TEST Kia EV6: Európske auto roka 2022 to v nabitej konkurencii nemá ľahké. Aký je s ňou život v zime?

Otestovali sme Kiu EV6 v zimných mesiacoch. Ako sa znížil dojazd a čo bolo najväčšou slabinou auta?
Vydané  Text: 

Trh s elektromobilmi sa nám pomaly ale isto zapĺňa. Svoj kúsok do pomerne širokej palety elektromobilov už vložila azda každá významná automobilka. O elektrických autách sa tak preto už viac nehovorí ako o alternatíve k tým bežným, ale skôr ako o plnohodnotných dopravných prostriedkoch a centrách zábavy. Dôkazom, že elektomobilita je dôležitou témou, je aj testovaná Kia EV6. Tá sa totiž stala [Európskym autom roka 2022](https://www.autoviny.sk/novinky/123439/autom-roka-2022-sa-stal-elektromobil-kia-ev6-v-meste-prejde-687-km-nabije-sa-za-18-minut-a-ma-zaruku-7-rokov) (COTY 2022). Ako si však počína auto s týmto titulom v zimných mesiacoch? ### Odvážny dizajn Kia EV6 patrí dizajnovo nepochybne k tým zaujímavejším kúskom. Futuristické línie pomerne dobre maskujú väčšie rozmery a EV6 tak pôsobí omnoho menším dojmom, ako v skutočnosti je. Predné svetlá sú umiestnené veľmi nízko a svojou plochou patria jednoznačne medzi najväčšie na trhu. Ich svetelné podanie však nie je výnimočné. O tom som sa rozpísal v závere recenzie. Zaujme aj plynulo padajúca línia strechy. EV6 tak dostáva športový charakter, ktorý sa môže naplno prejaviť predovšetkým pri jej verzii GT. Zadné partie sú čisté, no obsahujú masu materiálu efektne predelenú LED linkou svetiel. Osobne ma na aute najviac zaujali charakteristické kľučky a výbežky strechy v okolí C-stĺpikov. Tie v sebe ukrývajú osvetlenie a autu dodávajú osobitý štýl.
Odvážny dizajn elektrickej Kie EV6 nemusí "chutiť" každému. Auto však dodáva nezameniteľný charakter.
Aj keď je Kia EV6 na trhu už zopár mesiacov, toto bolo moje prvé stretnutie s ňou. Doteraz som na ňu nemal šťastie, respektíve sa mi zatiaľ nedostala do rúk. Očakávania na auto roka 2022 v Európe preto nemohli byť nízke. Veď daný titul si pred ňou vyslúžili aj také legendy ako Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Opel Astra, Toyota Prius či Fiat 500.

Kia prvýkrát verejne odhalila EV9 / Po FIFA World Cup 2022 pokračuje v podpore športu ako partner Australian Open 2023

Kia zachová iniciatívy kreatívneho zapojenia značky aj počas nadchádzajúceho turnaja Australian Open v roku 2023.

Futuristické tvary Kia EV6 ma zaujali už dávnejšie. Výrobcovia, predovšetkým tí z Ázie, dokázali s elektromobilmi už v minulosti dizajnové divy, preto by sa dalo povedať, že vzhľad je jedným z hlavných lákadiel modelu EV6. Na druhú stranu si však viem predstaviť, že pre niektorých zákazníkov to môže byť až príliš avantgardné a preto siahnu po „umiernenejšej konkurencii. Dalo by sa tu teda aplikovať staré známe príslovie, sto ľudí, sto chutí.
Predĺženie strešného spojleru do oblasti C-stĺpikov je efektné a aj praktické. V spodnej časti krídielok sa nachádza LED osvetlenie karosérie, ktoré sa aktivuje pri odomknutí auta.
### Konečne s rozumom Rovnako ako na vonkajšok, to môžeme aplikovať aj na vnútrajšok elektrickej Kie. Tu sa mi pozdáva samotná myšlienka jeho spracovania. Dizajnéri zobrali totiž to najlepšie z konvenčných modelov a aplikovali to s trochou moderny do elektrického sveta. Nechýba tu sklenený panel ukrývajúci dvojicu displejov. Toto riešenie poznáme napríklad z modelu Sportage. Osobne som jeho fanúšikom, nakoľko sklenená plocha efektívne maskuje zobrazovacie jednotky a interiér tak v tomto ohľade pôsobí čisto.
Interiér prepája dva svety. Bohužiaľ, prístrojová doska je vyrobená viac-menej z tvrdých plastov. Tie majú pôvod v recyklovaných materiáloch či kokosových vláknach.
Páči sa mi taktiež aj panel klimatizácie, ktorý je síce dotykový, avšak je vyvedený pod centrálny displej infotainmentu. Kladne hodnotím aj jeho duálne schopnosti. Jednak cez tento podlhovastý displej môžem ovládať samotnú klimatizáciu, no po prepnutí do módu menu tu mám ovládacie prvky rádia, navigácie či tlačidlo na vyvolanie nastavení. Samotný ovládací panel je dôkazom, že keď niekto premýšľa, môže aj z nenávidených dotykových plôch urobiť poslušného spoločníka.
Panel klimatizácie môžete prepnúť do druhého režimu, ktorý umožňuje vyvolať rádio, navigáciu či nastavenia. Za toto dávam obrovský palec hore!
### Premrhaná príležitosť? Na druhú stranu interiér so sebou prináša aj zopár sklamaní. Osobne som bol mierne zaskočený z toho, že palubná doska je viac-menej kompletne vyrobená z tvrdých plastov (koberce sú vyrobené z recyklovaných rybárskych sietí, plastové dielce z recyklovaných plastov a dekoračná lišta palubnej dosky z kokosových vlákien). To pri cenovke 57 260 eur mierne zamrzí… Nachádza sa tu síce čiastočne mäkčený dekor, no to je všetko. Taktiež nie som fanúšikom klavírneho laku, ktorý je hojne zastúpený v oblasti ovládacích prvkov na voľne zavesenej stredovej konzole, dekoračnej lište palubnej dosky či madiel dverí. Toto riešenie už na testovanom aute dokázalo prezentovať takmer všetky svoje nevýhody. Škoda…
Pri spustenom smerovom svetle sa na digitálnom prístrojovom štíte zobrazí náhľad z bočnej kamery. Zaujímavý bezpečnostný prvok.
Inak čo sa týka priestoru, s tým Kia EV6 nemá najmenší problém. Vzdušná a priestranná kabína je jej silnou stránkou. Na zadných sedadlách sa bez problémov dokážem posadiť „sám za seba“ a to aj napriek tomu, že mám 183 centimetrov. Kvôli padajúcej línii strechy je nastupovanie na zadnú lavicu trošku nepraktické, no s priestorom na hlavu je to tak akurát. Silnou stránkou z pohľadu prepravných vlastností je aj dvojica batožinových priestorov.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV: Finále po 4 373 km

S modelom Sportage to Kia v mnohých aspektoch vzala od podlahy, ale čo to skutočne znamená, to odhalí až dlhšie spolunažívanie. Po troch mesiacoch si dovolíme hodnotiť.

Ten hlavný, vzadu, má kapacitu 520 litrov. Nakoľko som auto testoval pred Vianocami, viem povedať, že prepravná kapacita so sklopenými sedadlami 1 300 litrov bez akýchkoľvek problémov postačuje na prepravu dvoch vianočných stromčekov. No a výhodou je, že z kapacity kufru vám neuberú mnohými nenávidené káble. Tie totiž jednoducho schovávam do predného batožinového priestoru s kapacitou 20 litrov.
Predný batožinový priestor je ideálnym miestom na odloženie nabíjacích káblov.
### Ukážkové počasie pre odporcov elektromobility Keď už spomínam tie káble, poďme sa pozrieť na to, ako Kia s elektrickým pohonom jazdí. Hneď na úvod musím povedať, že podmienky, v ktorých bolo auto testované boli dokonalou ukážkou toho, ako elektromobil netestovať. Kiu EV6 som si totiž prebral začiatkom decembra, kedy bolo počasie ukážkovo nepriaznivé. Ranné mínusové teploty striedali poobedné hmly a dažde. O to viac potešilo, že s autom som na jedno nabitie dokázal prejsť takmer 340 kilometrov. Ihneď po dobití na 100% síce palubný počítač ukazoval teoretický dojazd 426 kilometrov (450 kilometrov s obmedzenou klimatizáciou), avšak reálne je potreba vždy odpočítať nejakých 80 až 100 km. Za dobrý dojazd v zimných mesiacoch môže EV6 vďačiť aj tepelnému čerpadlu, ktoré je súčasťou štandardnej výbavy. Pri konkurencii je tento prvok častokrát za nemalý doplatok. Avšak elektromobil bez neho, predovšetkým v zime, výrazne trpí obmedzeným dojazdom.
Nabíjací port sa nachádza pod elektrifikovanými dverkami na pravej zadnej strane auta. Nabíjanie v zime nedosahovalo maximálny výkon. Dojazd však aj vďaka tepelnému čerpadlu sklamaním nebol.
### Nesklamala Z pohľadu nabíjania síce oficiálne materiály hovoria, že EV6 sa z 10% na 80% nabije už za 18 minút, no realita je trošku iná. Teda aspoň v zime. Počas testu som sa snažil pracovať aj s navigáciou a jej dátami nabíjacích staníc, no nemalo to vo finále až taký veľký vplyv na jeho rýchlosť. Auto ani na hyper rýchlej nabíjačke ZSE Drive nedokázalo pracovať s teoretickým maximom. Skôr sa vo vrcholných hodnotách držalo v okolí 70 kW (papierové maximum je 233 kW DC a 11 kW AC). Nabíjanie zo 42% na 97% aj preto trvalo 56 minút. Je však dôležité podotknúť, že väčšina elektromobilov v posledných 10-20% nedobíja na plný výkon kvôli šetreniu batérie. Kia EV6 posledných 5% nabíjala s výkonom len 18,6 kW. Výhodu 800-voltovej siete tak v zimných mesiacoch pravdepodobne nevyužijete naplno.
Aj keď sa to možno nezdá, Kia EV6 je poriadnym kusom auta, v ktorom odveziete azda všetko, čo v každodennom živote potrebujete.
No a čo sa týka spotreby, tak tu sme v priemere danej triedy. 168 kW výkonu, ktoré boli prenášané len na zadné kolesá dokázali v spojení s batériou s kapacitou 77,4 kWh autu vystačiť už na zmienených 340 kilometrov. Dostávame sa teda k dlhodobej spotrebe 22,3 kWh. V meste to bolo 18,2 kWh, mimo mesto 21,2 a na diaľnici som miestami atakoval aj 29 kWh.

Nová Kia Niro je medzi finalistami súťaže Európske Auto roka 2023

Víťaz bude vyhlásený na slávnostnom ceremoniáli, ktorý sa uskutoční na autosalóne v Bruseli.

Inzercia

Inzercia

Advertisement
Z hľadiska podvozku by som Kiu EV6 zaradil skôr k hatchbackom, ako k SUV či crossoverom. Podvozok je pomerne stabilný a pevný. Niekto môže namietať, že jeho charakteristika je na tento typ auta príliš tvrdá, no mne to nevadilo. Vzhľadom k jeho cieľovke je to absolútne v poriadku. EV6 bola schopná aj na mokrej vozovke držať stopu a miestami som mal pocit, že 1985 kilogramov hmotnosti je vymyslený údaj. Plusom bola aj reakcia na pedál akcelerátora, ktorá bol okamžitá a prejav pohonnej sústavy bol živší ako pri konkurencii.
Predné svetlomety majú obrovskú plochu a dynamické smerové svetlá. Z hľadiska svetelného výkonu sú však pre mňa sklamaním. Technológia Matrix LED by si zaslúžila väčší počet jednotlivých elementov, aby dokázala pracovať plynulejšie.
[CAR id=17169]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.