hovorí o riešení, ktoré v marci našlo predbežnú podobu. Euro úradníci naoko prišli s novým návrhom, mechanizmom, ktorý v blízkej budúcnosti počíta s tým, že ak vodič, ktorý dostane zákaz šoférovania v zahraničnom štáte, príde o oprávnenie šoférovať aj v štáte, ktorý mu vodičský preukaz vydal. Vďaka tomu by nemohol viesť vozidlo v žiadnej krajine EÚ a nielen v tej, kde priestupok spáchal.
Čo je však pre mňa úsmevné je fakt, že rovno myslia na výnimku. Ako prvé do úvahy prichádza napr. situácia, že v štáte, ktorý vodičský preukaz vydal, za daný priestupok nie je trestaný zákazom viesť motorové vozidlo. V takejto situácii by nemusel vodič o svoje oprávnenie prísť ani v domovskej krajine ale iba v tej, kde to je trestné.
Čiže euroúradníci sa na oko pochválili, že prišli s niečím účinným a efektívnym, ale v konečnom dôsledku práve kvôli rôznorodosti právnych noriem medzi jednotlivými krajinami EÚ bude tento mechanizmus len kozmetický, nakoľko čo vodič v jednej krajine môže, inde je to absolútny zákaz. Z môjho pohľadu mali teda najprv upraviť a unifikovať právne normy, a potom hľadať účinné celoplošné mechanizmy trestania.
17 ročný za volantom kamiónu
Treťou významnou zmenou je prístup k vodičským preukazom pre tínedžerov. Pôvodné plány EÚ počítali s tým, že 17-roční budú môcť šoférovať osobné aj nákladné autá s dodatočnou požiadavkou, aby boli pod dohľadom skúseného vodiča až do dosiahnutia plnoletosti. Nakoniec však bol projekt zmenený a doplnený a zmeny schválené Európskym parlamentom umožnia 17-ročným šoférovať iba osobné autá s vodičským preukazom skupiny B. Získanie vodičského preukazu skupiny C bude trvať ďalší rok.