Historický okamih: Na Slovensko prichádza automobilka Geely, ukázala nám svoj prvý model

Čínsky gigant Geely predáva modely pod viacerými značkami, dá sa prirovnať k nemeckému Volkswagenu.
### Značka Geely príde na Slovensko Včera sa v Budapešti uskutočnilo slávnostné podpísanie distribučnej zmluvy medzi čínskou automobilkou Geely a dovozcom pre náš región, spoločnosťou Grand Automotive Central Europe. [IMAGE id=270197] Geely v automobilovom priemysle podniká od roku 1997, história priemyselného koncernu však siaha až do roku 1986, kedy ho v na náš vkus extrémne chudobných pomeroch založil Eric Li (Li Shufu). [IMAGE id=270199] Aktuálne sa Geely ako automobilka sústreďuje na Európu v rámci strategického plánu Intelligent Geely 2025. Vybudovalo niekoľko dizajnérskych a výskumných centier vrátane Göteborgu a Frankfurtu a chce využiť technologickú vyspelosť svojich vozidiel, aby bola konkurencieschopnou pre etablované značky. Portfólio značky pozostáva z množstva modelov. V roku 2021 predala viac ako 2,2 milióna áut pod názvom vlastných a európskych dcérskych spoločností. V našom regióne stojí za automobilkami ako Volvo, Polestar či Lynk & Co. Grand Automotive pôsobí v Európe od roku 2002 a v Maďarsku od roku 2019 – teraz zastupuje celkovo 8 automobilových značiek v 13 krajinách. Prvým modelom značky Geely, ktorý sa oficiálnou cestou dostane aj k nám, bude Geometry C. ### Autá značky Geely **Geely Geometry C je kompaktný hatchback** s elektrickým pohonom a futuristickým vzhľadom, ktorý vyniká najmä chýbajúcim grilom na prednej maske. Toto auto sa už skrátka nehrá na to, že je klasickým automobilom so spaľovacím pohonom. [IMAGE id=270194] [IMAGE id=270193] Dizajn vozidla zaujme vysúvacími kľučkami dverí, vskutku hodnotným interiérom a nabíjaním s výkonom do 150 kW. Konkurenčnou výhodou má byť vyspelý teplotný manažment schopný kontinuálne riadiť teplotu trakčného akumulátora v rozpätí -30 až +55 °C. Elektrický dojazd má dosahovať až 460 km a vďaka inteligentnému systému riadenia energie má mať auto odhad dojazdu so 100 % presnosťou. [IMAGE id=270196] [IMAGE id=270204] Očakáva sa, že prvé vozidlá Geely Geometry C sa dostanú na cesty na Slovensku už začiatkom roka 2023, objednávky sa spustia už v januári. Cenu síce nemáme potvrdenú, podľa zdrojov blízkych Geely by sa mala pohybovať na úrovni okolo hodnoty Hyundai Kona Electric, čo je v súčasnosti 35-tisíc eur. Neskôr v roku 2024 sa má na náš trh dostať crossover segmentu B, teda približne veľkosti Hyundai Bayon. [IMAGE id=270202] [IMAGE id=270200] Pri pohľade na aktuálne portfólio značky Geely však nachádzame aj ďalšie zaujímavé modely: veľký sedan **Bo Rui GE**, menší elektrický sedan **Emgrand EV**, rodinné MPV s na naše pomery nezvyčajným názvom **Jia Ji**, veľké SUV **Xingyue L** a napokon aj nádherné SUV-kupé **Tugella**, ktoré z profilu nápadne pripomína BMW X6 predchádzajúcej generácie. Portfólio modelov Geely je však podstatne rozsiahlejšie: [IMAGE id=270182] **SUV-kupé Geely Tugella** je vôbec prvé vozidlo, ktoré Geely vyvinulo na podvozkovej architektúre CMA-G (Compact Modular Architecture), ktorú poznáme zo značky Volvo. Tieto stredne veľké podvozky vznikli vo výskumnom centre China Euro Vehicle Technology Centre vo švédskom Göteborgu. [IMAGE id=270183] [IMAGE id=270184] Automobil má vynikať výbornou aerodynamikou, výrobca zmieňuje hodnotu 0,325, čo by mal byť aerodynamický koeficient Cd alebo súčiniteľ odporu vzduchu Cx. Nie je najlepší na trhu, najefektívnejšie vozidlá v tomto kontexte sa už približujú k hranici 0,2, hodnotu od Geely však môžeme považovať za veľmi priaznivú. [IMAGE id=270185] Tugella zaujme predovšetkým dizajnom, ale aj technologickým vybavením. Tak napríklad v interiéri sa na displejoch zobrazuje operačný systém GKUI Geely Smart Ecosystem, ktorý podporuje aj rozpoznávanie tváre FACE-ID System, zrejme sa pomocou nej načítava zodpovedajúci profil vodiča s uloženými prefenciami nastavenia sedadla, zrkadiel či klimatizácie. Tento systém tiež sleduje výrazové prostriedky vodiča, napríklad aj to, ako často zíva, takže má byť schopný upozorniť na únavu vodiča a odporučiť prestávku. [IMAGE id=270188] [IMAGE id=270190] Motorizácie modelu Tugella v súčasnosti zahŕňajú konvenčné pohony na benzínový štvorvalec 2.0 s preplňovaním, ale aj mild-hybrid a tiež plug-in hybrid. Geely v tomto modeli používa dve automatické prevodovky: 7-stupňovú mokrú dvojspojkovú DCT a 8-stupňový Aisin. Napriek veľkej príťažlivosti SUV-kupé Geely Tugella zatiaľ nemáme informácie o tom, že by sa tento automobil čoskoro dostal aj k nám. Zatiaľ to vyzerá tak, že Geely sa na trhoch u nás a našich susedov bude sústreďovať skôr na elektromobily. Recenzia a redakčný test Truune Eight (8)





Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk