Peugeot zaútočil, nové elektrické GTi je rýchlejší ako všetci predchodcovia
Zatiaľ čo Volkswagen ešte nepredstavil svoje prvé elektrické GTI, Peugeot urobil odvážny krok dopredu. Po šiestich rokoch ticha sa legendárne označenie GTi vracia – no tentoraz bez jedinej kvapky benzínu. Nový Peugeot E-208 GTi je čisto elektrický, ale zábavu a športový charakter si berie z minulosti.
Znovuzrodenie legendy
Peugeot to s návratom GTi modelov myslí vážne. Novinka bola predstavená symbolicky počas 24-hodinových pretekov Le Mans a odkazuje priamo na legendárny 205 GTi – ale v úplne modernej podobe. Žiadne kompromisy, žiadne nostalgické lenivosti. Tento E-208 GTi je ostrý, rýchly a pripravený ukázať, že elektrina vie byť zábavná.
Pod kapotou, ak sa to ešte tak dá nazvať, sa nachádza predný elektromotor s výkonom 280 koní a krútiacim momentom 345 Nm. Na predné kolesá prenáša silu cez športovo ladený podvozok, ktorý je oproti bežnému modelu znížený o 30 mm. Z 0 na 100 km/h vystrelí za 5,7 sekundy – a to je rýchlejšie než elektrické Mini či Abarth.
Rýchlosť ale nie je všetko. Peugeot si nechal zadné dvierka v podobe obmedzenej maximálnej rýchlosti 180 km/h a dojazdu „len“ 350 km podľa WLTP. Pod to sa podpisuje 54 kWh batéria, z ktorej je reálne využiteľných 51 kWh. Nabitie z 20 na 80 % trvá približne polhodinu – s DC nabíjaním to však nie je žiadna tragédia. Výhodou je aj V2L funkcia, teda možnosť napájať ďalšie zariadenia priamo z auta.
Viac než len výkon
Peugeot sa nespoliehal len na výkonové čísla. Nový GTi má kompletne prekopaný podvozok – širší rozchod kolies vpredu aj vzadu, tuhšie pružiny, nové tlmiče, zadný stabilizátor a športové pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Brzdy? Štvorpiestové strmene s 355 mm kotúčmi – niečo, čo by ste čakali skôr na väčšom hot hatchi.
A dizajn? Takmer nostalgický. Červené akcenty na karosérii, legendárne GTi logo, retro 18-palcové disky a interiér inšpirovaný klasikou. Sedadlá s červeným pruhom a sieťovaným vzorom priamo odkazujú na 205 GTi a celé spracovanie palubovky a doplnkov je mixom retra a modernej digitalizácie.
Peugeot zatiaľ neprezradil oficiálnu cenu, ale očakáva sa suma okolo 40 000 eur. Na športovo orientovaný elektromobil je to zaujímavá ponuka, najmä ak si porovnáme výbavu, výkon a dizajnový zážitok. Ak sa Peugeot E-208 GTi chcel zapísať do pamäti ako elektrická verzia legendy, má na to dobre našliapnuté.
72 hodín bez zastavenia: Peugeot zmenil históriu dieselových motorov

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!