# Prvá jazda s Nissan Juke 1.6 Hybrid
* **Medzi prvými sme otestovali nový Nissan Juke HEV**
* **Využíva benzínový motor od Nissanu (max. 69 kW/94 k, krútiaci moment do 148 Nm) a trakčný elektromotor (36 kW/49 k/205 Nm**)
* **Renault dodal 15 kW vysokonapäťový štartérgenerátor, menič a vodou chladenú batériu s kapacitou 1,2 kWh**
* **Elektrická jazda je možná do rýchlosti až 55 km/h (resp. 49 km/h podľa aktuálnych podmienok)**
* **Juke HEV využíva aj funkciu e-Pedal známu z elektromobilov Leaf a Ariya, vtedy jazdí bez použitia brzdového pedála**
* **Crossover je prioritne určený do mesta, my sme však mimo plánovanej trasy vyrazili aj na diaľnice**
### Rozporuplný Juke sa napravil
Je na mieste byť celkom úprimný. Náš vzťah k modelu Juke od Nissanu bol dlho ambivalentný, pretože hoci sme vedeli oceniť charakter mestského crossoveru so svalnatými tvarmi a kompaktnými rozmermi, v interiéri nás obyčajne sklamal slabším kvalitatívnym vyhotovením a nelogickými detailmi, ktoré bránili pohodlnému využívaniu jeho možností (napríklad ťažko dostupný priestor v lakťovej opierke a vybavenie kufra). Nissan však evidentne počúval zákazníkov, čítal recenzie v motoristických médiách a netrval na zbytočnostiach, preto sme sa v španielskom Madride a neskôr v poľskom Krakove stretli s hybridným Juke HEV, ktorý mnohé vylepšil a svoju reputáciu v našich očiach výrazne napravil.
V prvom rade je to dizajn, čo nás zaujalo, nadväzuje na ostatné aktuálne modely značky. Hybridný Juke tak rozlíšite od tých starších aj vďaka tomu, že má menšie otvory v prednej maske chladiča (stále tam sú) a ostré predné svetlomety sú vizuálne prepojené pomocou čiernej lesklej lišty.
Úplnou novinkou je dizajn 17-palcových zliatinových diskov kolies a dvojfarebné 19-palcové disky z Nissanu Ariya.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/9a44f8ff78a9e854217039930235e557.jpg)
Predná maska nového modelu Juke sa mierne modernizovala, najvýraznejšou zmenou je čierna lesklá lišta spájajúca denné pásy svietenia. Stretávacie a diaľkové svetlomety sú tie v kruhových motívoch.
**Interiér** ešte stále svedčí o tom, že ide kompaktný a cenovo dostupný model, takže vzadu sú použité tvrdé obklady dverí, stále nie je k dispozícii vyklápajúce sa chrbtové operadlo stredného sedadla a priestorové pomery sú tak akurát pre dvoch dospelých.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/f2d67840b28467959094f3720cf2de5f.jpg)
Zadné sedenie vo verzii Juke HEV N-DESIGN. Koženkovo-alcantarové čalúnenie vyzerá veľmi dobre, nehovoriac o predných športových sedadlách.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/00571681465b1c4b2452247ca860a4e4.jpg)
Priestorové pomery na zadných sedadlách: takto sme sa posadili dvaja dospelí vedľa seba. Miesta je tu tak akurát. Problém sme mali len s vyšším stredovým tunelom na podlahe a s tým, že tu nie je dostatok odkladacích priestorov na menšie predmety a nápoje.
Vpredu je to už trocha inak, vo výbave N-DESIGN nás Juke pozýval do interiéru čalúnenom do alcantary, tento poťah s povrchom brúsenej kože nájdete ako na sedadlách, tak palubnej doske. V čierno-červenej schéme interiéru tak pôsobí športovo a prekvapivo dobre. Vo východiskovej verzii sa však tiež môžete tešiť na veľmi solídnu úroveň spracovania interiéru, palubovka pôsobí pekne a kvalitne a koženkové sedadlá dodávajú autu na hodnote.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/22bb79762f2448d571428ce32615df13.jpg)
Interiér nového Juku má blízko k aktuálnej generácii modelu Qashqai. Priestorovo ide však o podstatne menšie auto. Ergonómia kokpitu je podľa nášho názoru na veľmi dobrej úrovni.
Malú výčitku smerujeme dizajnérom za to, že aj vo verzii s alcantarou sú samotné sedáky a operadlá v lesklej koženke, ktorá nedáva pokožke dýchať a vy tak z auta vystupujete so spoteným chrbtom. Juke ešte stále nie je rodinné auto, hoci mnohí rodičia ocenia vyšší posed, ktorý uľahčuje nakladanie detí do autosedačky a tiež nastupovanie do auta. Z pozície vodiča sme ocenili najmä moderné spracovanie prístrojovej dosky, ktorá aj s tradičnými analógovými ukazovateľmi pôsobí sofistikovane vďaka novému bielemu podsvieteniu, stredový displej v prostredí so záložkovým rozhraním umožňuje mať prehľad o prevádzkových nákladoch, aktuálnej činnosti pohonu a tiež o o navigačných pokynoch (nejde však zobraziť samotnú mapu, tá je len na stredovom displeji).
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/67c0a825ca23b06bf8c3499436232e46.jpg)
Prehľadný prístrojový panel, hoci aj bez otáčkomera. Všimnite si ukazovateľ nabitia batérie vľavo. Centrálny displej na prístrojovke je rozmerný, inverzný a ponúka pestré možnosti zobrazenia, chýbalo nám len zobrazenie mapy. Namiesto nej sa zobrazujú šípky navigačných pokynov.
Stredový 8-palcový displej má prehľadný infotainment, chválime Nissan za zachovanie mechanických tlačidiel a ovládačov, a to ako na na infotainmente, tak na paneli klimatizácie.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/72765c97cd1892607af00dddeba9a00b.jpg)
Batožinový priestor má objem 354 litrov, čo je mierne zmenšenie o 68 litrov v porovnaní s benzínovou verziou v dôsledku montáže trakčného akumulátora s kapacitou 1,2 kWh. So sklopenými zadnými sedadlami zostáva priestor kufra najlepší v triede s 1237 litrami, zatiaľ čo priestor pre kolená vzadu zostáva nezmenený, celkom 553 mm
### Elektrifikácia dotiahnutá do dokonalosti? Ide to aj bez spojky
Hybridné hnacie ústrojenstvo modernizovaného modelu Juke HEV pozostáva z novej generácie benzínového 1,6-litrového motora od Nissanu, ktorý bol špeciálne vyvinutý pre prácu v hybridnom hnacom ústrojenstve. Produkuje výkon max. 69 kW (94 k) a krútiaci moment do 148 Nm. Nie sú hodnoty, ktoré by ohromili, ale v elektrickej časti hybridného pohonu Nissan dodal hlavný elektromotor s výkonom 36 kW (49 k) a krútiacim momentom 205 Nm, zatiaľ čo Renault dodal 15 kW vysokonapäťový štartérgenerátor, menič a vodou chladenú batériu s kapacitou 1,2 kWh.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/18ebc65adef0cb7f0698dae68a4b31fb.jpg)
Atmosférický 1,6-litrový motor na benzín a hneď vedľa neho elektrický motor. Obe poháňajú predné kolesá.
Na zníženie trenia a zvýšenie tepelnej účinnosti prevodovka používa zubové spojky namiesto bežných synchronizačných prevodov. Juke HEV tak má 4 prevodové stupne pre benzínový motor a 2 prevodové stupne elektromotora. Okrem toho na zníženie trenia táto prevodovka nepoužíva spojku. Ďalšou zaujímavosťou je, že na cúvanie sa používa len elektrický motor, ktorý je napájaný z batérie, avšak v prípade potreby sa na napájanie použije benzínový motor.
Výsledkom je hnacie ústrojenstvo, ktoré umožňuje až počas 80 % mestského jazdenia znižovať spotrebu paliva o 40 percent. **Kombinovaná spotreba tak dosahuje 5,1 l/100 km**, zatiaľ čo kombinované emisie CO2 118 g/km.
Sily má to auto dosť, ťažná kapacita je 750 kg, aj keď verzia s motorom 1.0 DIG-T 114 DCT7 umožňuje ťahať až 1250 kg.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/79198781741e08ab438b9f49226fb5bb.jpg)
Jazda v meste môže byť z veľkej časti elektrická, ak s akceleračným pedálom zaobchádzate citlivo. Ak pridáte rázne, v okamihu sa zapne benzínový 1,6-litrový motor. Škoda, že prevodovka DCT neumožňuje manuálne radenie prevodových stupňov, k dispozícii sú len jazdné režimy, športový, normálny a ekonomický. Ich vplyv na dynamiku je mierny, ale citeľný.
**Pri každom štarte sa aktivuje režim 100% EV, teda režim elektromobilu**. Na elektrinu potom jazdí až do rýchlosti 55 km/h, i keď na prezentácii v Krakove už boli zástupcovia Nissanu miernejší a hovorili o 49 km/h. My sme si prakticky overili, že **Juke skutočne jazdí elektricky až do 55 km/h**. O maximalizáciu elektrického režimu jazdy sa stará riadiaca jednotka automaticky, ale keď vodič chce jazdiť elektricky aj tam, kde to počítač nevyhodnotí ako potrebné, má možnosť tlačidlom EV spustiť elektrickú prevádzku. O stave nabitia batérie vodiča informuje analógový ukazovateľ postavený na roveň stavu benzínu v nádrži, schopnosť nabíjať túto batériu počas jazdy je mimoriadna. **Ak energia klesne na minimum, za pár kilometrov jazdy na benzín je späť**.
Rovnako ako LEAF, aj nový JUKE Hybrid je vybavený systémom Nissan e-Pedal, ktorý po aktivácii umožňuje **ovládať vozidlo len pomocou akceleračného pedálu**. Keď sa noha zdvihne z akcelerátora, použije sa mierne brzdenie (do 0,15 g) a vozidlo spomalí na rýchlosť ~ 5 km/h. **Na úplné zastavenie vozidla je ale potrebné stlačiť brzdový pedál**. Na papieri to vyzerá dobre, ale uznávame, že tento spôsob ovládania auta nás veľmi rýchlo omrzel a nenašli sme k nemu dostatok sympatií, aby sme ho využívali predvolene. Je tak trochu otravné neustále udržiavať rovnakú polohu plynového pedála.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/21c9da70355c229d89d7d43f01811402.jpg)
Funkcia e-Pedal sa zapína týmto tlačidlom vedľa páky prevodovky.
### Ako dlho vydrží jazdiť Juke na elektrinu?
Juke HEV sme testovali ako v meste, tak na okreskách a tiež na diaľnici. Ide však najmä o mestské vozidlo, ktoré ťaží práve z elektrifikácie pohonu pri mestských rýchlostiach. **Batéria s kapacitou 1,2 kWh** **je schopná poháňať vozidlo na trase dlhej 3 kilometre**. Môže to znieť ako príliš nezaujímavý údaj, no vďaka rýchlej rekuperácii energie výkonom 36 kW sa táto batéria rýchlo znova dobije. V praxi to vyzerá skoro neuveriteľne, pretože naozaj stačí prejsť zopár kilometrov na benzín. Počas nášho testu sme skutočne v meste jazdili elektricky signifikantne často.
**Prepínanie medzi spaľovacím a elektrickým pohonom** prebieha samočinne, okamžite, bez akýchkoľvek nežiadúcich efektov a dynamika vozidla v nízkej rýchlosti je v poriadku. Nie je to trhač asfaltu, ale reakcie na stlačenie akcelerátora sú promptné a ak je to potrebné, benzínový motor sa zapojí aj hneď.
Počas jazdy okresnými cestami sa motor napojený na **4-stupňovú prevodovku** správa vskutku kultivovane, má decentný zvukový prejav a nedáva o sebe často vedieť. Na diaľnici dokáže už zahučať viac, ale stále je to v norme, ktorú považujeme za akceptovateľnú. Dosť dobre si vieme predstaviť aj to, že by sme na tomto aute vo dvojici s batožinou zvládli cestu zo Žiliny na Makarsku. Pokiaľ ide o dostatok sily na predchádzanie, vedzte, že vyšvihnuť Juke HEV na rýchlosť 160 km/h nebol problém.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/8547cc2760e6164d33f2ae78421255da.jpg)
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h prebehne za 10,1 sekundy, čo je o dosť lepšia hodnota ako vo verzii bez hybridného pohonu (11,8 s)
### Stratégia Nissan Ambition 2030
Hybridný Juke je súčasťou elektrifikačnej ofenzívy značky Nissan, ktorá využíva aliančnú techniku zdieľanú s Renaultom. **Stratégia Nissan Ambition 2030 do konca dekády avizuje príchod až 23 elektrifikovaných automobilov**, z nich až 15 elektromobilov. Počítajú sa k nim aj nový Juke HEV, Qashqai e-Power a X-Trail e-Power, no najmä [elektrické SUV Ariya, ktoré sme nedávno otestovali exkluzívne ako jediná redakcia zo Slovenska](https://www.autoviny.sk/testy/123525/exkluzivny-slovensky-test-nissan-ariya-cakanie-stalo-za-to-suv-jazdi-skvele-a-interier-je-hotova-oaza-pokoja). Kuriózne je, že Nissan zamietol plug-in hybridy, alternatívou k nim je technológia e-Power, tá využíva benzínový motor ako generátor energie pre elektrický pohon, klesá tak priemerná spotreba aj emisie.
Čiastočne a úplne elektrické autá majú v roku 2030 presiahnuť polovicu objemu výroby značiek Nissan a Infiniti a európske predaje budú elektrifikované zo 75 percent ešte o štyri roky skôr. A iba v tomto roku automobilka predstaví až päť elektromobilov. Pôsobivé ambície, však? Ak sú v súlade s potenciálom, je to ideálny stav.
Juke HEV v tomto celom zohráva dôležitú úlohu, pretože posúva hranice hybridov na novú úroveň a má šancu pripraviť zákazníkov na elektromobily ako také.
Crossover-kupé Nissan Ariya napokon nezaujme iba dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami.
### Zhrnutie
Nissan Juke HEV sa ako hybrid vydaril. Je ukážkou toho, že **auto nemusí byť káblom nabíjateľný hybrid, aby z veľkej časti mestskej trasy jazdil elektricky**. Zdá sa, že keby bola batéria ešte o niečo väčšia, Juke by nemusel vôbec používať benzínový motor pri prepravovaní sa v meste, no to je už doména plug-in hybridov. Ak by ste čakali, že bude tento vylepšený Juke revolučný, sklameme vás – vylepšenia tu sú, ale evolučné a triezve. Ak hľadáte nový mestský crossover a záleží vám na spotrebe, odporúčame zvážiť práve Nissan Juke HEV.
Na stránkach slovenského Nissanu zatiaľ figuruje len cenník verzie Juke v modelovom roku 2023 s motorom 1.0 DIG-T 114 (manuál aj automat DCT) od 19 890 €, resp. od 22 690 € za automatickú prevodovku. Cenník hybridnej verzie s modernizovaným vzhľadom zatiaľ zverejnený nie je.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/af002fa1d28a5b34e9a60fc9c888b472.jpg)
Pre porovnanie: vľavo je kľúč od nových Nissanov, vpravo stará verzia kľúča.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/32ac801d63c7a2244f64e410cfdb6ea1.jpg)
Guľové výduchy klimatizácie sa používajú veľmi jednoducho a sú vysoko estetické. Všimnite si fyzické mechanické tlačidlá na paneli klimatizácie a infotainmentu - tak to má byť! Vyhradené tlačidlo EV spúšťa režim elektrickej jazdy, ak to práve vodič vyžaduje.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/a0c8ec33c50310758f6a9eba8b0f082d.jpg)
V hybride už nie je zvýrazňovanie výfuku žiadúce, takže je takto nenápadne skrytý pred pohľadmi.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2022/06/efefc531b6fd9c8f35bc31c97d743b28.jpg)
Typický detail modelu Juke: zadné dvere sa otvárajú pomerne nepraktickou kľučkou. Deti mávajú s jej používaním problémy.