Prvý test Nissan Juke 1.6 Hybrid: Hybridný pohon dovedený k dokonalosti / Nový JUKE HEV jazdí ako elektromobil, pritom stále na benzín

# Prvá jazda s Nissan Juke 1.6 Hybrid
* **Medzi prvými sme otestovali nový Nissan Juke HEV**
* **Využíva benzínový motor od Nissanu (max. 69 kW/94 k, krútiaci moment do 148 Nm) a trakčný elektromotor (36 kW/49 k/205 Nm**)
* **Renault dodal 15 kW vysokonapäťový štartérgenerátor, menič a vodou chladenú batériu s kapacitou 1,2 kWh**
* **Elektrická jazda je možná do rýchlosti až 55 km/h (resp. 49 km/h podľa aktuálnych podmienok)**
* **Juke HEV využíva aj funkciu e-Pedal známu z elektromobilov Leaf a Ariya, vtedy jazdí bez použitia brzdového pedála**
* **Crossover je prioritne určený do mesta, my sme však mimo plánovanej trasy vyrazili aj na diaľnice**

### Rozporuplný Juke sa napravil
Je na mieste byť celkom úprimný. Náš vzťah k modelu Juke od Nissanu bol dlho ambivalentný, pretože hoci sme vedeli oceniť charakter mestského crossoveru so svalnatými tvarmi a kompaktnými rozmermi, v interiéri nás obyčajne sklamal slabším kvalitatívnym vyhotovením a nelogickými detailmi, ktoré bránili pohodlnému využívaniu jeho možností (napríklad ťažko dostupný priestor v lakťovej opierke a vybavenie kufra). Nissan však evidentne počúval zákazníkov, čítal recenzie v motoristických médiách a netrval na zbytočnostiach, preto sme sa v španielskom Madride a neskôr v poľskom Krakove stretli s hybridným Juke HEV, ktorý mnohé vylepšil a svoju reputáciu v našich očiach výrazne napravil.
V prvom rade je to dizajn, čo nás zaujalo, nadväzuje na ostatné aktuálne modely značky. Hybridný Juke tak rozlíšite od tých starších aj vďaka tomu, že má menšie otvory v prednej maske chladiča (stále tam sú) a ostré predné svetlomety sú vizuálne prepojené pomocou čiernej lesklej lišty.
Úplnou novinkou je dizajn 17-palcových zliatinových diskov kolies a dvojfarebné 19-palcové disky z Nissanu Ariya.

**Interiér** ešte stále svedčí o tom, že ide kompaktný a cenovo dostupný model, takže vzadu sú použité tvrdé obklady dverí, stále nie je k dispozícii vyklápajúce sa chrbtové operadlo stredného sedadla a priestorové pomery sú tak akurát pre dvoch dospelých.


Vpredu je to už trocha inak, vo výbave N-DESIGN nás Juke pozýval do interiéru čalúnenom do alcantary, tento poťah s povrchom brúsenej kože nájdete ako na sedadlách, tak palubnej doske. V čierno-červenej schéme interiéru tak pôsobí športovo a prekvapivo dobre. Vo východiskovej verzii sa však tiež môžete tešiť na veľmi solídnu úroveň spracovania interiéru, palubovka pôsobí pekne a kvalitne a koženkové sedadlá dodávajú autu na hodnote.

Malú výčitku smerujeme dizajnérom za to, že aj vo verzii s alcantarou sú samotné sedáky a operadlá v lesklej koženke, ktorá nedáva pokožke dýchať a vy tak z auta vystupujete so spoteným chrbtom. Juke ešte stále nie je rodinné auto, hoci mnohí rodičia ocenia vyšší posed, ktorý uľahčuje nakladanie detí do autosedačky a tiež nastupovanie do auta.
Z pozície vodiča sme ocenili najmä moderné spracovanie prístrojovej dosky, ktorá aj s tradičnými analógovými ukazovateľmi pôsobí sofistikovane vďaka novému bielemu podsvieteniu, stredový displej v prostredí so záložkovým rozhraním umožňuje mať prehľad o prevádzkových nákladoch, aktuálnej činnosti pohonu a tiež o o navigačných pokynoch (nejde však zobraziť samotnú mapu, tá je len na stredovom displeji).

Stredový 8-palcový displej má prehľadný infotainment, chválime Nissan za zachovanie mechanických tlačidiel a ovládačov, a to ako na na infotainmente, tak na paneli klimatizácie.


### Elektrifikácia dotiahnutá do dokonalosti? Ide to aj bez spojky
Hybridné hnacie ústrojenstvo modernizovaného modelu Juke HEV pozostáva z novej generácie benzínového 1,6-litrového motora od Nissanu, ktorý bol špeciálne vyvinutý pre prácu v hybridnom hnacom ústrojenstve. Produkuje výkon max. 69 kW (94 k) a krútiaci moment do 148 Nm. Nie sú hodnoty, ktoré by ohromili, ale v elektrickej časti hybridného pohonu Nissan dodal hlavný elektromotor s výkonom 36 kW (49 k) a krútiacim momentom 205 Nm, zatiaľ čo Renault dodal 15 kW vysokonapäťový štartérgenerátor, menič a vodou chladenú batériu s kapacitou 1,2 kWh.

Na zníženie trenia a zvýšenie tepelnej účinnosti prevodovka používa zubové spojky namiesto bežných synchronizačných prevodov. Juke HEV tak má 4 prevodové stupne pre benzínový motor a 2 prevodové stupne elektromotora. Okrem toho na zníženie trenia táto prevodovka nepoužíva spojku. Ďalšou zaujímavosťou je, že na cúvanie sa používa len elektrický motor, ktorý je napájaný z batérie, avšak v prípade potreby sa na napájanie použije benzínový motor.
Výsledkom je hnacie ústrojenstvo, ktoré umožňuje až počas 80 % mestského jazdenia znižovať spotrebu paliva o 40 percent. **Kombinovaná spotreba tak dosahuje 5,1 l/100 km**, zatiaľ čo kombinované emisie CO2 118 g/km.
Sily má to auto dosť, ťažná kapacita je 750 kg, aj keď verzia s motorom 1.0 DIG-T 114 DCT7 umožňuje ťahať až 1250 kg.

**Pri každom štarte sa aktivuje režim 100% EV, teda režim elektromobilu**. Na elektrinu potom jazdí až do rýchlosti 55 km/h, i keď na prezentácii v Krakove už boli zástupcovia Nissanu miernejší a hovorili o 49 km/h. My sme si prakticky overili, že **Juke skutočne jazdí elektricky až do 55 km/h**. O maximalizáciu elektrického režimu jazdy sa stará riadiaca jednotka automaticky, ale keď vodič chce jazdiť elektricky aj tam, kde to počítač nevyhodnotí ako potrebné, má možnosť tlačidlom EV spustiť elektrickú prevádzku. O stave nabitia batérie vodiča informuje analógový ukazovateľ postavený na roveň stavu benzínu v nádrži, schopnosť nabíjať túto batériu počas jazdy je mimoriadna. **Ak energia klesne na minimum, za pár kilometrov jazdy na benzín je späť**.
Rovnako ako LEAF, aj nový JUKE Hybrid je vybavený systémom Nissan e-Pedal, ktorý po aktivácii umožňuje **ovládať vozidlo len pomocou akceleračného pedálu**. Keď sa noha zdvihne z akcelerátora, použije sa mierne brzdenie (do 0,15 g) a vozidlo spomalí na rýchlosť ~ 5 km/h. **Na úplné zastavenie vozidla je ale potrebné stlačiť brzdový pedál**. Na papieri to vyzerá dobre, ale uznávame, že tento spôsob ovládania auta nás veľmi rýchlo omrzel a nenašli sme k nemu dostatok sympatií, aby sme ho využívali predvolene. Je tak trochu otravné neustále udržiavať rovnakú polohu plynového pedála.

### Ako dlho vydrží jazdiť Juke na elektrinu?
Juke HEV sme testovali ako v meste, tak na okreskách a tiež na diaľnici. Ide však najmä o mestské vozidlo, ktoré ťaží práve z elektrifikácie pohonu pri mestských rýchlostiach. **Batéria s kapacitou 1,2 kWh** **je schopná poháňať vozidlo na trase dlhej 3 kilometre**. Môže to znieť ako príliš nezaujímavý údaj, no vďaka rýchlej rekuperácii energie výkonom 36 kW sa táto batéria rýchlo znova dobije. V praxi to vyzerá skoro neuveriteľne, pretože naozaj stačí prejsť zopár kilometrov na benzín. Počas nášho testu sme skutočne v meste jazdili elektricky signifikantne často.
**Prepínanie medzi spaľovacím a elektrickým pohonom** prebieha samočinne, okamžite, bez akýchkoľvek nežiadúcich efektov a dynamika vozidla v nízkej rýchlosti je v poriadku. Nie je to trhač asfaltu, ale reakcie na stlačenie akcelerátora sú promptné a ak je to potrebné, benzínový motor sa zapojí aj hneď.
Počas jazdy okresnými cestami sa motor napojený na **4-stupňovú prevodovku** správa vskutku kultivovane, má decentný zvukový prejav a nedáva o sebe často vedieť. Na diaľnici dokáže už zahučať viac, ale stále je to v norme, ktorú považujeme za akceptovateľnú. Dosť dobre si vieme predstaviť aj to, že by sme na tomto aute vo dvojici s batožinou zvládli cestu zo Žiliny na Makarsku. Pokiaľ ide o dostatok sily na predchádzanie, vedzte, že vyšvihnuť Juke HEV na rýchlosť 160 km/h nebol problém.

### Stratégia Nissan Ambition 2030
Hybridný Juke je súčasťou elektrifikačnej ofenzívy značky Nissan, ktorá využíva aliančnú techniku zdieľanú s Renaultom. **Stratégia Nissan Ambition 2030 do konca dekády avizuje príchod až 23 elektrifikovaných automobilov**, z nich až 15 elektromobilov. Počítajú sa k nim aj nový Juke HEV, Qashqai e-Power a X-Trail e-Power, no najmä [elektrické SUV Ariya, ktoré sme nedávno otestovali exkluzívne ako jediná redakcia zo Slovenska](https://www.autoviny.sk/testy/123525/exkluzivny-slovensky-test-nissan-ariya-cakanie-stalo-za-to-suv-jazdi-skvele-a-interier-je-hotova-oaza-pokoja). Kuriózne je, že Nissan zamietol plug-in hybridy, alternatívou k nim je technológia e-Power, tá využíva benzínový motor ako generátor energie pre elektrický pohon, klesá tak priemerná spotreba aj emisie.
Čiastočne a úplne elektrické autá majú v roku 2030 presiahnuť polovicu objemu výroby značiek Nissan a Infiniti a európske predaje budú elektrifikované zo 75 percent ešte o štyri roky skôr. A iba v tomto roku automobilka predstaví až päť elektromobilov. Pôsobivé ambície, však? Ak sú v súlade s potenciálom, je to ideálny stav.
Juke HEV v tomto celom zohráva dôležitú úlohu, pretože posúva hranice hybridov na novú úroveň a má šancu pripraviť zákazníkov na elektromobily ako také.
### Zhrnutie
Nissan Juke HEV sa ako hybrid vydaril. Je ukážkou toho, že **auto nemusí byť káblom nabíjateľný hybrid, aby z veľkej časti mestskej trasy jazdil elektricky**. Zdá sa, že keby bola batéria ešte o niečo väčšia, Juke by nemusel vôbec používať benzínový motor pri prepravovaní sa v meste, no to je už doména plug-in hybridov. Ak by ste čakali, že bude tento vylepšený Juke revolučný, sklameme vás – vylepšenia tu sú, ale evolučné a triezve. Ak hľadáte nový mestský crossover a záleží vám na spotrebe, odporúčame zvážiť práve Nissan Juke HEV.
Na stránkach slovenského Nissanu zatiaľ figuruje len cenník verzie Juke v modelovom roku 2023 s motorom 1.0 DIG-T 114 (manuál aj automat DCT) od 19 890 €, resp. od 22 690 € za automatickú prevodovku. Cenník hybridnej verzie s modernizovaným vzhľadom zatiaľ zverejnený nie je.








Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk