Aktualita
Talianska odpoveď na útlm elektromobilov? Fiat 500 Hybrid dostupný aj s manuálom
Na konci minulého roka talianska automobilka zastavila výrobu malej 500-vky so spaľovacím motorom. Hlavným dôvodom bolo, že 17-ročný model bol v rozpore s novou legislatívou EÚ o kybernetickej bezpečnosti, aj emisnou normou. Vyzeralo to tak, že spaľovacia 500-ka je nenávratne preč. Jej nástupcom, resp. náhradníkom, mal byť elektrický model 500e.
No teraz prišla talianska automobilka s dobrou správou. Fiat 500 so spaľovacím motorom sa vracia, ale v modernejšom duchu. To znamená, že sa bude predávať ako hybrid. Aby sa podľa vyjadrení generálneho riaditeľa spoločnosti Fiat, Oliviera Françoisa „zabezpečila produktivita závodu v Mirafiori“, nová 500 Hybrid sa bude vyrábať práve tam.
Zároveň dodal, že nový model je „reakcia na klesajúci predaj elektromobilov“ a zároveň slúži ako „dôkaz, že spoločenský význam je jadrom poslania značky“. Automobilka uviedla, že plánuje investovať do modelu 500e približne 100 miliónov € a tiež plánuje prepracovať svoju platformu pre nové technológie batérií.
Bližšie technické informácie o novom modely nie sú na teraz známe. Z prvých fotografií prototypov je vidno, že Fiat 500 Hybrid sa bude podobať elektrickej verzii. Predná maska bude prepracovaná s novými otvormi, prostredníctvom ktorých bude k motoru prúdiť vzduch. Interiér je síce zamaskovaný, ale z prvej fotografie hneď vidno najzaujímavejšie časti. Odkladací priečinok je väčší a hranatejší. Priaznivcov manuálnych prevodoviek poteší na vyvýšenej pozícii 6-st. manuálna prevodovka.
Automobilka Fiat nepotvrdila ani pohonnú jednotku. Vzhľadom na prítomnosť manuálnej prevodovky sa predpokladá prítomnosť 3-valcového mild-hybrid Firefly s objemom 1,0 l, ktorý pochádza z Pandy a predchádzajúcej 500-ky. V hre by mohol byť aj modernejší 1,2 l trojvalcový mild-hybrid, no ten sa aktuálne v rámci koncernu Stellantis používa výhradne so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Podľa pôvodných plánov automobilky sa mal nový model 500 Hybrid vyrábať od roku 2026. S istotou však vieme, že výroba začne vo 4. štvrťroku tohto roka. Automobilka si dokonca stanovila cieľ – november. Po rozbehnutí chce talianska automobilka vyrábať v závode v Mirafori 100 000 kusov ročne. Automobilka označila tento nový model ako „potvrdenie dlhodobého spojenia značky s Talianskom, jej ľuďmi a hodnotami“.

Redakcia (PK)
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk