Veľká zmena vodičských preukazov: Slováci nie sú pripravení, kto bude platiť?
Predstavte si, že o pár rokov nebudete do školy voziť vaše dieťa vy, ale všetko vybaví autonómne rodinné auto samo. Touto víziou sa už mnoho rokov zaoberajú mnohé automobilky, experti či iné firmy – s väčšími či menšími úspechmi, no stále bez dosiahnutia konečného cieľa masívneho rozšírenia autonómne jazdiacich vozidiel vo svete. Keď však takýto prelom nastane, spolu s ním príde vysoko pravdepodobne aj zmena vodičských preukazov.
Isté je, že Spojené štáty robia pri autonómnych autách rýchlejšie pokroky ako Európa, ktorej automobilky sú pod tlakom. Niektoré už brzdia aj programy na vývoj áut bez vodiča. Avšak napríklad v americkom štáte Arizona, konkrétne v meste Phoenix, si môžu zákazníci už dlhšie objednať jazdu takzvaným robotickým taxíkom. Stačí im na to mobilná aplikácia Waymo.
Flotila takýchto áut tam už čiastočne funguje ako taxislužba a niektoré „stretnete“ na cestách dokonca bez vodiča za volantom. Na internete nájdete množstvo videí s chytľavými popiskami v štýle „moje auto sa ma pokúsilo zabiť“. Ich autori v nich poukazujú na situácie, pri ktorých autonómne vozidlá stále zlyhávajú, prípadne sa správajú nepredvídateľne.
Preškolenie vodičov: Chceli by ste ho absolvovať?
Zatiaľ čo Spojené štáty dosiahli prvotné úspechy, Európa sa stále skôr sústreďuje na štúdie a zber, respektíve analýzu dopravných dát. BMW napríklad zriadilo pri Mníchove špeciálny vývojový kampus, v ktorom pracuje približne 1 700 odborníkov. Sústreďujú sa na vývoj spoľahlivých algoritmov pre vysoko automatizované riadenie vozidiel v cestnej premávke.
Napriek konzervatívnejšiemu prístupu Európy si mnohí Slováci už dnes kladú otázku, čo sa stane do budúcna a či spolu s nástupom autonómnych áut nastane u nás aj zmena vodičských preukazov. Nebudeme ich už vôbec potrebovať a budú autá jednoducho šoférovať sami? Alebo sa vodičáky stanú naopak ešte dôležitejšími ako doteraz?
Najmä tí, ktorí už dávno opustili školské lavice, dostanú hneď strach, keď sa spomenie zmena vodičských preukazov a učenie akéhokoľvek druhu. Autonómne autá však môžu spôsobiť také zmeny v cestnej premávke, že preškolenie sa môže z bezpečnostného hľadiska stať nevyhnutným aj u existujúcich motoristov. Keby k tejto situácii prišlo, veľmi pravdepodobne si ho budete musieť zaplatiť sami z vlastného vrecka. Veľkou otázkou ale zostáva, kedy sa tak stane.
Zmena vodičských preukazov a nové systémy
Viacerí odborníci sa v súčasnosti zhodnú, že autonómne autá zatiaľ nenahradia potrebu vodičského preukazu. Minimálne sa tak podľa nich nestane v najbližších rokoch. Čo bude o sto rokov, nikto netuší. Stále sa takisto môže stať, že rýchlosť technologického vývoja nás pozitívne prekvapí.
Súčasné technológie a spôsob, akým sú naprogramované, však majú predovšetkým pomáhať vodičom, nie ich kompletne nahradiť. Už dnes bežne dostupné asistenčné systémy výrazne zvyšujú komfort a bezpečnosť. Najmä pri dlhých jazdách po diaľnici by mnohým chýbal napríklad adaptívny tempomat. Pozornosť vodiča na diaľnici totiž po čase prirodzene klesá. Technologické inovácie nám pomáhajú ju udržať a jazdiť tak bezpečne.
Dnes platí, že vodiči na Slovensku stále nesú plnú zodpovednosť za vozidlo. Rovnako tomu stále bude aj pri čiastočne automatizovanom riadení auta. Autoškoly a vodičské kurzy preto stále potrebujeme a budeme potrebovať. Postupne však nastane zmena vodičských preukazov. K ich získaniu budú do budúcna potrebné nové zručnosti.
Čo budú ovládať vodiči budúcnosti?
Obsah kurzov a skúšok na vodičák prejde premenou spolu s tým, ako sa naše autá stanú viac autonómnymi. Do popredia sa dostane téma, ako efektívne prinútiť takéto auto, aby urobilo to, čo chce vodič. Budeme sa musieť naučiť, čo všetko takéto vozidlo dokáže a ako s ním komunikovať. To všetko by mala pokryť zmena vodičských preukazov – a konkrétne predpokladov na ich udeľovanie.
Keď sa raz dostaneme tak ďaleko, že v autách budeme mať vyspelejšiu formu umelej inteligencie, budúci vodiči musieť vedieť riadiť aj jej správanie. Napríklad jej možno budú môcť povedať, že si prajú pokojnejšiu jazdu kvôli únave po celom týždni.
Otvorených však zostáva množstvo nejasností a právnych otázok. Kto ponesie zodpovednosť, ak autonómne vozidlo spôsobí dopravnú nehodu? Alebo klasická téma: Ak sa dostanete do nebezpečnej situácie, ochráni auto viac vás ako vodiča, alebo dieťa na chodníku?
Rozšírená výučba v autoškolách
Okrem etických a právnych dilem bude musieť zmena vodičských preukazov zohľadniť aj psychologický problém. Ľudia majú často nevedomú tendenciu správať sa rizikovejšie v situáciách, pri ktorých veria, že ich nejakým spôsobom chráni technológia. Ich slepá dôvera v systém tak môže viesť k nechcenej nepozornosti a následnému nebezpečenstvu.
Kľúčové bude do budúcna naučiť vodičov, ako správne pracovať s rizikami automatizácie a takisto kedy sa na technológiu spoľahnúť a kedy nie. To znamená, že výuka v autoškolách sa bude musieť rozšíriť o nové témy.
Do osnov pribudnú oblasti ako napríklad základy fungovania autonómnych systémov, komunikácia s vozidlom či zodpovedný prístup k technológiám. Aj o tom bude zmena vodičských preukazov, ktorej sa postupne dočkáme. Vysoko pravdepodobne ju zažije aj veľká časť súčasnej generácie slovenských vodičov, ktorí na ňu momentálne v mnohých prípadoch ešte nie sú nachystaní.