Audi pochováva svoju najväčšiu 5-valcovú legendu. Čo stojí za týmto radikálnym rozhodnutím?
Automobilový svet sa pripravuje na rozlúčku s jedným z najcharizmatickejších motorov v histórii – ikonickým 5-valcom od Audi. Agregát, ktorý definoval zvuk a výkon modelov ako Ur-Quattro či súčasnej RS 3, sa blíži ku koncu svojej éry. Na rozdiel od očakávaní však za jeho odchodom nestoja len prísne emisné normy Euro 7. Dôvody sú oveľa pragmatickejšie a odzrkadľujú strategické zmeny v celom automobilovom priemysle.
Hoci inžinieri Audi potvrdili, že 5-valec by bolo možné technicky prispôsobiť novým reguláciám, investície do jeho modernizácie sa jednoducho neoplatia. Dopyt po tomto motore sa obmedzuje už len na model RS 3, keďže TT RS a RS Q3 sa už nevyrábajú. Predajné čísla tak nedokážu ospravedlniť náklady na vývoj, ktorý by bol potrebný na splnenie budúcich noriem.
Technické výzvy a historický kontext
5-valcové motory boli pre Audi vždy symbolom inovácie a odvahy. V 70. rokoch hľadali inžinieri alternatívu k štvorvalcom, ktorá by ponúkla vyšší výkon bez hmotnosti a priestorových obmedzení šesťvalca. Výsledkom bol motor, ktorý priniesol nielen výkon, ale aj nezameniteľný zvukový prejav vďaka špecifickému poradiu zapaľovania (1-2-4-5-3). Tento zvuk pripomínajúci zmenšený V10 sa stal legendou najmä v spojení s pohonom quattro v rely špeciáloch skupiny B.
Napriek svojej sláve mal 5-valec aj svoje technické limity. Preplňované verzie trpeli javom nazývaným „pulzné rušenie“, keď výfukové plyny z jedného valca negatívne ovplyvňovali vyplachovanie ďalšieho valca v poradí. Tento problém viedol k vyššiemu obsahu zvyškových plynov v spaľovacej komore a zvyšoval riziko klepania motora. Aj keď sa Audi snažilo tento problém riešiť rôznymi úpravami výfukového potrubia, s rastúcim dôrazom na downsizing a efektivitu sa štvorvalcové a šesťvalcové motory ukázali ako praktickejšia voľba.
Ďalším problémom 5-valcov bola ich prirodzená nevyváženosť, ktorá spôsobovala torzné vibrácie pozdĺž osi motora. Na ich potlačenie bolo potrebné použiť vyvažovacie hriadele, čo zvyšovalo konštrukčnú zložitosť a náklady. Umiestnenie motora ďaleko v prednej časti vozidla, typické pre staršie modely Audi, navyše prispievalo k nedotáčavosti a horšej ovládateľnosti.
Posledná pocta a budúcnosť
Hoci sa éra 5-valca končí, Audi sa s ním nechystá rozlúčiť potichu. V pláne je špeciálna, výkonnejšia verzia modelu RS 3, ktorá bude oslavou tohto legendárneho motora. Hovorí sa aj o tom, že by sa motor mohol objaviť v poslednej výkonnej verzii Volkswagenu Golf, čím by dostal poslednú príležitosť zažiariť v rámci koncernu VW.
Budúcnosť Audi Sport je však už jasne elektrická. Značka sa zameriava na vývoj nových plne elektrických modelov, ktoré majú priniesť emócie a výkon porovnateľný so spaľovacími predchodcami. Ako potvrdili predstavitelia Audi, nástupca modelu TT bude čisto elektrický a nebude sa snažiť napodobňovať zvuk 5-valca. Značka sa pozerá dopredu a hľadá nové spôsoby, ako definovať svoju identitu v elektrickej ére.
Koniec 5-valca je tak symbolom širšieho trendu v automobilovom priemysle. Dôraz na efektivitu, elektrifikáciu a návratnosť investícií núti automobilky prehodnocovať aj tie najikonickejšie technológie. Hoci fanúšikovia budú za jeho jedinečným zvukom smútiť, jeho odchod otvára dvere novým, udržateľnejším formám výkonu a emócií.
Zdroje: Motor 1