Alkohol za volantom: Na Slovensku sú mierne tresty, aj keď patríme k najväčším pijanom na svete

Nedeľná tragédia, ktorá sa stala v Bratislave spôsobila oživenie diskusie ohľadom alkoholu za volantom. Prečo to prišlo až teraz?
Vydané  Text: 
V posledných dňoch celou slovenskou verejnosťou rezonujú správy o tragickej autonehode, ktorá sa odohrala v nedeľu 2.10.2022 o 22:24 hodine na autobusovej zastávke Zochova v centre Bratislavy. Auto vedené vodičom pod vplyvom alkoholu (1,6 promile alkoholu v krvi) tam zabilo päť mladých ľudí a niekoľko ďalších utrpelo zranenia rôzneho charakteru. Na celú situáciu okamžite reagovali kompetentní s myšlienkou zvýšenia trestov za alkohol za volantom. Prečo sa tak udialo až keď došlo k takto tragickej udalosti s vedomím, že Slovensko patrí medzi krajiny s najväčšou spotrebou alkoholu na svete? ### Alkohol za volant nepatrí Mnoho Slovákov si za odmenu po ťažkom dni dopraje pohár vína alebo iného aperitívu. Na trom nie je vôbec nič zlé. Problém nastáva však v momente, kedy sa takto posmelený vodič rozhodne sadnúť za volant. V mnohých prípadoch mu neprístupné správanie rozhovoria ľudia z jeho okolia, no stane sa aj to, že vodič auto skutočne naštartuje a vyrazí s ním na verejné komunikácie. Aj keď je pravda, že mnohí z nás neustále kritizujú kroky Európskej únie stoj čo stoj presadzujúce moderné bezpečnostné prvky v autách, alkoholový zámok je vec, ktorá je vyslovene potrebná. V niektorých štátoch EÚ síce platí určitá benevolencia ohľadom alkoholu v krvi vodiča, avšak na Slovensku máme nulovú toleranciu. V minulosti sa ozývali rôzne ohlasy, ktoré mali za cieľ túto hranicu trošku uvoľniť, no po tragickom víkende je jasné, že tu stále má svoje miesto. Hlavne [ak zoberieme do úvahy dáta z tohto roku](https://worldpopulationreview.com/country-rankings/alcoholism-by-country), ktoré prezrádzajú, že až 12,2% slovenskej populácie trpí istou formou alkoholizmu. V tomto meradle tak uzatvárame prvú desiatku najhorších krajín na svete. Pri pohľade na štatistiky alkoholizmu podľa pohlavia je to ešte horšie. Takmer každý štvrtý Slovák (22,8%) trpí istou formou alkoholizmu, pričom medzi Slovenkami je to len 2,5%. Muži tak patria na 6. miesto na celom svete. Horšie sú na tom už len Rusi, Maďari, Bielorusi, Lotyši a Slovinci. ### Žiadne uvoľnovanie Práve z tohoto dôvodu by nemalo byť na programe dňa uvoľňovanie maximálnej povolenej hranici alkoholu v krvi, ale skôr zavádzanie extrémne prísnych trestov. Ak sa pozrieme do zákonov, zistíme, že tresty za alkohol v krvi vodiča sú pomerne úsmevné. Do jedného promile je policajt oprávnený vodičovi zadržať vodičský preukaz, uložiť mu pokutu a prípad posunúť na správne konanie. Vodič okrem toho môže (ale nemusí) dostať zákaz šoférovania až na 3 roky a následne absolvovať skúšky v autoškole. Práve samotné skúšky a nadobudnutie vodičského oprávnenia majú na Slovensku pomerne benevolentné podmienky. Pokiaľ však vodič pri dychovej skúške „nafúka“ viac ako jedno promile, skutok sa kvalifikuje ako trestný čin. Vo väčšine prípadov však takýto vodič vyviazne s podmienečným trestom, pokutou a zákazom viesť motorové vozidlo. Dá sa teda povedať, že opäť ide o pomerne nízky trest.

Nie každý má nulovú toleranciu. V týchto krajinách si môžete pred jazdou dovoliť jedno pivo. Niekde dokonca aj viac.

Niektoré krajiny sú benevolentnejšie, iné nie. Zatiaľ čo u nás platí nulová tolerancia alkoholu v krvi za volantom, nájdu sa aj výnimky. Extrémnym príkladom je napríklad UK.

Najhorším scenárom aký môže nastať je usmrtenie človeka počas vedenia motorového vozidla pod vplyvom alkoholu. Práve tento scenár sa tragicky naplnil v nedeľu. Vodičovi však v tomto prípade hrozí odňatie slobody na 7 až 12 rokov. Ide ale o usmrtenie človeka, ktoré je zapríčinené tým, že si vodič dobrovoľne sadol za volant pod vplyvom alkoholu, takže samotný trest nie je dostatočne odstrašujúci. ### Až 400% Viaceré štúdie a testy v minulosti ukázali, aký vplyv má alkohol na vodiča. Už malý pohárik „tvrdého“ dokáže spôsobiť zhoršený úsudok a zníženú schopnosť koncentrácie. Ako upozorňuje Polícia Slovenskej republiky na Facebooku, 0,5 promile alkoholu v krvi zvyšuje pravdepodobnosť dopravnej nehody až o 100% voči normálnemu stavu. Pri 0,8 promile je to nárast až o 400%. Hrozivejší údaj je však ten, ktorý je zverejnený v samotnom závere nižšie uvedeného príspevku. Polícia za rok 2022 prichytila viac ako 8000 vodičov, ktorí mali v krvi alkohol. Z tohto takmer 4-tisíc vodičov malo viac ako 1 promile, čo už je trestný čin. Je viac ako pravdepodobné, že po tejto tragickej udalosti polícia zvýši intenzitu kontrol alkoholu v krvi vodičov. Avšak pokiaľ neprídu enormné tresty, môže byť ich snaha zbytočná. Práve o zvýšení trestov za alkohol v krvi sa začalo po nedeľňajšej nehode intenzívne diskutovať. V hre je niekoľko scenárov. Jedným z nich je aj prepadnutie auta, v ktorom bol vodič s jedným a viac promile chytený, v prospech štátu. ### Zamyslenie na záver… Na záver som si pripravil jedno zamyslenie. Až keď sa začali objavovať čoraz častejšie úmrtia cyklistov v dôsledku stretu s autom, kompetentní dospeli k nutnosti [zvýšiť bezpečnosť cyklistov](https://www.autoviny.sk/novinky/123443/vodici-pozor-po-novom-musite-davat-cyklistom-prednost-aj-ked-su-mimo-cesty-kedy-tak-musite-urobit) a pripravili preto novelu zákona. Následne až keď došlo k viacerým dopravným nehodám aj s tragickými následkami, ktoré boli spôsobené nepozornosťou vodiča v dôsledku používania telefónu za volantom, [došlo k úprave zákona a k prehodnoteniu tohto priestupku na závažný](https://www.autoviny.sk/reportaze/123907/aktualne-od-1-augusta-sa-meni-zakon-telefonovanie-za-volantom-a-prekrocenie-rychlosti-sa-tresta-este-prisnejsie). Teraz, až keď opäť až po tom, čo prišlo k veľkej tragédii, sa kompetentní začínajú zaujímať o fenomén, ktorý je na Slovensku roky pomerne bežnou záležitosťou. Je ním alkohol za volantom.

Do platnosti vstúpili nové pravidlá bezpečnosti vozidiel. Mnohé nenávidené prvky sa tak stali povinnosťou

Nové autá už čoskoro bez nových povinných bezpečnostných prvkov nekúpite. Do platnosti totiž vstúpili nariadenia, ktoré výrobcom prikazujú vyrábať vozidlá s nenávidenými bezpečnostnými systémami.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.


ODPORÚČANÉ