Dieselový škandál stále pokračuje, veľa vodičov nič netuší
Takto pred desiatimi rokmi sa v roku 2015 prevalil dieselový škandál. Išlo o obrovský emisný podvod, ktorý najprv prepukol v automobilke Volkswagen. Kauza prerástla do hospodárskej katastrofy s globálnym dosahom. Podarilo sa ju už uzavrieť? Čo sa odvtedy zmenilo?
Od odhalenia podvodu podali vlastníci áut stovky tisíc žalôb. Ide o nespokojných zákazníkov, ktorí žiadali (a niektorí ešte stále aj žiadajú) odškodné. Ich vozidlá obsahovali nelegálnu softvérovú úpravu, ktorá falšovala hodnoty emisií.
Napriek tomu, že niektoré súdne procesy sú už uzavreté, ďalšie stále prebiehajú. Niektorých táto informácia prekvapí, keďže ubehlo už 10 rokov.
Kto rozhodol o emisnom podvode?
V novembri napríklad začína nový súdny proces proti piatim bývalým zamestnancom VW. Naplánovaných je dlhých 100 pojednávacích dní.
Dodnes navyše nepoznáme ani presnú odpoveď na otázku, kto rozhodol o vývoji zakázaného softvéru. S istotou však vieme, že následky Dieselgate boli pre Volkswagen extrémne drahé. Dieselový škandál stál firmu už viac ako 33 miliárd eur.
Volkswagen prešiel zmenami
Šéf koncernu Oliver Blume na autosalóne IAA v Mníchove povedal, že Volkswagen je dnes úplne iný. Firma má vraj silnejšieho tímového ducha, otvorené rozhodovacie procesy a kladie väčší dôraz na ľudí. Nie všetci to však vidia rovnako.
Právnik Ralph Sauer zastupujúci tisíce poškodených zákazníkov, ktorých dieselový škandál ovplyvnil, má iný názor: „Volkswagen sa nepoučil. Vždy ide len o čo najväčší zisk.“
Jeho advokátrska kancelária už zastupovala viac ako 30 000 individuálnych prípadov poškodených motoristov. Sauer a jeho kolegovia stáli v roku 2019 aj za historickou hromadnou žalobou, ktorá vysúdila zákazníkom 770 miliónov eur.
Známy advokát odmieta kritiku, že stojí za mašinériou na žaloby. „VW chcel miliardové zisky na úkor spotrebiteľov. Keď právnici pomáhajú zákazníkom získať aspoň časť peňazí naspäť, označujeme ich za problém,“ posťažoval sa.
Koniec pre dieselový škandál v nedohľadne
Aj po desiatich rokoch zostávajú právne doťahovačky stále otvorené. Okrem individuálnych prípadov nespokojných vlastníkov áut nemecké súdy stále neuzavreli ani hromadnú žalobu investorov, ktorí požadujú miliardové odškodnenie.
Dieselový škandál tak stále straší Volkswagen. Naftové autá sa už nikdy nevrátili na svoje pôvodné trhové pozície a veľmi pravdepodobne sa im to už nikdy ani nepodarí.
Zdroj: carbuzz.com