MESTSKÝ CROSSOVER

Prvý test HYUNDAI KONA 1.0 T-GDi 7DCT: Ako vylepšiť dobré? Nebáť sa zmien a dopriať zákazníkovi čo najviac.

Na novej Kone je prekvapujúce najmä to, ako narástla. Vyzerá skoro ako stredne veľké SUV, k čomu pomáha aj účelovo nápadný dizajn.

Kona má množstvo priaznivých stránok, ale počas testu sme odhalili aj niekoľko (podľa nás) nedostatkov.
Prechod na novú generáciu však môžeme bezpečne označiť za vydarený a zmysluplný.
Vydané  Text: 
E. Stríž

Otvoriť fotogalériu

Nová generácia mestského crossovera Hyundai Kona prekvapuje hneď z niekoľkých dôvodov. Ako prvé vám do očí udrie nápadný futuristický dizajn, aký sa žiadny iný výrobca (azda len Citroën) neodvážil použiť na sériovo vyrábanom automobile, potom veľkosť vozidla.

Keď sme novú Konu zaparkovali hneď vedľa nového Tucsonu, skoro nás zarazilo, aké sú si proporčne aj veľkostne blízke. A pri priamom porovnaní s predchádzajúcou Konou sa tá nová zdá byť ako o číslo väčšie auto. Toľko dokáže spraviť dizajn s prísne horizontálnymi motívmi a niekoľko centimetrov nabratých do šírky aj dĺžky.

POROVNANIE MODELOV Predchádzajúca Kona Nová Kona Nový Tucson
Dĺžka 4 205 mm 4 350 mm 4 500 mm
Šírka 1 800 mm 1 825 mm 1 865 mm
Výška 1 565 mm 1 585 mm 1 650 mm
Rázvor 2 600 mm 2 600 mm 2 680 mm
Svetlá výška 170 mm 170 mm 170 mm
Objem batožinového priestoru 361/1 143 dm³ 466 / 1 300 dm³ 620/1 799 dm³ (benzínový)

Dizajn z praktického pohľadu

Domnievame, že vyššie zmienený dojem väčšieho vozidla nie je náhodou a výrobca sa ho vôbec nesnaží maskovať. Hyundai vie, že aj s ohľadom na rastúce ceny nových automobilov, potenciálny príchod nových moderných značiek na európsky trh a silnú konkurenciu v radoch etablovaných značiek jednoducho musí zaujať na prvý aj druhý pohľad. Preto ten nápadný imidž, ktorý aj v čase excentrických autodizajnov trochu predbieha dobu, preto tá rozsiahla technologická výbava už v základe.

Dizajn, to ale nie je iba estetika, ale súbor mnohých faktorov, ktoré majú vplyv na aerodynamiku, jazdné i praktické vlastnosti a technologická výbava.

Tak napríklad predné svetlá: vizuálne je dominantný horizontálny pás je denným svietením, je nápadne jasný aj počas slnečného dňa a opticky rozširuje celé vozidlo. Svieti aj keď sú stretávacie svetlá zapnuté, tie sú spoločne s diaľkovými potlačené do úzadia tým, že majú čierne pozadie a nenápadný tvar zapracovaný do predĺženia blatníkov kolies. Vnútorná grafika predných svetlometov, podobne ako samotný horizontálny pás, akoby boli prevzaté z modelu Staria. Zaujímajú vás, kde sú hmlové svetlá? V cenníku novej Kony takáto položka vôbec nefiguruje.

Ďalej je tu maska chladiča, ktorá je tak nenápadne zapustená do nárazníka, že tu akoby ani nie je. Vďaka tomuto prvku sa elektrická verzia takmer neodlišuje od benzínovej. V skutočnosti má elektromobil iný nárazník, lenže bežný pozorovateľ to možno ani nezaregistruje.

Vzadu je to podobné: horizontálny pás svetiel je až na dve drobné prerušenia celistvý, zachádza až za roh a hlavné zadné svetlá spoločne so smerovkami sú tak nenápadné, že si ich na prvý pohľad možno ani nevšimnete. Samozrejme, len do chvíle, kým sa rozsvietia.

Pohľad z profilu odhaľuje skvelú vlastnosť novej Kony: krátky predný a zadný previs a veľkorysú svetlú výšku až 17 cm. To je viac ako mnohé o kategóriu väčšie SUV. Kombinácia krátkych previsov a vyššieho podvozka uľahčuje výjazdy na obrubníky, na šikmé nájazdové plochy a vôbec znižuje riziko menších poškodení spodných partií vozidla.

Aj rázvor kolies možno považovať za nadmieru dostatočný, presne 2,6 metra (nezmenený), umožňuje vozidlu dosahovať dobrú stabilitu vo vyššej rýchlosti, pri prejazde rýchlymi zákrutami a tiež vodičovi dodáva sebadôveru, ktorú sotva nadobudne pri veľmi kompaktných modeloch. Snáď len tie kolesá pôsobia ako neproporčne malé, aj to ale otázka vkusu, pretože v testovanej konfigurácii sa táto kombinácia veľkostí pneumatík a diskov zdala do mesta ideálna.

Posledný postreh týkajúci sa exteriéru je pochvala pre Hyundai, že do výbavy Family zahrnul pozdĺžne strešné lyžiny. V základnej výbave Comfort síce nie sú, ale ak platí tvrdenie, že na Slovensku si zákazníci nekupujú autá v základnej výbave, nepovažujeme to za nedostatok. Strešné lyžiny sú pritom na nezaplatenie, stačí k nim za pár eur dokúpiť nosiče a v momente sa nákladná kapacita vášho vozidla signifikantne zväčší. Každopádne, pri kufri s objemom 466 litrov ešte vždy nájde strecha využitie.


Vnútorný priestor

  • Solídne kvalitatívne vyhotovenie interiéru, kombinácia modernej techniky s retro vzhľadom stredovej konzoly.
  • Priestorové pomery považujeme za mierny nadštandard, najmä vzadu.
  • Kona nám veľa dôvodov na kritiku nedáva, hoci pôsobil skôr tvrdšie a „plastovo“.

Nový Hyundai Kona ponúka v interiéri verzie Family celkom solídny kvalitatívny štandard. Kombinuje dva rozdielne motívy: moderný so združeným prístrojovým a stredovým displejom infotainmentu, ďalej stredovú konzolu s povrchom v štýle brúseného hliníka s mechanickými tlačidlami a prepínačmi, ktorý má priam retro dizajn. Objektívne asi nemáme interiéru čo vyčítať, subjektívne by sme ocenili trochu viac materiálovej a farebnej pestrosti a snáď aj menej „plastový dojem“. Tiež nám v ideálnom posede bránila pevná lakťová opierka bez možnosti nastavovania.

Čo sa nám páčilo, je určite množstvo odkladacích priestorov v tejto verzii s automatickou prevodovkou. Medzi prednými sedadlami sú dva modulárne nápojové držiaky, ktoré môžete efektne skryť a využívať tak plný potenciál odkladacieho priečinka. Na mobil je vyhradený samostatný priestor a vojde sa sem aj 7-palcový mobil. Chýba však vyhradený priestor na strope pre okuliare.

Veľmi priaznivo hodnotíme celkovú ergonómiu ovládania. Klimatizácia s mechanickými ovládačmi – ideálne. Nastavenie jazdných režimov kombinované s režimami jazdy na rôznych povrchoch – výborne vyriešené. Mechanické ovládače a ich umiestnenie na volante – takto to má byť! Naľavo pod volantom viete vypnúť auto štart-stop, ESC, zapnúť asistenta pri zjazde z kopca a tiež nastaviť výšku svetelného lúča predných svetlometov – fantázia. Asistenčné systémy, ako sledovanie jazdného pruhu a udržiavanie v jeho strede, ovládate na volante na združenom paneli s tempomatom.

Nového majiteľa Kony môže prekvapiť, že parkovacia brzda je elektronická a umiestnená naľavo pod volantom, zatiaľ čo volič automatickej prevodovky má netypické vyhotovenie vyhradeného modulu pod pákou na ovládanie stieračov. Režimy D, N a R volíte otočením konca tohto modulu a jeho stlačením zaradíte P.

Druhý rad sedadiel je síce jednoduchý, ale pasažieri majú k dispozícii sieťky na odkladanie predmetov, dva nápojové držiaky vo vyklopenom operadle stredového sedadla, ďalej vlastné výduchy klimatizácie, madlá nad dverami, menší priestor na fľašu vo dverách, nabíjací konektor a v nami testovanej konfigurácii aj vyhrievanie krajných sedadiel. Kvalita posedu je skôr priemerná (v pozitívnom zmysle slova), teda zvlášť neosloví. Snáď len vskutku veľkým priestorom na nohy.

466 litrov batožinového priestoru (407 s rezervným kolesom) je síce dosť, podstatná je ale aj výbava kufra. V nami testovanom vozidle boli háčiky pre zavesenie tašiek, kotviace oká, dvojité dno, pevný kryt batožinového priestoru a veľmi malé bočné odkladacie priestory. To, že sú bočné steny z plastu a nie pokryté textíliou, považujeme za výhodu, pretože sa ľahšie udržiavajú čisté. Na druhej strane sú viac náchylné na poškriabanie alebo zlomenie. Zadné sedadlá sa v tejto verzii sklápajú v pomere 40:60 a nevedie cez ne tunel, operadlá sa sklápajú takmer do roviny, avšak bez aretácie.

Porovnanie hlavných prvkov výbav Comfort, Family, Style a N Line+


Jazdné vlastnosti a poznatky z týždňa jazdenia

  • Benzínový motor 1.0 T-GDi s automatickou 7-stupňovou prevodovkou, pohon predných kolies.
  • Veľmi dobrý výhľad z miesta vodiča, výborne fungujúce udržiavanie v pruhu, citeľný vplyv jazdných režimov na prejav pohonu. 
  • Výraznejšie nakláňanie karosérie, skôr tvrdší a mierne nepokojný podvozok, chvíľami menej kultivovaný prejav pohonu, najmä pri nižších rýchlostiach
  • Neustále pípanie začnete rýchlo celkom ignorovať.

Hyundai Kona sme testovali vo verzii s pohonom predných kolies (k dispozícii je aj 4×4) s benzínovým motorom 1.0 T-GDi Smartstream s max. výkonom 88 kW (120 koní) a silou 200 Nm. Importér vybavil testované vozidlo automatickou prevodovkou 7DCT, ktorej dvojspojkové konštrukčné vyhotovenie by malo byť zárukou bezproblémovej prevádzky a vysokej miery kultivovanosti.

V skutočnosti nám chvíľami nevyhovovalo zladenie motora a prevodovky vo východiskovom režime jazdy NORMAL, najmä pri rozbiehaní sa bolo možné pociťovať trhnutia, pomalšie reakcie na stlačenie akceleračného pedála a nelichotivý zvukový prejav motora. Prepnutie do režimov ECO alebo SPORT toto zladenie upravilo buď v záujme znižovania spotreby, alebo dosiahnutia čo najlepšej dynamiky, kedy sa už súhra týchto komponentov dá označiť za vydarenú.

V prospech Hyundai ale hraje fakt, že sme mali celkom nové auto, ktoré sa po zábehu môže správať o niečo kultivovanejšie. V každom prípade má vodič možnosť radiť stupne aj manuálne použitím páčok za volantom.

Počas jazdy rýchlosťami medzi 50 až 140 km/h sa Kona prejavuje stabilne, ponúka precízne riadenie s vhodne nastavenou tuhosťou, oplatí sa vyzdvihnúť dobre naladené brzdy. Podvozok samotný je však skôr tvrdší a hlavne vzadu pôsobil tak trochu nepokojne. Do interiéru sa nárazy prenášali v mierne vyššej miere, než sme očakávali a v rýchlych zákrutách sa prejavovalo značné nakláňanie karosérie, ktoré bolo v nesúlade so stabilitou podvozka.

Za zmienku stojí skutočnosť, že zatiaľ čo štandardne má Kona vzadu tuhú nápravu, vo verzii 1.6 T-GDi 4WD 7DCT ponúka viacprvkovú zadnú nápravu.

Ďalším poznatkom pritom bolo, že keď sme sa s autom vydali na nespevnené povrchy, na nich sa Kona preukázala ako dobrý spoločník práve pre schopnosť efektívne vyhladzovať nerovnosti. Táto verzia síce do terénu určená nie je, ale náznakom schopností zvládať mierny terén sú jazdné režimy pre jazdu na snehu, v blate a piesku.

Za takmer tisíc kilometrov sa priemerná spotreba ustálila na rovných 8 l/100 km. Išlo o celkom nové auto, teda je tu potenciál zlepšenia spotreby.

So samotným infotainmentom a prístrojovým panelom nemáme žiadne problémy. Pripomína prostredie Android, podporuje bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay a na hlavnej obrazovke využíva widgety – na fotke hlavný obraz s telefonátom, vedľa widget s navigáciou a pod tým výrez pre ovládanie multimédií.

Čo nám prekážalo, bolo neustále pípanie, ktoré sa nám nepodarilo vypnúť – hlásenia o prekročení rýchlosti, notifikácie o tom, že sa nepozeráme na cestu (na stĺpiku riadenia je kamera sledujúca pohľad vodiča), že vybočujeme z pruhu bez smerovky, a tak ďalej. Čoskoro sme tieto výstrahy začali celkom ignorovať.

Ak by sme mali vyzdvihnúť aspoň jednu vlastnosť modelu, ktorá nám utkvela v pamäti, bol by to dojem šoférovania o číslo väčšieho vozidla, než akým Kona v skutočnosti je. Myslíme si, že zodpovednosť za to nesie ako dizajn interiéru, tak aj dobré nastavenie riadenia v kombinácii s akurátne vysokým posedom.

Zhrnutie

  • Nová generácia Hyundai Kona prináša jednoznačné zlepšenie v prakticky všetkých ohľadoch.
  • Futuristický imidž bude pre mnohých hlavným dôvodom na kúpu, Kona má však aj ďalšie priaznivé vlastnosti: priestor a bohatú funkčnú výbavu.
  • Úprimne sme boli mierne sklamaní z len priemerných jazdných vlastností a zladenia motora s prevodovkou. Je pritom nepochybné, že po zábehu bude skúsenosť o niečo lepšia.
  • Priemerná spotreba počas testu dosiahla 8,0 l/100 km, pri cielene ekonomickej jazde tesne nad 6 l/100 km.
  • Hyundai Kona sa na Slovensku predáva od 22.590 € vo verzii Comfort, výbavu Family dostanete od 25.290 €
  • Náš testovaný exemplár s prevodovkou 7DCT a bez príplatkových položiek mal po zľave cenovku 27.490 €. 

Technické údaje Hyundai Kona 1.0 T-GDi 7DCT (2023)

Rozmery a hmotnosti
  • Dĺžka: 4 350 mm
  • Šírka: 1 825 mm
  • Výška so strešnými lyžinami R17: 1 585 mm
  • Rázvor: 2 600 mm
  • Rozchod predných kolies: 1 591 mm
  • Rozchod zadných kolies: 1 600 mm
  • Polomer otáčania: 5,3 m
  • Svetlá výška min. 170 mm
  • Objem batožinového priestoru: 407/ 1 241 dm^3
  • Pohotovostná hmotnosť 1 320 – 1 445 kg
  • Celková hmotnosť 1 855  kg
  • Príves max. 1200 kg
  • Maximálne zaťaženie strechy 100 kg
Pohon
  • benzínový motor T-GDi Smartstream s preplňovaním (turbo)
  • 998 cm3, 3 valce, kompresný pomer 10,5:1, priame vstrekovanie
  • max. výkon 88,3 kW (120 koní) pri 6 000 ot./min
  • max. krútiaci moment: 200 Nm pri 2 000 – 3 500 ot./min
  • pohon predných kolies
  • prevodovka 7-stupňová dvojspojková automatická
Podvozok
  • štandardný pasívny podvozok (bez funkcie adaptívneho podvozka)
  • predná náprava McPherson so stabilizátorom
  • zadná spriahnutá náprava so skrutnou priečkou
  • predné brzdy kotúčové s vnútorným chladením, zadné brzdy kotúčové, pneu 215/60 R17
Jazdné výkony
  • max. rýchlosť 180 km/h
  • akcelerácia 0-100 km/h: 11,7 sekundy
  • kombinovaná spotreba paliva WLTP: 5,8 – 6,5 l/100 km

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.