TEST Renault Espace E-TECH full hybrid 200: Renault prináša vážnu konkurenciu pre zabehnuté modely. Majú sa čoho obávať!

Nový Renault Espace je nielen návrat legendárneho označenia, ale tiež hodenou rukavicou pre nemeckú konkurenciu.

Svojím spracovaním sa doťahuje na autá o triedu vyššie.
Pod kapotou ukrýva úsporný hybrid E-TECH a špičkový podvozok so systémom 4CONTROL.
Vydané  Text: 
David Hecl

Otvoriť fotogalériu

Čo vám ako prvé napadne keď počujete názov Renault Espace. Staršia generácia vodičov okamžite zaloví v predstavách a vybaví sa im veľké rodinné MPV. Mladší vodiči si zase predstavia akéhosi kríženca medzi MPV a crossoverom, ktorý vyzerá futuristicky a avantgardne. Vo finále však obe skupiny majú pravdu. Renault Espace totiž rokmi prešiel viacerými zmenami až sa dostal do štádia, kedy sa z neho stalo SUV.

Do boja vstupuje Renault Espace

Renault Espace sa do podoby SUV prepracoval až vo svojej šiestej generácii. Možno je to ako dôsledok miznúcej triedy veľkopriestorových rodinných MPV, kde bol kedysi Espace priekopníkom. Dnes už je samozrejme trend SUV dlhodobo jasne nastolený, a tak sa Renault rozhodol o vzkriesenie legendárneho označenia práve v tejto kategórii. Niekto by si mohol myslieť, že to Francúzi budú mať ťažké, ba priam až nemožné, osloviť klientelu v danom spektre. Po týždni s autom musím povedať, že by sa skôr mali obávať zabehnuté značky.

Espace 6. generácie by sa dal v krátkosti popísať ako Renault Austral s predĺženým rázvorom. Konkrétne hovoríme o náraste o 71 milimetrov pričom zadný previs sa od stredu kolies po okraj auta predĺžil o ďalších 142 milimetrov. Väčšina nárastu rozmerov na dĺžku (+212 mm) sa tak zamerala na zadnú časť auta. Tvrdenia o predĺženom Australe sú teda na mieste, avšak vôbec to nie je na škodu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

PRVÝ TEST: Zabudnite na sivé rozvŕzgané plasty, Renault Austral ponúka interiér luxusnej triedy

S väčším batohom

Renault totiž pred časom prehodnotil svoj postoj k dizajnu, spracovaniu a technológiám svojich modelov. Súčasné autá tak kvalitatívne poskočili výrazne vpred a sú čoraz lákavejšou alternatívou k nemeckej konkurencii. Inak je dizajnovo Espace totožný so svojou menšou predlohou. Podobný postoj k vývoju áut sme mohli vidieť už v minulosti napríklad pri Volkswagene. Pre bežných ľudí tu bol Tiguan a pre tých, ktorí chceli auto s predĺženým rázvorom a s väčším batožinovým priestorom, tu zase bol Tiguan Allspace. Dve totožné autá cieliace na rôzne spektrum zákazníkov.

Hybridný trojvalcový diamant

Skôr ako decentným dizajnovým zmenám by som sa skôr v recenzii zameral na jazdné vlastnosti a na fakt, že pod kapotou pracuje „len“ trojvalcový benzínový motor s menovitým výkonom 96 kW. Avšak pozor. Ak si myslíte, že to je všetko, mýlite sa. Samotný agregát je totiž do veľkej miery dopovaný dvojicou elektromotorov. Ten kto si prečítal napríklad recenziu Renaultu Clio E-TECH full hybrid alebo Renaultu Arkana E-TECH full hybrid vie, že ide o pohon otestovaný v sérii Formula 1. Jeho kvality sú teda dobre známe.

Najzásadnejšou zmenou oproti vyššie spomenutým modelov je však to, že Espace E-TECH nestojí na atmosférickej „jedna-šestke“, ale na preplňovanej „jedna-dvojke“ s počtom valcov tri. K spaľovacej jednotke patrí aj nesynchrónna 4-stupňová prevodovka. V kompaktnom hybridnom systéme ďalej pracuje elektromotor s výkonom 50 kW, ktorý má svoju vlastnú dvojstupňovú prevodovku. No a napokon o vyrovnávanie otáčok medzi prevodovkou a spaľovacou jednotkou a o štartovanie a prvotné metre po rozbehu sa stará štartér-generátor s výkonom 25 kW. Vo finále sa tak bavíme o pohonnej sústave s výkonom 200 konských síl.

Inzercia

Inzercia

Prekvapivo živý s elektrickým prejavom

Uvedomujem si, že na prvý pohľad by sa mohol daný motor zdať na auto primalý. Predsa len celková hmotnosť Renaultu Espace v tejto výbave predstavuje 1 773 kilogramov. Z hľadiska dynamiky je však až prekvapivo živé. Samotný spaľovací motor totiž takmer nikdy nefunguje osamote. Vždy je istým spôsobom doplnený o elektrické konské sily. Výsledkom tak je jeho dynamický prejav a nástup výkonu prakticky ihneď po zošliapnutí pedála akcelerátora.

Renault 5 je oficiálne späť. Plne elektrický s historickým dizajnom a zaujímavou technikou

Takýto prejav pohonnej sústavy je do značnej miery dôsledkom použitia elektrickej jednotky. Až následne, pri potrebe vyššieho výkonu, sa potichu a takmer nepostrehnuteľne spúšťa klasický motor. Všetko sa to pritom deje na pozadí bez nutnosti zásahu vodiča. Aby však bolo jasné, elektromotor tu nie je len pre rozbiehanie. Ide o plnohodnotný hybridný systém, kedy elektrický pohon auto používa aj vo vyšších rýchlostiach. Samotné, celkom logické, využívanie rôznych druhov pohonu som postrehol dokonca aj pri vyšších rýchlostiach. Spaľovacia jednotka sa na čas vypla a auto išlo kompletne na elektrinu.

Podvozok mu môžu závidieť

Aby som však len nechválil, postrehol som aj typický prejav trojvalcových agregátov. To najmä pri nízkych rýchlostiach, kedy sa motor snaží dobiť batériu a zároveň sa časť jeho výkonu používa na pohon. Vtedy môže dôjsť k prenosu vibrácií z motoru do rámu auta. S tým sa však stretávame pri každom vozidle s týmto počtom valcov.

Ďalšou zaujímavou položkou na zozname výbavy Renaultu Espace je jeho podvozok. Hneď takto na úvod poznamenám, že Espace E-TECH full hybrid je predokolka. Avšak k dispozícii je geniálny systém 4CONTROL. Ak sa zamýšľam ako chcem, nenapadá ma iný model tejto triedy, ktorý by mal riadené obe nápravy. A to je jedna z hlavných výhod Renaultu Espace oproti konkurencii. Manévrovanie v úzkych uličkách mesta je s týmto systémom až prekvapivo jednoduché. Dokonca sa môže stať, že vás ovládateľnosť auta v určitých situáciách prekvapí.

Lepšia stabilita s 4CONTROL

Volantom totiž neovládate len predné kolesá, ale aj zadnú nápravu. Pri nižších rýchlostiach do 50 kilometrov za hodinu sa zadné kolesá otáčajú až o 5 stupňov a to rozdielnym smerom oproti tým predným. Auto je tak obratnejšie a má menší polomer otáčania. Na druhú stranu, pri rýchlostiach nad 50 km/h sa kolesá otáčajú len o 1 stupeň v rovnakom smere, ako predná náprava. Istým spôsobom sa tak virtuálne predlžuje rázvor. Espace tak na ceste lepšie sedí a vy môžete zákruty zobrať vo vyššej rýchlosti.

Avšak to nie je všetko. Renault totiž neponúka len tradičný systém riadenia všetkých kolies. Pomocou centrálneho displeja infotainmentu so službami Google si môžete nastaviť intenzitu riadenia zadnej nápravy podľa seba. Okrem toho sa systém prispôsobuje aj aktuálne navolenému jazdnému režimu.

Renault Espace je silná alternatíva

Všetky tieto technologické vymoženosti majú za cieľ zlepšiť jazdné vlastnosti auta a taktiež aj znížiť spotrebu. O tú sa samozrejme stará primárne to, čo pracuje pod kapotou. Samotný hybridný systém dokáže do značnej miery využívať elektrickú energiu. Renault uvádza, že až 80% kilometrov v meste dokážete prejsť na elektrinu, Realita je o niečo iná, no aj tak veľmi potešujúca. Z celkového týždňového nájazdu som bol totiž schopný až na 46% kilometrov využívať potenciál elektrickej sústavy. Výsledkom je spotreba 5,9 litra na 100 kilometrov.

Technológie, ktoré ponúka Renault Espace sú hodenou rukavicou pre nemeckú konkurenciu. K tomu sa pridáva interiér vyššej triedy s perfektným spracovaním a ergonómiou. Možno menšou slabinou auta je posed v treťom rade sedadiel. Ide skutočne skôr len o núdzové sedenie bez možnosti inštalácie detskej sedačky. Na druhú stranu batožinový priestor v základnom usporiadaní s kapacitou až 777 litrov hovorí sám za seba. Espace teda vo svojej šiestej generácii dozrel a je pripravený byť silnou alternatívou nielen svojej triede, ale taktiež aj pre zákazníkov pokukujúcich po drahších autách.

Technické údaje Renault Espace E-TECH full hybrid 200
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 772 x 1 825 x 1 645 mm
Rázvor  2 738 mm
Prevádzková hmotnosť 1 773 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 360 kg
Objem batožinového priestoru 159/777/1 714 dm³
Výkon motora 96 kW/ 130 koní pri 4 500 ot./min (motor)/50 kW (elektromotor)/25 kW (štartér-generátor)
Krútiaci moment 205 Nm pri 1 750 ot./min (motor)/205 Nm (elektromotor)/50 Nm (štartér-generátor)
Pohon predný
Prevodovka 4-stupňový automat (motor) + 2-stupňový automat (elektromotor)
Kapacita nádrže 55 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 8,8 s
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Emisie (WLTP) 104 g/km
Spotreba – test 5,9/100 km
Cena – test 48 950 eur

 





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »