Toyota v Tokiu odhalila koncept novej Corolly, ktorá už vôbec nepripomína bestseller
Existujú autá a existujú ikony. A potom je tu Toyota Corolla, ktorá už takmer šesť desaťročí, od svojho debutu v roku 1966, nehlučne, ale neochvejne, dominuje globálnym predajom. V roku 1997 oficiálne zosadila z trónu aj legendárny Volkswagen Beetle a stala sa tak najpredávanejším bestsellerom v histórii automobilizmu. Do roku 2021 sa vyrobilo závratných 50 miliónov kusov, čo len potvrdzuje jej status. Práve táto globálna dominancia robí z odhalenia nového konceptu na autosalóne v Tokiu udalosť, ktorá presahuje bežnú premiéru. Toyota totiž stojí pred obrovskou zodpovednosťou – radikálne transformovať svoj najväčší bestseller pre elektrickú éru.
Toyota zverejnila prvé fotografie, ktoré sú zámerne strohé na technické detaily, no prekvapivo bohaté na vizuálne informácie. Súdiac podľa týchto obrázkov sa automobilka rozhodla pre odvážny a radikálny rez. Koncept, ktorý naznačuje trinástu generáciu Corolly, má len málo spoločné so súčasným modelom, ktorý je vo svojej dvanástej generácii. Vizuálny odklon je taký dramatický, že to už na prvý pohľad vôbec nepripomína rodinný sedan alebo hatchback, na ktorý sme zvyknutí. Namiesto toho vidíme nízky, široký a extrémne dynamický fastback, ktorý vyžaruje futuristickú agresivitu a snahu stať sa štýlovým ikonickým bestsellerom pre novú generáciu vodičov.
Dizajnová analýza
Dizajn bol v histórii Corolly vždy podriadený spoľahlivosti a funkcionalite. Bol bezpečný, konzervatívny, a presne preto bol taký úspešný na globálnom trhu. Nový koncept však túto filozofiu búra s nečakanou drzosťou. Ostré, horizontálne línie, subtílne, ale výrazné svetelné podpisy a klesajúca strecha vzadu evokujú skôr kategóriu prémiových áut alebo štvordverových kupé, než kompaktný segment. Toyota sa očividne snaží povýšiť tento bestseller z kategórie „praktické auto“ do kategórie „žiadaný objekt“. Telo vozidla je aerodynamické, s čistými, nekomplikovanými plochami, čo naznačuje optimalizáciu pre elektrický alebo plug-in hybridný pohon.
Dizajnéri sa pohrali s proporciami, čím opticky auto predĺžili a znížili. Corolla sa tak stavia priamo proti novým konkurentom, ktorí zaplavujú trh štýlovými líniami a nekonvenčnými tvarmi. Tento krok je nevyhnutný, pretože jednoducho nemôžete nechať auto, ktoré sa predalo v takých objemoch, zastarať, kým celý svet prechádza do éry elektromobilov. Corolla musí byť nielen funkčná, ale aj vizuálne žiadaná, aby si udržala status bestselleru aj v nasledujúcom desaťročí.
Nabíjacia zásuvka, ktorá hovorí za všetko
Hoci Toyota neposkytla žiadne oficiálne technické špecifikácie, jedna fotografia odhaľuje kľúčovú informáciu: prítomnosť nabíjacej zásuvky na ľavej strane vozidla. Tento detail je pre budúcnosť bestselleru absolútne kľúčový. Zásuvka, respektíve nabíjací port znamená, že koncept bude minimálne plug-in hybridný, čo by znamenalo obrovský skok v hybridnej technológii Toyoty, alebo dokonca plne elektrický model (BEV).
Vzhľadom na to, že Corolla je celosvetový produkt s rôznorodými trhmi, je vysoko pravdepodobné, že Toyota zvolí duálnu stratégiu. Súčasná Corolla je prakticky synonymom pre hybridný pohon a tento pohonný systém bude pravdepodobne zachovaný a modernizovaný. Plne elektrická verzia by však musela prevziať úlohu technologického lídra, najmä na trhoch s prísnymi emisnými predpismi a rozvinutou infraštruktúrou, ako je Európa, Kalifornia alebo Čína. Keby sa Corolla premenila len na BEV, bol by to pre Toyotu obrovský a zbytočný risk. Nová Toyota Corolla tak pravdepodobne príde ako multidrive platforma, ktorá uspokojí zákazníkov od tradičného hybridu, cez plug-in hybrid, až po čistý elektromobil. Týmto spôsobom si japonská automobilka zaistí, že zostane bestsellerom v každom regióne.
Oslava 60. narodenín
Keď Corolla budúci rok oslávi šesťdesiat rokov od svojho zrodu, toto auto už nebude len o úspornosti a spoľahlivosti. Bude to o transformácii. Prvým krokom k cieľu je práve tento koncept, ktorý naznačuje, že Toyota sa konečne odvážila riskovať so svojou najväčšou hviezdou. Pre motoristický svet je posun zásadný, pretože ak sa bestseller tohto kalibru, predávaný v takých obrovských objemoch, radikálne zmení a elektrifikuje, má to dominový efekt na celý segment. Odhalenie technických špecifikácií, ktoré nás čaká na autosalóne v Tokiu, prinesie odpovede na otázku, či sa Toyote podarilo spojiť históriu a konzervatívny úspech s požiadavkami na futuristický, emisne čistý a emocionálny dizajn. Pretože Corolla musí zostať bestsellerom. A vizuálne sa zdá, že Toyota robí maximum pre to, aby bol tento cieľ dosiahnutý.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!