Prvý test nového Mercedesu Triedy E: Zmysluplný posun v každom ohľade

O vyspelosti Triedy E azda nikto nepochyboval ani doteraz, napriek tomu sa bolo kam posunúť vpred.

Moderný zákazník má dobré jazdné vlastnosti za samozrejmosť, sústreďuje na ponuku softvéru a komfortu, kde Mercedes exceluje.
Nový Mercedes-Benz Triedy E si vo verzii sedan zachováva imidž klasického automobilu, ktorý snáď nikdy nestratí svoje čaro.
Vydané  Text: 

Trieda E je na úrovni modelu EQS,“ opakovane nás upozorňovali ľudia z automobilky počas nášho prvého kontaktu s vozidlom v Štuttgarte v sídle značky Mercedes-Benz. Nás to prekvapuje najmä preto, že doteraz automobilka hovorila o EQS ako o ekvivalente k Triede S, no teraz EQS stavia na úroveň o triedu nižšie umiestneného sedanu. Pravda je, že EQS, nech je to akokoľvek vynikajúci automobil, predsa len nie je absolútnou náhradou za Triedu S. Možno práve preto nie je medzi Triedami E a S tak dramatický rozdiel, ako medzi BMW radu 5 a 7 – a ten je skoro priepastný. Presvedčili sme sa o tom pred niekoľkými týždňami v okolí chorvátskeho mesta Rovinj na prvých jazdách s BMW radu 5 a i5.

Trieda E naďalej reflektuje potreby doby

Prémiové automobilky dnes stoja pred veľkou výzvou: ponúknuť viac ako neprémiové značky, ktoré sa však kvalitou vyhotovenia interiéru a jazdnými výkonmi stávajú voľbou aj pre náročnú klientelu. Ako sa odlíšiť, keď už bezpečnosť, jazdné vlastnosti a výkony pohonov nie sú témou číslo jeden? Práve funkciami, ktoré nikto iný zatiaľ nemá.

Keď už raz Mercedes-Benz dosiahol zdanlivý konštrukčný vrchol vo vypracovaní podvozka, pohonov a jazdných vlastností ako takých, je náročné ním stanovenú vysokú latku prekonať. Napriek tomu nezanevrel na inovácie, práveže naopak, musel prísť s vecami, ktoré dokážu zákazníka presvedčiť.

Zatiaľ čo v minulosti prím v komunikácii sedanu Triedy E mohla zohrávať práve technika podvozka, bezpečnosť, jazdné vlastnosti, dnes už o nich nikto nepochybuje. Zdanlivo jedinými oblasťami, v ktorých je možná dramatická expanzia, sú softvér a technologická výbava.

A v oboch týchto oblastiach nový sedan Triedy E chce excelovať, preto ponúka aj niekoľko vskutku nezvyčajných prvkov výbavy. A nejde o nepraktické digitálne spätné zrkadlá, ktoré v skutočnosti nikto nechce, hoci na koncepčných vozidlách vyzerajú dobre. Automaticky zasúvateľné podsvietené kľučky dverí, podsvietená predná maska s čiernym lesklým panelom pripomínajúci modely EQ, nový svetelný podpis predných svetlometov, nádherná silueta klasického sedanu s dôrazom na aerodynamiku.

Nová Trieda E ďalej dostala prvok výbavy, ktorý nemá ani Trieda S. Ide o upravenú verziu spojeného obrazového panela MBUX Hyperscreen známeho z modelov EQS, EQE, EQS SUV a EQE SUV, tu sa však volá MBUX Superscreen. Je totiž menší, využíva zobrazovaciu technológiu LCD a jeho súčasťou nie je prístrojový panel – ten má tvar postaveného tabletu s úzkym profilom, Nová éčka tak už nemá typickú kaplnku pred volantom.

Inzercia

Inzercia

Čo sme si odniesli z prvého kontaktu s novým Mercedes-Benz Triedy E? V prvom rade je to poznatok, že Mercedes evidentne chce byť technologickým lídrom a do systému MBUX vkladá snáď takú veľkú pozornosť, ako do bezpečnosti automobilu. Trieda E ani v roku 2024 neponúkne autonómne riadenie piatej úrovne, teda majitelia sa musia „zmieriť“ s úrovňou 4, ktorá do veľkej miery jazdu automatizuje, ale stále vyžaduje účasť vodiča – ťažko by sme hľadali zákazníka, ktorému by to prekážalo.

Technologické inovácie, ktoré nám na stretnutí Mercedes staticky odprezentoval, sa teda týkali najmä softvéru a hardvéru, ktorý robí z tohto luxusného sedanu akúsi výstavnú skriňu pokroku. TikTok je, samozrejme, len doplnkom, ktorý viac ako o možnosti sledovať krátke videá hovorí o možnostiach systému MBUX, z ktorého sa stal v podstate otvorený operačný systém.

Za špeciálnu zmienku stojí použitie umelej inteligencie, ktorá pozoruje opakujúce sa správanie vodiča v rôznych situáciách (rutiny) a časom ho automatizuje. Pri štarte novej Triedy E môžu zákazníci využívať predlohy (Templates) štandardných rutín. Okrem toho majú možnosť vytvárať si vlastné rutiny. Cestujúci môžu pritom vzájomne prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu. Upokojujúce zvuky, mobilizujúca masáž, aktivujúce svetlo – výrobca vozidiel Mercedes-Benz ponúka obsiahly wellness program s rozmanitými programami KOMFORT ENERGIZING, ako aj individuálnymi odporúčaniami funkcie KOUČ ENERGIZING.

Webkamera pre videohovory a inovatívna klimatizácia s automatickým smerovaním ventilácie majú potenciál zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť komfort. A sprievodné funkcie multimediálneho systému (dynamické osvetlenie a haptická odozva sedadiel) zasa upútajú pozornosť každého jedného pasažiera a doprajú mu zážitkovú jazdu. A zadný interiér v najvyššom stupni výbavy skutočne pripomína EQS.

Pestrá paleta motorizácií: benzínové, naftové aj elektrické kone

Nemožno však obísť ani už zmienené jazdné vlastnosti. Nami testované modely E 220d 4MATIC sedan boli iba úzkym výberom motorizácií dostupných pre Triedu E. K dispozícii sú aj verzie E 200, E 200 4MATIC, E 220d bez 4×4, E 450 4MATIC a E 400d. A potom je tu niekoľko plug-in hybridov: E 300e a E 300e 4MATIC, E 300de a E 300de 4MATIC, vrcholom sú E 400e. Plug-in hybridy dokážu na jedno nabitie prejsť viac ako 100 kilometrov a dokážu sa nabíjať na rýchlonabíjačke jednosmerným prúdom, čím si vydobýjajú rešpekt medzi technologicky zorientovanými zákazníkmi. Kto by mal záujem o čisto elektrický model, ten má siahnuť po vyhradenom elektromobile EQE.

Z pozície vodiča jazdí Éčka jednoducho krásne. Zvlášť kultivovaný naftový štvorvalec je počas jazdy tichý a do interiéru sa neprenášajú žiadne vibrácie, pritom v športovom jazdnom režime a dôraznej akcelerácii dokáže (aj vďaka generatívnemu zvuku v interiéri) zaburácať a vytvoriť dojem poctivého spaľovacieho agregátu – pritom aj tento je vybavený preplňovaním a elektrifikáciou. Vďaka nej sú rozjazdy tiché a v rámci možností bezemisné.

Čo náš zvlášť oslovilo, je práve športový prejav, ktorý je výrazne okorenený funkciou natáčania zadných kolies. Pri nízkych rýchlostiach sa natáčajú v prospech obratnosti, vo vyšších v záujme zvýšenia stability. Na papieri to znie dobre, v realite sa funkcia prejavuje znamenite a pocítite ju nielen z pozície vodiča, ale aj pasažiera na zadnom sedadla. Úplne cítite, že stred otáčania sa nachádza niekde inde, než je intuitívne.

Mercedes-Benz správne vyvážil nastavenie precíznosť riadenia, komunikatívnosť podvozka, natáčanie zadných kolies a reakcie motora a prevodovky, výsledkom čoho je širokospektrálnosť Triedy E – bude vašou limuzínou, ale aj sedanom reflektujúcim váš životný štýl a dynamický jazdný štýl. A pokojne aj s naftovým motorom OM654M s maximálnym výkonom 145 kW (15 elektrických kW) s krútiacim momentom 440+205 Nm, ktorý by nezainteresovaní mohli považovať za taký štandardný dízel pre podnikateľov. V prípade Mercedesu ale môžeme hovoriť iba o nadštandarde, a to aj v prípade základných motorizácií E 200 (150+15kW, 320+205 Nm) a E 220d (145+15 kW, 440+205 Nm).

Pre zaujímavosť, nami testovaná verzia s naftovým 4×4 akceleruje z nuly na rýchlosť 100 km/h za 7,8 sekundy, pri jednonápravovom pohone je to dve desatiny sekundy menej. Vôbec najlepšie zrýchlenie má vrcholový variant E 450 4MATIC, 5,3 sekundy, pričom benzínový štvorvalec M256 z dielne Mercedesu dosahuje 250+17 kW a 500 Nm.

Zhrnutie

Naša prvá skúsenosť so šoférovaním novej generácie vozidiel Mercedes-Benz Triedy E dopadla veľmi priaznivo.

Vyzdvihujeme zachovanie komfortného naladenia podvozka, ktorý je však ešte viac ako predtým pripravený aj na športový jazdný štýl, priestorové pomery vzadu a tiež technologickú výbavu, na ktorú sa môže konkurencia pozerať s malou závisťou.

Trieda E stále nie je na úrovni limuzíny Triedy S, ale subjektívne v mnohom evokuje dojmy zo šoférovania modelu EQS. Že je nová generácia progresívna, o tom niet pochybností.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.