Tri týždne bez jediného auta: JLR padá na kolená, stráca 5,7 milióna eur denne

Jaguar Land Rover je už tri týždne bez jediného auta po kybernetickom útoku. Automobilka prichádza o milióny denne a chcú pomoc od vlády.

Situácia, ktorá sa začala prvého septembra ako „ďalší kybernetický útok“, prerástla do jednej z najväčších kríz v histórii automobilky Jaguar Land Rover. Už tri týždne sa totiž nepodarilo obnoviť výrobu v žiadnej zo svetových fabrík (ani tej našej) a denne tak spoločnosť prichádza o milióny eur. Odborníci odhadujú, že každý deň bez produkcie znamená pre Jaguar Land Rover finančné straty až 5,7 milióna eur. Ak si uvedomíme, že automobilka je už tri týždne bez jediného auta, jednoduchá matematika ukazuje, že celkový účet sa šplhá k stovkám miliónov.

Výrobná odstávka postihla fabriky vo Veľkej Británii, na Slovensku aj v Indii, pričom nikde sa zatiaľ nepodarilo obnoviť čo i len čiastočnú produkciu. Dodávatelia, ktorí žijú z pravidelných objednávok JLR, bijú na poplach. Malé a stredné firmy hlásia, že ich zásoby hotovosti sa rýchlo míňajú a hrozí im existenčná kríza. Profesor obchodnej ekonómie David Bailey varuje, že ak dodávatelia skrachujú, dôsledky pocítia aj iné automobilky, ktoré s nimi spolupracujú.

Jaguar Land Rover je už tri týždne bez jediného auta po kybernetickom útoku. Automobilka prichádza o milióny denne a chcú pomoc od vlády.

Predajcovia čakajú márne

Problémy sa netýkajú len výroby. Predajcovia značiek Jaguar a Land Rover po celom svete hlásia, že zostávajú bez jediného auta, ktoré by mohli zákazníkom ponúknuť na okamžité dodanie. Niektorí sa spoliehajú len na skladové kusy, no tie sa rýchlo míňajú. Konfigurátory na oficiálnych stránkach JLR síce fungujú, ale namiesto individuálnych objednávok zákazníkov presmerujú na predaj skladových áut. V segmente luxusných áut, kde klienti očakávajú personalizáciu a rýchlu dostupnosť, ide o vážny problém. Strata lojality zákazníkov môže mať dlhodobý vplyv na značku, a to aj v čase, keď sa výroba opäť rozbehne.

Kríza sa stala politickou témou. Predseda Obchodného výboru Dolnej snemovne Liam Byrne vyzval vládu, aby okamžite pripravila podporný systém pre zamestnancov a dodávateľov JLR. Ako príklad uviedol pandemické obdobie, keď štát dočasne dotoval mzdy a zabránil tak masovému prepúšťaniu. Rovnako naliehavý odkaz poslala aj Sharon Graham, generálna tajomníčka odborového zväzu Unite. Podľa nej sú tisíce pracovných miest v bezprostrednom ohrození a ak vláda nezačne nejakým spôsobom konať, riskuje stratu cenných zručností v priemysle, ktoré sa už nemusí podariť obnoviť.

Čo sa vlastne stalo?

Útok, pripisovaný skupine Scattered Lapsus Hunters, zneužil známu zraniteľnosť v softvéri SAP NetWeaver, ktorý JLR používala vo svojich interných procesoch. Hackeri prenikli do kritických systémov, čo si vyžiadalo okamžité vypnutie celej infraštruktúry. Odvtedy sa spoločnosť snaží o postupné obnovenie, no zatiaľ zostáva bez jediného auta, ktoré by dokázala vyrobiť. Oficiálne vyjadrenia naznačujú, že niektoré údaje boli ohrozené, no rozsah úniku zatiaľ nie je známy. Nie je ani jasné, či hackeri požadujú výkupné alebo ide o iný typ motivácie. Vyšetrovanie stále prebieha a automobilka spolupracuje s medzinárodnými expertmi na kybernetickú bezpečnosť.

Jaguar Land Rover je už tri týždne bez jediného auta po kybernetickom útoku. Automobilka prichádza o milióny denne a chcú pomoc od vlády.

Dominový efekt v automobilovom priemysle

Prípad JLR je ďalším varovaním, že kybernetická bezpečnosť sa stala kľúčovou témou nielen pre banky či technologické firmy, ale aj pre automobilky. Moderné autá sú doslova pojazdné počítače a samotná výroba je čoraz viac závislá od digitálnych systémov. Útoky, ktoré dokážu odstaviť celú produkciu na týždne, ukazujú, že ide o slabinu, ktorú musia výrobcovia brať vážne. Ak JLR zostane ešte dlhšie bez jediného auta, dominový efekt sa preleje aj na iné značky. Spoločné subdodávateľské siete totiž zabezpečujú diely pre viacerých výrobcov. V prípade krachu dodávateľov by sa problémy mohli preniesť na celý európsky automobilový trh.

Budúcnosť je nejasná

Najoptimistickejšie odhady hovoria o čiastočnom obnovení výroby okolo 24. septembra, no nikto si netrúfa tento termín garantovať. Kybernetickí experti upozorňujú, že čistenie systémov a zavádzanie nových bezpečnostných opatrení môže trvať celé týždne. Dovtedy bude JLR fungovať bez jediného auta, čo znamená ďalšie miliónové straty a zhoršujúci sa imidž.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!