TEST Dacia Spring 45 Comfort Plus dokazuje, že najdrahší neznamená vždy aj najlepší…

Otestoval som Daciu Spring vo výbave Comfort Plus. Po týždni s autom mám zmiešané pocity a mnoho otázok.
Vydané Text: 
Vo všeobecnosti by sa dal automobilový trh rozdeliť na dve kategórie. Autá, ktoré sú tak bežné, že pozornosť takmer vôbec nepútajú a potom autá, ktoré si svojou existenciou všade kam prídu vypýtajú veľké množstvo pohľadov. Akosi logicky do tej druhej kategórie spadajú predovšetkým úplne nové modely alebo autá s cenovkou v rádoch desiatok a stoviek tisíc eur. No a potom aj Dacia Spring… ### Nové a lacné? Jeden by mohol argumentovať, že dôvod, prečo si Dacia Spring pýta zvýšené množstvo pohľadov je ten, že ide o úplne nový model, ktorý je navyše elektrický a za slušnú cenu. S týmto argumentom nemožno nesúhlasiť. Na druhú stranu je však väčšina týchto pohľadov so zdvihnutým obočím. Čo to znamená, asi každý vie… Tajomstvom nie je ani to, že Dacia patrí v našej krajine medzi pomerne obľúbené automobilky a pohľady verejnosti na takéto „lacné nové“ elektrické auto s tým akosi súvisia. Avšak dá sa Dacia Spring vôbec považovať za nové auto? Z pohľadu rumunskej automobilky áno, no všeobecne ide už pomerne staručký koncept. Keď som sa dobrovoľne prihlásil na test „nového“ Springu, niečo som si o tejto elektrickej superstar naštudoval. Dostal som sa až do roku 2016, kedy mal Renault model s názvom Kwid. Áno, pozornému oku určite neunikne, že ide o priameho predchodcu dnešného Springu.
Renault Kwid je predchodcom elektrickej Dacie Spring. Na trh sa dostal pred šiestimi rokmi.
Ďalej som zistil, že v roku 2019 vstúpil do predaja Renault City K-ZE, teda priamy elektrický nástupca pôvodného Kwidu. Nedalo mi to, a tak som sa v pátraní po histórii Springu ponoril ešte hlbšie. Dostal som sa na pomerne nečakané miesto, na [internetový obchod Alibaba.com](https://www.alibaba.com/product-detail/Dongfeng-EX1-Electric-High-Speed-suv_1600315467452.html). Tu sa totiž predáva isté auto s označením Dongfeng EX1 s cenovkou len 7 370 dolárov, čo je v prepočte aktuálnym kurzom približne 7 400 eur.
Dongfeng EX1 dnes nie je problém kúpiť na čínskych internetových obchodoch. Je súrodencom Dacie Spring.
Prečo vôbec Dongfeng spomínam? Je to z toho dôvodu, že práve tento model je jedným z blízkych príbuzných európskej Dacie Spring. Lacný elektromobil, ktorý na internete stojí ani nie 8-tisíc, sa totiž po miernom facelifte a premenovaní v Európe predáva za podstatne väčšie peniaze. Konkrétne mnou testovaný Spring mal cenovku 21 420 eur, čo je takmer trojnásobok jeho čínskeho súrodenca. Pritom nie je tajomstvom, že Spring pochádza z čínskych tovární. Čiže možno by som bol s tvrdením, že ide o **nový lacný elektromobil**, opatrný. Samozrejme, že **v Európe pre svoju cenu nemá konkurenciu**, no to je možno spôsobené len tým, že ostatné elektrické autá jednoducho ponúkajú viac. Podstatne viac. ### Život s kompromisom Najdrahší neznamená najlepší. Presne toto je napísané aj v nadpise tohto článku. Vysvetlím vám prečo. Aj keď sa Spring prezentuje ako najlacnejší elektromobil na európskom trhu, zároveň mu patrí aj titul **najdrahšieho modelu Dacia**. Je síce pravda, že Duster si môžete vyskladať tak, že Spring o nejakú tisícku predbehne, no základnou cenou sa k minimálnej cene malého elektromobilu ani nepribližuje. O to viac zamrzí, že Spring je autom, pri ktorom musíte akceptovať veľké množstvo kompromisov.
Dacia SPring vyzerá navonok dobre, no dizajn by nemal byť hlavným dôvodom, pre ktorý si auto kúpite.
**Zvonka malé mestské autíčko vyzerá pomerne pekne**. Dokonca v mnou testovanej modrej farbe s oranžovými doplnkami pôsobil mladícky a hravo. No je to naozaj všetko, čo potrebujete k tomu, aby ste zaň utratili 20-tisíc eur? Ako už môj kolega pred časom pri [teste základného Springu načrtol](https://www.autoviny.sk/testy/123751/test-dacia-spring-tyzden-s-lacnym-elektromobilom-dopadol-ovela-lepsie-ako-by-ste-si-mysleli), parametrami a dynamikou neoslní, no úlohu mestského pracanta splní. Ak ale čakáte niečo viac, nedočkáte sa. Interiér síce v tomto prípade ponúkal viaceré moderné prvky, ako dotykový displej, Bluetooth pripojenie, CarPlay, či Android Auto, no na mňa to pôsobilo viac-menej ako z núdze cnosť.

TEST Dacia Spring: Týždeň s lacným elektromobilom dopadol oveľa lepšie, ako by ste si mysleli

Dacia Spring vyvoláva rozporuplné dojmy, pretože popri nízkej cene ponúka naozaj málo. Veľmi však záleží na uhle pohľadu, o čom nás Dacia prakticky presviedčala počas týždňového testu.

### Toto sa nepodarilo… Osobne by som radšej prežil absenciu viacerých moderných prvkov konektivity a veľkého dotykového displeja, keby všetko ostatné fungovalo tak ako má. Začnem napríklad klimatizáciou. Auto sa v zime asi nepopýši vysokým vykurovacím výkonom, no klimatizácia bola za mňa veľkým sklamaním. A to predovšetkým v extrémnych horúčavách, v akých som auto testoval. Ďalším negatívom, ktorý som postrehol po krátkej dobe, je nelogické čiastočné vyústenie do miesta pre nohy. To sa nedá žiadnym spôsobom vypnúť a tak sa musíte naučiť žiť s prílevom chladného vzduchu na vaše členky. Z pohľadu vodiča je to o to nepríjemnejšie, že výduch sa nachádza presne v oblasti pedálu akcelerátora a tým pádom máte nonstop váš členok bombardovaný studeným vzduchom. Po pár dňoch s týmto autom ma možno aj práve preto pravý členok dosť bolel. Pritom by stačilo, keby je niekde mechanické uzatvorenie tohto výduchu, miesto CarPlay, a bolo by po probléme.
Klimatizácia sa nedá nijako usmerniť, aby nefúkala na nohy. Navyše sa v aute kondenzuje voda, čo sa môže v budúcnosti zmeniť aj na plesne.
Druhým, pomerne nemilým, poznatkom s klimatizáciou, je **kondenzovanie vody v interiéri**. To si možno nevšimnete ihneď, no vďaka magnetkám, ktoré nosíme na testovaných autách, to bolo zrejmé už po prvom dni. Tie si totiž vždy umiestňujem na večer do auta na podlahu za predné sedadlá. Na druhý deň si ich tak viem bez ťažkostí opäť uchytiť spať. Tu však bolo zaujímavé, že na oboch magnetkách bola po noci strávenej v aute vyzrážaná voda z umelých kobercov. **Navyše v aute cítiť vlhkosť**, ktorá sa skôr či neskôr môže postarať o tvorbu nepríjemnej plesne. Toto sa týkalo konkrétneho auta. Či to tak je aj v ostatných Springoch, neviem s určitosťou potvrdiť.
V interiérei nečakajte žiadne zázraky. Palubná doska a oblieženie dverí sú vyrobené z tvrdých plastov. Na dotykovom displeji je možné spustiť aj Apple CarPlay či Android Auto. Radšej by som však uvítal investície do iných oblastí auta.
### Interiér 2+2 Čo sa týka samotného interiéru, tak ten by som si možno dovolil prirovnať k superšportovým roadsterom. Jeho usporiadanie je totiž 2+2. Predné dve plnohodnotné sedadlá sú doplnené pre mňa núdzovými sedákmi v zadnej časti auta. Našťastie sa dajú sklopiť a vy tak môžete používať Spring ako malú elektrickú dodávku. Sedadlá vás ale v horúcich dňoch nepotešia. Ich povrchová úprava je niečo medzi koženkou a latexom. Tento materiál sa v teple okamžite postará o kompletne mokrý chrbát a zadnú stranu stehien. V zime však môže byť príjemným, nakoľko skutočne bravúrne zadržiava teplo.
Zadné sedadlá sú skôr núdzové. Deti na nich prepravíte bez problémov, no vyššia osoba sa bude cítiť poriadne skliesnene.
Inak k interiéru asi nie je viac čo povedať. [Kolega Erik to za mňa opísal pomerne presvedčivo](https://www.autoviny.sk/testy/123751/test-dacia-spring-tyzden-s-lacnym-elektromobilom-dopadol-ovela-lepsie-ako-by-ste-si-mysleli). Dovolím si vlastne upozorniť na jednu zaujímavosť. Ide o elektromobil, ktorému chýba na voliči jazdných režimov ten s označením P. To znamená, že auto po vypnutí musíte nastaviť do režimu N a následne zatiahnuť ručnú brzdu. Zaujímavé riešenie, ktoré má určite veľa spoločného práve s „nízkou“ cenou.
Na voliči prevodovky jazdného režimu chýba písmenko P. Pri parkovaní tak musíte použiť neutrál a ručnú brzdu, čo v zime nemusí byť ideálne.
Pomerne prekvapivý bol pre mňa osobne aj posed za volantom. Vzhľadom na menšie rozmery kabíny je logicky v Springu aj menej miesta na ramená a celkovo posed. Avšak možno trošku zarážajúce je, že os sedadla nie je priamo v osi volantu. To znamená, že pokiaľ som sedel v osi sedáku a operadla, tak som mal volant pohnutý smerom vľavo. Jedinou možnosťou ako je byť viac-menej kolmo na volant je sedieť mierne vytočený vľavo, čo z môjho pohľadu nie je ideálne. Fotografia nižšie zachytáva pohľad z úrovne očí v osi sedadli na volant.
Volant je na Dacii Spring mierne posunutý vľavo. Pokiaľ ho chcete držať úplne prirodzene, musíte sa natočiť mierne smerom k vodičovým dverám.
Ak si ale Springa kúpite len na základnú jazdu, nesklame vás. Teda pokiaľ sa s ním nebudete hrať na pretekára. Treba totiž brať do úvahy, že auto je pomerne úzke a vysoké. Aj keď má batériu s hmotnosťou 186 kilogramov umiestnenú pomerne nízko, náklony karosérie sú citeľné. K bezpečnej rýchlej jazde neprispievajú ani čínske malé a úzke pneumatiky či slabšie brzdy. Vždy je preto dobré myslieť na to, aby ste do zákruty nevbehli vyššou rýchlosťou. Mohli by ste totiž zažiť nepríjemné prekvapenie v podobe silnej nedotáčavosti alebo šmyku.
Takto vyzerá kryt budbnovej brzdy zadnej nápravy po 8000 kilometroch.
### Skvelá spotreba Aby som len nekrivdil. Vedzte, že najdrahší model značky Dacia má iné prednosti. Nimi sú napríklad **extrémne nízka spotreba energie**. Dlhodobo sa mi ju podarilo **stabilizovať na hodnote 10,8 kWh/100 km**. S autom bolo 90 % času jazdené v meste a ide o skutočne skvelý údaj. Ak by sme si to prepočítali na eurá, v meste môžete jazdiť za euro až dve, v závislosti od tarify, ktorou nabíjate. Pri výlete na diaľnicu však treba rátať s trasením, klepaním a vyššou spotrebou.
Nabíjanie je jedným z benefitov Springu. DOsahuje výkonu až 30 kW pri použití DC nabíjačky. Viete si tak auto nabiť za pomerne krátku dobu. Nabíja sa cez konektor umiestnený v prednej maske, čo môže byť výhodou.
Druhou výhodou výbavy Comfort Plus je rýchle nabíjanie. Palubná nabíjačka podporuje výkon DC nabíjania až 30 kW. Pri kapacite akumulátora len 28,6 kWh je to dostatočná hodnota. Nabitie počas testu z 19 % na 100 % zabralo len niečo málo cez 45 minút. **Dojazd podľa palubného počítača potom ukazoval údaj 241 kilometrov**. Či je to aj reálna vzdialenosť, ktorú so Springom prejdete záleží na vás. Pokiaľ sa rozhodnete jazdiť normálnym štýlom, **v meste cez 200 kilometrov dáte hravo**. Ak ale budete jazdiť systémom brzda-plyn, vystačí vám to približne na 150 kilometrov. **Plusom je taktiež parkovacia kamera a senzory**. Kamera síce nepatrí k najkvalitnejším na trhu, no pre účely auta postačuje. Dostávame sa k úplnému záveru recenzie. Vždy si v posledný deň testu sám pre seba položím otázku, či by som dané auto odporučil svojmu známemu. Pred testom Springu by som ho odporúčal. Mal som totiž o ňom akúsi predstavu, že ide o malé obratné autíčko s minimálnymi nákladmi na prevádzku. Po teste Springu však musím svoj názor prehodnotiť. [CAR id=17160]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Bestsellery ešte výhodnejšie