12 kilometrov dokonalej absurdity? Toto je príbeh diaľnice za 70 miliónov, po ktorej nikdy nešlo auto
V Madride sa nachádza jeden z najbizarnejších dopravných fenoménov, s akým sme sa kedy stretli. Cesta, ktorá mala slúžiť tisíckam vodičov, sa namiesto toho sa stala dejiskom akčných filmov a ilegálnych pretekov. Hoci je na nej asfalt položený už od roku 2005, autá po nej nikdy oficiálne nejazdili. Táto „diaľnica duchov“, pôvodne nazvaná MP-203 a dnes premenovaná na M-205, leží v koridore Henares a pre obyvateľov blízkeho mesta Alcalá de Henares predstavuje akúsi monumentálnu hrobku pre peniaze daňových poplatníkov. A hoci sa to môže zdať ako tragikomédia, pre jej dlhoročných „susedov“ to je, povedzme, zdroj nekonečného úsmevu. Keby vám domáci vysvetľovali, ako sa tento kúsok dokonale hladkého asfaltu premenil na plátno pre filmárov alebo na dráhu pre „šprinty“ plné adrenalínu, asi by ste sa na tom poriadne zasmiali. Kto by to povedal, že cestná stavba, ktorá nevedie nikam, bude mať taký bohatý a „živý“ nočný život?
Pôvodný cieľ projektu z roku 2005 bol ušľachtilý – odľahčiť zápchy na diaľnici A-2, ktorá je pre Madrid jedným z najdôležitejších prístupových koridorov. Plán bol jednoduchý – spojiť Alcalá de Henares s diaľnicou A-3 pri Vallecas a ponúknuť vodičom novú, rýchlejšiu trasu. Za projektom stála spoločnosť Cintra, ktorá doň sľúbila investovať viac než 100 miliónov eur. Ale ako to už v takýchto megalomanských projektoch býva, všetko sa razom zaseklo.
Koniec prác
Len o dva roky neskôr, v roku 2007, sa stavebné stroje zastavili a na scéne sa objavil klasický súboj byrokracie. Nezhoda medzi regionálnou správou, centrálnou vládou a spoločnosťou Adif, tentoraz kvôli podjazdu na vysokorýchlostnej trati, spôsobila, že projekt uviazol na mŕtvom bode. A keď sa k tomu pridala hospodárska kríza v roku 2008, bolo to, ako keby niekto zapísal definitívnu bodku za novou ambíciou. Spoločnosť Cintra sa stiahla po investovaní 70 miliónov eur a zatiaľ čo si administratívy posúvali horúci zemiak, cesta zostala opustená.
No zdá sa, že príbeh „cesty duchov“ ešte nemá svoj koniec. Nový regionálny plán rozvoja ciest pre roky 2025–2032 vrátil tento projekt späť na stôl. Madridské spoločenstvo plánuje investovať ďalších 58,5 milióna eur, aby cestu konečne dokončilo. A čo je najlepšie? Nová M-205 bude na rozdiel od pôvodného plánu bezplatná. Sľubuje sa, že výstavba by mala začať už v roku 2026 a o dva roky neskôr, v roku 2028, by mali prvé autá konečne premávať po trase, ktorá spája diaľnice A-2 a M-100 s diaľnicami M-208 a R-3.
Nezostáva nám nič iné, len sa usmievať nad tým, ako sa tento surrealistický príbeh vyvíja. Účty za túto „fantómovú diaľnicu“ sú naozaj obrovské, no podľa oficiálnych analýz by mala nová cesta generovať ročné úspory viac ako 10 miliónov eur. A hoci sa to na prvý pohľad môže zdať ako ďalšia „cesta nikam“, tento projekt by mohol konečne priniesť úľavu pre tisíce obyvateľov. Ako by u nás konečne dokončili diaľnicu a zrazu by ste nemuseli stáť pod Strečnom 30 minút v kolóne. Pevne veríme, že to nebude iba ďalší politický scenár, ako si získať voličov, ale skutočná a živá cesta. Ak by ste sa chceli niekedy prejsť po „ceste duchov“, možno už nebudete mať tú možnosť. Myslíte si, že sa tentoraz podarí celý projekt dotiahnuť do úspešného konca?

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!