Návrat, na ktorý čakalo celé Československo! Škoda 110 R má jeden detail, po ktorom sa vám zastaví dych

Škoda 110 R sa vracia v podobe futuristického konceptu. Legendárne kupé zo 70. rokov bolo nanovo predstavené v modernom dizajne a ukazuje spojenie tradície s budúcnosťou.

Škoda 110 R bola automobilom, ktorý sa hlboko zapísal do histórie československej značky a teraz, po viac než polstoročí, sa dočkal fascinujúcej reinterpretácie. Dizajnérsky tím v Mladej Boleslavi sa rozhodol prepojiť tradíciu s víziou budúcnosti a vytvoriť koncept, ktorý ukazuje, ako by táto ikona mohla vyzerať, keby sa narodila v digitálnej ére. Výsledkom je pôsobivá štúdia, ktorá kombinuje klasické proporcie s technológiami, o akých sa pôvodnému modelu ani nesnívalo.

Keď sa Škoda 110 R objavila prvýkrát v roku 1970, okamžite vzbudila pozornosť. Elegantné kupé s motorom vzadu a pohonom zadných kolies prinieslo vodičom dostupnú radosť z jazdy a zároveň symbolizovalo, že aj československá automobilka dokáže konkurovať športovým trendom západnej Európy. Produkcia prebiehala až do roku 1980 v závode Kvasiny a počas tejto dekády sa z 110 R stala legenda.

Škoda 110 R sa vracia v podobe futuristického konceptu. Legendárne kupé zo 70. rokov bolo nanovo predstavené v modernom dizajne a ukazuje spojenie tradície s budúcnosťou.

Pod kapotou mala malý, ale spoľahlivý motor s objemom 1 107 cm³, ktorý poskytoval výkon 45,6 kW. Možno to dnes neznie ako ohromujúce číslo, ale v spojení s nízkou hmotnosťou 880 kg dokázala Škoda 110 R uháňať rýchlosťou až 145 km/h, čo bolo pre mnohých vodičov vtedajšej doby niečo výnimočné. Navyše auto pôsobilo elegantne, športovo a bolo prístupné širšiemu okruhu záujemcov než mnohé západné alternatívy.

Netreba zabúdať, že práve Škoda 110 R sa stala základom pre pretekárske špeciály 200 RS a legendárny 130 RS, ktorý sa preslávil na svetových okruhoch a priniesol značke športovú prestíž. Bez tohto kupé by Škoda nikdy nezískala tak silné postavenie v motoristickom športe a možno by jej cesta k dnešnej globálnej značke vyzerala inak.

Škoda 110 R sa vracia v podobe futuristického konceptu. Legendárne kupé zo 70. rokov bolo nanovo predstavené v modernom dizajne a ukazuje spojenie tradície s budúcnosťou.

Dnes sa ikona vracia vo futuristickej podobe, ktorú vytvoril dizajnér Richard Švec. Ten sa rozhodol uchopiť ducha pôvodného modelu a pretransformovať ho do jazyka Modern Solid, ktorý je aktuálnou filozofiou značky Škoda. Koncept pritom nie je len nostalgickým návratom, ale aj odvážnym pohľadom dopredu.

Škoda 110 R sa vracia v podobe futuristického konceptu. Legendárne kupé zo 70. rokov bolo nanovo predstavené v modernom dizajne a ukazuje spojenie tradície s budúcnosťou.

Nová Škoda 110 R má čisté línie, dynamické proporcie a množstvo prvkov, ktoré sú typické skôr pre prototypy budúcnosti než pre retro model. Namiesto spätných zrkadiel dostala kamery, svetlomety sa ukrývajú pod posuvnými panelmi a nechýba ani špecifický svetelný podpis Tech-loop, ktorý poznáme z vízií značky. Zaujímavosťou je dokonca osvetlené logo umiestnené na prednej maske, zadnej časti aj na aerodynamických kolesách.

Škoda 110 R sa vracia v podobe futuristického konceptu. Legendárne kupé zo 70. rokov bolo nanovo predstavené v modernom dizajne a ukazuje spojenie tradície s budúcnosťou.

Keď sa človek pozrie bližšie, vidí, že absencia tradičného chladiaceho systému umožnila dizajnérom pracovať s ešte čistejšími tvarmi karosérie. Vzduchové prívody sú funkčne využité na chladenie batérií, čo jasne naznačuje, že moderná Škoda 110 R by sa už nehriala v garážach ako spaľovák, ale brázdila cesty ako plnohodnotný elektromobil.

Škoda 110 R sa vracia v podobe futuristického konceptu. Legendárne kupé zo 70. rokov bolo nanovo predstavené v modernom dizajne a ukazuje spojenie tradície s budúcnosťou.

A hoci tento projekt zatiaľ nie je určený na sériovú výrobu, je súčasťou iniciatívy „Prerobené ikony“, v rámci ktorej dizajnéri značky vzdávajú hold svojim najslávnejším modelom. Pre fanúšikov to znamená jediné – môžu si vychutnať pohľad na to, ako by mohla vyzerať legenda, keby sa narodila dnes.

Nadšenci si nepochybne položia otázku: mohlo by sa niečo také dostať do výroby? Odpoveď je zatiaľ otvorená, no história ukazuje, že niektoré koncepty si našli cestu aj na cesty. A Škoda 110 R by v modernej verzii určite našla tisíce záujemcov, ktorí by boli ochotní za tento mix retro štýlu a moderných technológií zaplatiť.

Fakt, že značka pripomína svoju minulosť práve týmto spôsobom, nie je náhoda. V čase, keď automobilový svet čelí obrovským zmenám smerom k elektrifikácii a digitalizácii, je odkaz na Škodu 110 R pripomienkou, že aj tradícia a emócia zohrávajú v rozhodovaní zákazníkov dôležitú úlohu. Tak ako pred 50 rokmi, aj dnes dokáže toto meno vzbudiť pozornosť, záujem a možno aj túžbu.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!