Zaujímavosť
Severokórejský elektromobil? To nie je vtip, tajomstvo vzniku tohto vozidla ale určite uhádnete
Keď sa v televíznom spravodajstve či novinách objavia správy zo Severej Kórey, obvykle ide o testovanie zbraní alebo popravu. Dnes vám ale prinášame trochu neobvyklé informácie z KĽDR. Tamojší režim tvrdí, že má hotový prvý vlastný elektromobil. Ak vás zaujíma, kde sa vzalo batériové auto v krajine, ktorá sa stará hlavne o vyhrážky západu jadrovým konfliktom, a kde dodnes premávajú viac ako 40-ročné československé električky či Karosy B730, tu je vysvetlenie…
Madusan EV
Tak znie oficiálny názov severokórejského elektromobilu. Podla miestnej propagandy ide o „rýchly, elegantný, 4-dverový sedan s dojazdom 720 kilometrov“. Viac oficiálnych informácii sa k verejnosti nedostalo. Že v tom musí byť háčik? Ani náhodou. Je v tom hák veľkosti lodnej kotvy.
Preznačkovaný starý známy
Faktom je, že štátna automobilka Madusan sa na výrobe tohto auta podieľala maximálne vlastným logom. A možno ani tým nie. V skutočnosti totiž ide o prezlečený čínsky BYD Han, sedan vyššej strednej triedy s rozmermi 4980 x 1910 x 1495 x 2 920 mm (čo sú čísla platné pre dĺžku, výšku, šírku a rázvor kolies). Mimochodom, Han sa predáva už aj v Európe, no nie vo všetkých krajinách EÚ. V Nemecku cena toho sedanu začína na 69 020 eur. Podľa oficiálnej európskej stránky čínskeho výrobcu má tento model avizovaný dojazd 521 km (podľa metodiky WLTP).
Z (pomerne nekvalitných) záberov je vidieť, že Madusan je prakticky totožný s čínskym súdruhom. Samozrejme nie je prekvapivé, že sa čínsky elektromobil dostal do Severnej Kórey. Tieto krajiny udržiavajú dosť vrelé politické a obchodné vzťahy. Tieto autá sa dostali do KĽDR prostredníctvom štátnej spoločnosti Madusan Economic Federation, ktorá je podľa denníka The Korea Herald zameraná na zahraničný obchod. Obvykle sa pohybuje v energetike a točí sa tiež okolo elektroniky, takže táto jej nová aktivita v zásade neprekvapuje.
Pochopiteľ je na mieste tiež otázka, že pre koho je nový elektromobil určený. Veľká časť obyvateľov KĽDR má problém vyžiť z toho mála, ktoré zarába a často nemá ani na základne potreby, nie to ešte na elektriku. Logicky z toho vyplýva, že sa k Madusanu dostanú len stranícke kádre alebo úradníci, teda osoby idúce na ruku komunistickému režimu.
Zdroje: INSIDEEVs, BYD

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk