TEST Hyundai Kona Hybrid 1,6 GDi 6DCT Style: K Tucsonu je bližšie než kedykoľvek predtým. Ako jazdí s hybridom pod kapotou?

Nový Hyundai Kona je autom, ktoré musí obhájiť úspech svojho predchodcu. Podarí sa mu to s hybridným pohonom?

Hyundai zapracoval na viacerých kľúčových oblastiach a Kona je tak o krok bližšie k Tucsonu.
Jej hybridný pohon by však mohol využívať elektromobil častejšie.
Vydané  Text: 
David Hecl
Hyundai Kona HEV-29

Otvoriť fotogalériu

Hyundai len prednedávnom priniesol úplne novú generáciu svojho obľúbeného modelu Kona. Mestský crossover, ktorý bol v minulosti známy aj kvôli širokej palete pohonov, nechce byť svojej minulosti nič dlžný. Aj dnes si Konu možno vybrať vo viacerých verziách s rozličným typom pohonu. Mne sa pred časom dostala do rúk v hybridnom prevedení, ktoré mi dokázalo, že Hyundai Kona dnes už hravo konkuruje aj autám o triedu vyššie. Prečo je tomu tak?

Extravagancia zostala

Nová generácia extravagantného crossoveru ponúka svojim priaznivcom všetko, na čo sú zvyknutí. Z hľadiska dizajnu samozrejme nemusí lahodiť každému, no práve dizajn bolo niečo, čo Hyundai Kona vždy odlišovalo od konkurencie. Keď pred rokmi Hyundai tento model prezentoval, samotná premiéra vyvolala zmiešané reakcie.

Predsa len, na auto s podobnými krivkami a prevedením karosérie sme vtedy neboli zvyknutí a zároveň to bolo niečo nové. Ako však roky plynuli, Kona si nachádzala čoraz viac priaznivcov a dnes patrí k stabilným hráčom nielen na našom trhu.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Osobne sa mi páči, že Hyundai nepodľahol prvotným emóciám zákazníkov a do druhej generácie priniesol všetko to, čím bola jednotka taká iná. Vidíme tu teda typické prevedenie predných a zadných svetlometov či charakteristické plastové spracovanie blatníkov a prahov dverí. Všetko to extravagantné, čo máme na aute radi je navyše prepojené s moderným dizajnovým jazykom značky a vo finále z toho máme celkom vkusne vyzerajúce auto nabité modernou technikou.

Éra LED

V minulosti som sa viackrát pri kórejských modeloch sťažoval na neustále používanie halogénových žiaroviek alebo pre mňa príliš nízko uložené zadné smerové svetlá. Hyundai však takmer všetky negatíva odstránil.

Kona v danej výbave tak disponovala prednými full LED svetlometmi s pomerne slušným podaním lúča. Možno menšou nevýhodou mohli byť miestami pomalé reakcie na protiidúce vozidlá v diaľkovom režime. To však nie je nič, čo by nedokázala odstrániť softvérová aktualizácia.

Samotné predné svetlomety sú uložené pomerne nízko nad povrchom vozovky a spoločne s kontrastným tmavým prevedením bočných hrán nárazníka vytárajú nenápadný, no účelný prvok. Tvarovanie nárazníku, a predovšetkým jeho lakovanie, navodzuje v prednej časti športový dojem. Ten navyše umocňuje vkusná LED linka tiahnuca sa cez celú šírku „nosu“ auta.

Robustná silueta

Keď som už v úvode zmienil, že Kona sa ponáša na väčší Tucson viac než kedykoľvek predtým, najlepšie to vystihuje jej silueta. Na nej vnímam viacero spoločných prvkov s väčším SUV. Ide napríklad o prelisy na dverách či spodnú líniu okien vzadu stúpajúci nahor. Dizajnová extravagancia Tucsonu tu teda bez pochýb zanechala svoj rukopis. Siluetu vkusne dopĺňajú robustne vyzerajúce 5-lúčové disky kolies s rozmerom 18-palcov.

Malý Tucson. Hyundai Kona sa v druhej generácii priblížila k väčšiemu modelu nielen vzhľadom, ale aj spracovaním.

Hyundai využil zaujímavé riešenia aj vzadu. Viacero detailov, ktoré tu nachádzam sa mi priamo odkazujú na prednú časť. Reč je napríklad o skupinových svetlometoch umiestnených v kontrastnom tmavom oplastovaní blatníkov či o LED páse tiahnucom sa cez celú šírku auta. Dobrou správou je, že zadné smerovky sú síce pomerne nízko, no na druhú stranu sú jasne viditeľné s dobrou svietivosťou. Pri niektorých autách je to pritom problémom.

Interiér o triedu vyššie

Ďalšou oblasťou, kde sa Kona čoraz viac podobá na Tucson, je interiér. Jednak tu bolo výrazne popracované na jeho spracovaní a materiáloch, no taktiež sa výrazne napred posunula aj ponuka priestoru a jeho celková vzdušnosť. Začnem však jeho spracovaním. Podľa mňa jednou z hlavných nevýhod predchádzajúcej generácie Kony bolo použitie tvrdých materiálov takmer všade kam oko dohliadlo. Zo skúsenosti vlastníkov tohto auta viem, že častokrát sa stávalo, že došlo k ich poškriabaniu a v interiéri si tak nosili nepekné „škrtance“.

Samozrejme, že to sa môže stať aj pri koži či mäkčených plastoch. No posun vpred, ktorý predviedol nový Hyundai Kona je pre mňa veľkým plusom. Už takto na úvod zmienim, že stále je majoritná väčšina plastov tvrdých, avšak zmenila sa ich povrchová úprava a interiér vďaka tomu pôsobí hodnotnejšie. Razantnou zmenou si prešla aj logika ovládania a usporiadanie jednotlivých kľúčových prvkov.

Známy interiér

Za všetko hovorí napríklad odstránenie voľne stojaceho displeju infotainmentu. Nová Kona ponúka pred vodičom typický „cluster“ dvoch displejov. Toto riešenie poznáme napríklad z modelov Kia EV6 či Sportage alebo elektromobilov Hyundai. Osobne musím povedať, že mi optické spojenie dvoch pomerne veľkých displejov do jedného celku vyhovuje. Na druhú stranu to však má jeden háčik.

Z posedenia, ktoré za volantom preferujem, som mal občas problém dosiahnuť na pravú stranu displeja infotainmentu bez toho, aby som sa výraznejšie nenačiahol. Uvítal by som teda lepšiu orientáciu samotného panelu smerom k vodičovi. Výhodou však je matný povrch, ktorým krycie sklo disponuje. Eliminujú sa tým odrazy a navyše sa na displeji nechytajú odtlačky v takej miere, ako pri lesklom prevedení.

Ešte pred tým, než začnete nadávať na displeje a na dotykové ovládanie, musím vás zastaviť. Hyundai Kona je totiž jedno z prvých áut novej generácie, ktoré do interiéru vracia hardvérové tlačidlá. Tie pritom nie sú len nejakými núdzovými riešeniami. Ide o plnohodnotné veľké plochy s primeranou odozvou. Celkovo sú tlačidlá umiestnené do troch horizontálnych zoskupení.

Veľký návrat tlačidiel

Prvé z nich je umiestnené priamo pod displejom infotainemntu a slúžia na ovládanie základných funkcií multimediálneho systému. Pod ním sú tlačidlá na ovládanie klimatizácie, vnútornej cirkulácie či výhrevu okien. No a posledné zoskupenie sa nachádza na stredovej konzole. Tu sú umiestnené tlačidlá vyhrievania/chladenia sedadiel, voľby jazdného režimu či spustenia parkovacích funkcií. Podobné logické celky chválim. Rovnako tak aj dostupnosť a veľkosť jednotlivých tlačidiel.

Z pohľadu sedenia vodiča a posádky nemám autu čo vytknúť. Sedadlá sú masívne a zároveň komfortné. Chválim vyvýšenie zadnej lavice. To má však čiastočne aj svoje opodstatnenie. Pod zadnými sedadlami sa totiž nachádza batéria hybridného systému a značná časť potrebnej elektroniky. Posádku to samozrejme žiadnym spôsobom neobmedzuje a taktiež to ani zásadnejšie neuberá z kapacity batožinového priestoru.

Hyundai Kona Hybrid s atmosférou pod kapotou

A kdeže je už reč o hybridnom systéme, poďme sa venovať pohonu. Ako už z nadpisu vyplýva, Hyundai Kona Hybrid stavia na klasickú uzatvorenú hybridnú sústavu, ktorej srdcom je atmosférický motor 1,6 GDi. Ten dispinuje výkonom 77,2 kW a krútiacim momentom 144,2 Nm. Tieto hodnoty sú samozrejme na auto rozmerov modelu Kona nízke, avšak sú priamo doplnené o podporu synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom. Jeho výkon je 32 kW a krútiaci moment 170 Nm. Celkovo tak hybrid dosahuje celkový výkon 104 kW.

Pod kapotou sa nachádza atmosférický motor 1,6 GDi. Celkový výkon hybridnej sústavy dosahuje 104 kW.

Celá sústava poháňa prednú nápravu prostredníctvom 6-stupňovej automatickej dvojspojkovej prevodovky. Čo sa týka finálneho prejavu hybridného systému, atmosférický motor je relatívne dobre odhlučnený, takže do kabíny neprenikajú žiadne nežiaduce zvuky. Prepínanie medzi elektrickým a klasickým pohonom je taktiež nepostrehnuteľné. Avšak počas času, čo som auto testoval sa mi zdalo, že elektromotor je využívaný menej často, než by som si osobne želal. Auto sa vo všeobecnosti viac spolieha na spaľovaciu jednotku, prípadne pri vyšších rýchlostiach na hybridnú kombináciu.

Vie rekuperovať ako elektromobil

Dôsledkom toho je aj vyššia spotreba. Výrobca síce udáva, že Kona Hybrid vie jazdiť za 4,5-4,8 litra na 100 km, no k tomuto údaju som sa, možno aj kvôli chladnému počasiu, počas testu nepriblížil. Celkovo som jazdil za 6,7. Pričom najnižšiu spotrebu som dosiahol v kombinovanom režime mesto/medzi mesto, kedy sa hodnota ustálila na 5,4.

Test Hyundai Kona Electric+: Sebadôveru má v súlade s potenciálom

Musím však povedať, že jedna z funkcií hybridného systému ma celkom bavila. A ňou bola rekuperácia na štýl elektromobilu. Auto malo totiž celkovo 3 rôzne režimy jazdy. V Sport a Snow ste sa mohli spoľahnúť na klasické správanie systému, aké poznáte z iných áut. Páčky pod volantom slúžili na prepínanie jednotlivých stupňov prevodovky a auto rekuperovalo len minimálne.

Po zvolení režimu Eco sa však celá charakteristika systému zmenila. Je pravdou, že celkovo pohon trochu zlenivel, no na druhú stranu sa výrazne zosilnila rekuperácia. Hyundai Kona Hybrid sa tak dal ovládať prakticky len jedným pedálom.

Bližšie k Tucsonu

No a následne páčky pod volantom už viac neslúžili na zmenu prevodového stupňa, ale skôr na zmenu intenzity rekuperácie. Bolo možné ju kompletne vypnúť alebo nastaviť do takmer jednopedálového ovládania, aké poznáme napríklad z modelu Hyundai Ioniq 5 alebo Hyundai Ioniq 6.

O to väčšia škoda je, že hybridný systém viac spolieha na spaľovací motor, ako na elektromotor. Reálne v elektrickom režime pri plnom nabití batérie počas chladných mesiacov prejdete možno 1-1,5 km. Následne dôjde k aktivácii spaľovacieho motora , ktorý okamžite poháňa kolesá a generuje elektrinu pre batériu s kapacitou 1,56 kWh.

TEST Hyundai IONIQ 5: Dizajnový návrat do minulosti priniesol techniku budúcnosti. Kde má zrkadlá?

Aká teda bola hybridná Kona počas týždňového testu? Vo všeobecnosti mám skutočne pocit, že z Kony sa stáva postupne väčší Tucson. Rozdiely tam samozrejme stále sú, no čím ďalej tým viac sa zmenšujú.

Rodinný mestský crossover si aj tak stále drží svoju emóciu. Modernejšie poňatie interiéru je trefou do čierneho. Podobne ako zmeny na dizajne. Jedinou vecou čo mi zásadnejšie prekážala sú systémy nariadené Európskou úniou.

Samotný asistent prekročenia rýchlosti síce nepípa tak často, ako v iných autách, no postupne som sa na to prestal úplne sústrediť. A to môže byť problém. Ak sa totiž prestanete sústrediť na hlásenia auta, môže sa stať, že čosi dôležité jednoducho prehliadnete…

Technické údaje Hyundai Kona Hybrid 1,6 GDi 6DCT Style
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 350 x 1 825 x 1 585 mm
Rázvor  2 660 mm
Prevádzková hmotnosť 1 485 kg
Najväčšia celková hmotnosť 1 950 kg
Objem batožinového priestoru 466/1 300 dm³
Výkon motora 104 kW/ 141 koní
Krútiaci moment 144,2 Nm (motor) a 170 Nm (elektromotor)
Pohon predná náprava
Prevodovka 6-stupňová automatická dvojspojková
Kapacita nádrže 38 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 11,2 s
Maximálna rýchlosť 165 km/h
Emisie (WLTP) 108 g/km
Spotreba – test 6,7/100 km
Cena – test 35 090 eur

 





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS

Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.