Testy

MR. BOMBASTIC / Test SsangYong Rexton

Zrkadlovo čierna karoséria s krásnymi bočnými líniami, veľká chrómová maska a veľké chrómové kolesá. Čistá Amerika! Lenže tu sme v Južnej Kórei. To nič nemení na tom, že Rexton na seba strháva pozornosť a keď ho niekto zbadá vo svojom spätnom zrkadielku, radšej sa prace z cesty. Čo teda najväčší a najluxusnejší SsangYong skrýva pod svojimi (zatiaľ) naleštenými plechmi?

Zaujímavý recept

Na to, aký luxus z neho sála, môže byť prekvapením, že jeho základ tvorí robustný rebrinový rám s off-roadovým podvozkom. Štvorvalcový 2,2-litrový naftový motor uložený pozdĺžne poháňa cez výbornú 8-stupňovú automatickú prevodovku primárne zadné kolesá. V prípade potreby k nim môžete cez luxusne vyzerajúci otočný ovládač pevne pripojiť predné (dá sa to aj za jazdy) a keď je terén naozaj ťažký, k dispozícii je aj redukcia a automatická uzávierka zadného diferenciálu. Či pôjdete s 20-palcovými chrómovanými kolesami do ťažkého terénu, to je druhá otázka. Ale môžete.

SsangYong Rexton (auto motor a šport č. 10/2022)
Ovládač pohonu 4 × 4 je elegantný a ponúka tri režimy: zadný náhon, pevnú štvorkolku alebo ešte aj redukciu

Vnútri však okrem spomínaného ovládača pohonu 4 × 4 máločo naznačuje, že by sa Rexton chystal do blata. Možno malé tlačidlo, ktorým sa aktivuje systém udržiavania rýchlosti pri zjazde z kopca (funguje vynikajúco!). Inak je dojem skôr opačný. Čalúnenie elegantnou hnedou kožou Nappa, dekory palubnej dosky s luxusne vyzerajúcim krížovým prešívaním, ambientné osvetlenie, kvalitné koberčeky a veľmi príjemne pôsobiaci chod všetkých tlačidiel a ovládacích prvkov patrí spolu s elektrickými koženými sedadlami skôr do sveta tých luxusnejších SUV. Rozhodne by ste na prvý pohľad nepovedali, že takto vybavený Rexton stojí iba niečo viac ako 46 tisíc eur. A to sme sa ešte nedostali k detailom.

Jeden šok za druhým

Plne digitálny prístrojový štít ponúka pekné, prehľadné zobrazenie. Žiadne zbytočné výmysly, ale užitočné informácie, ktoré môžete prispôsobiť svojim potrebám. K dispozícii sú rôzne režimy zobrazenia, vrátane športového či redukovaného. Veľmi sa mi páči, že si tu môžete zobraziť mapu – máte na to k dispozícii dedikované tlačidlo na volante! Navigácia funguje bez problémov a zvláda aj fulltextové vyhľadávanie. Mimochodom, rýchlosť reakcií a plynulosť animácií je tu lepšia než u mnohých konkurentov, o čitateľnosti ani nehovoriac.

SsangYong Rexton (auto motor a šport č. 10/2022)
Hlavne rozumne! Sú tu síce dva veľké displeje, ale aj tlačidlá na ovládanie všetkého podstatného

Ďalšie mega prekvapenie nastalo po zaradení spiatočky. Vtedy sa totiž aktivovali 360° parkovacie kamery, z ktorých rozlíšenia som padol na zadok. Nie, nie sú najlepšie v biznise, ale určite by som vedel vymenovať niekoľko podstatne drahších konkurentov, ktorým sa môže SsangYong vysmievať. Navyše ponúka aj 3D zobrazenie, ktoré ozaj nie je ďaleko od toho, čo nájdete v BMW.

SsangYong Rexton (auto motor a šport č. 10/2022)
3D kamery majú veľmi pekné, presné zobrazenie vo vysokom rozlíšení. Problém im nerobia ani zlé svetelné podmienky. Tu konkuruje Rexton ozaj drahým autám

Všetky tlačidlá a otočné ovládače majú navyše veľmi príjemný, prémiovo pôsobiaci chod. Sedadlá (všetky vyhrievané, predné dokonca aj odvetrávané) sú skvelé aj na dlhých cestách, ponúkajú plne nastaviteľnú opierku hlavy. Je tu viaczónová klíma, množstvo odkladacích priestorov a celkovo priestor v kabíne je grandiózny. Hľadáte lacné detaily? Možno roletky odkladacích priestorov pôsobia trochu plastovo, ale mne osobne absolútne neprekážajú. A diaľkové svetlá sú podpriemerné.

SsangYong Rexton (auto motor a šport č. 10/2022)
SsangYong Rexton (auto motor a šport č. 10/2022)
Obrovský kufor sme očakávali, ale aby sa sedadlá vyklápali ľahučko s pomocou plynovej vzpery? To sme ešte nevideli

Nie je o čom!

Ak ste si mysleli, že pozitívny dojem zrúca jazda, nuž, mýlili ste sa. Áno, rebrinový rám má svoj charakteristický prejav a karoséria sa na ňom na nerovných cestách trochu natriasa, ale vďaka až 8 kotevným bodom to nie je nič strašné. Na druhej strane sa doslova vysmieva zo spomaľovačov a väčších nerovností, podvozok netrieska a nebúcha. Motor má výkon 149 kW (202 k) a krútiaci moment 441 Nm. To neznie ako veľa, ale osemstupňový automat robí všetko pre to, aby bol výsledný jazdný prejav v prípade potreby dostatočne dynamický a ozaj sa mu to darí. Rextonu by vyšší výkon ani nepristal, teraz je všetko krásne zladené s charakterom podvozka

SsangYong Rexton je vynikajúce auto na dlhé vzdialenosti. Veľká nádrž, prijateľná spotreba (okolo 9 l/100 km), veľmi slušné odhlučnenie a ozaj fantasticky pohodlné predné a najmä zadné sedadlá (s polohovateľnými operadlami) robia hltanie kilometrov znesiteľným. A ak sa potrebujete na dlhú vzdialenosť aj riadne nabaliť, to so základným objemom kufra až 1 051 litrov naozaj nebude žiaden problém.

SsangYong Rexton (auto motor a šport č. 10/2022)
Výrazné krivky na boku karosérie navodzujú luxusný dojem. SsangYong Rexton na seba dokáže strhávať pohľady

Technické údaje SsangYong Rexton G4 2.2 e-XDI 5m verzia

  • Motor preplň. naftový R4, 2 157 cm3
  • Výkon 149 kW (202 k) pri 3 800 ot./min.
  • Krútiaci moment 441 Nm pri 1 600 – 2 600 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 8-st. automatická prevodovka, pohon 4 × 4, vpredu McPherson, vzadu nezávislá 10-prvková náprava.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 255/50 R20.
  • Batožinový priestor 1 051/1 977 dm³
  • Rozmery: 4 850 × 1 960 × 1 825 mm, rázvor 2 865 mm,
  • pohotovostná/celková hmotnosť 2 206/2 800 kg, objem nádrže 70 l.
  • Najvyššia rýchlosť 184 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,7 s
  • Spotreba (WLTP) 7,6 – 7,9 l/100 km
  • Emisie CO2 199 – 206 g/km
  • Cena/testované auto 38 390/46 250 €
  • Konkurenti: Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Toyota Highlander
  • PLUSY: Robustný podvozok, interiér, kamery, pomer cena/kvalita
  • MÍNUSY: Diaľkové svetlá, trasenie na nerovnostiach, chýba medzinápravový diferenciál
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

OSRAM: Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?
Magazín

Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?

Správny tlak v pneumatikách je nielen zárukou bezpečnosti, ale aj predlžuje životnosť pneumatík a ovplyvňuje spotrebu paliva. Hoci niektorí vodiči stále hustia pneumatiky ručne alebo pomocou nožnej pumpy, je oveľa pohodlnejšie používať elektrický kompresor.