Testy

DLHODOBÝ TEST: Čas nabíjania elektromobilu sa v zime zdvojnásobil! Na nabíjačke môžete stráviť až 6 hodín

Zima je pre elektromobily azda najväčšia téma. Nie len, že elektromobily majú v zime väčšiu spotrebu (to však do istej miery platí aj pre autá so spaľovacím motorom), ale ich batérie sa v zime necítia dobre, môžu mať znížený výkon a autu tak ešte viac klesá dojazd.

Mrzí ma, že prvý servis, o ktorom ste sa mohli dočítať v minulom čísle, nastal práve v najväčšom zlome počasia. Jeho súčasťou totiž bola aj zvolávacia akcia, ktorá adresovala pomalé nabíjanie. Osobne som nemal pocit, že by som mal dovtedy problém s pomalým nabíjaním, avšak po servise sa výraznejšie ochladilo a zrazu som tento problém mal. Je teda ťažké povedať, či servis niečo vyriešil alebo naopak zhoršil. Isté však je, že zima situácii isto nepomohla.

Pri teplotách - 4 °C ukazuje Mazda dojazd po dobití na 100 % dojazd už iba 145 kilometrov. Je v ňom započítaná aj energia potrebná na kúrenie. Po vypnutí klimatizácie dojazd poskočí na 165 km. To je asi o 25 km menej, než sme s vypnutou klimatizáciou videli v lete. Vplyv na tento odhad však bude mať aj priemerná spotreba energie, ktorá nám z približne 17,5 kWh/100 km stúpla na 20,8 kWh/100 km. Ale s týmto všetkým sa dá žiť. Veľmi pomôže, keď ráno štartujeme z garáže, v ktorej je približne 13 stupňov. Dojazd je oveľa optimistickejší, ako keď sme auto štartovali po mrazivej noci vonku.

Práve vtedy poteší rýchly nástup kúrenia, aj keď je potrebné dodať, že nie je okamžitý. Avšak do minúty od naštartovania už Mazda kúri naplno. K tomu vyhrievaný volant a sedadlá, a o komfort je postarané. Po spárovaní auta s vaším telefónom si môžete kúrenie zapnúť ešte pred jazdou a prísť do rozohriateho interiéru. To je skvelá funkcia a rád ju využívam.

Mazda MX-30 (dlhodobý test, časť 2.)

Problémom v zime však paradoxne ani tak nie je znížený dojazd, ale, ako som už naznačil, nabíjanie. Časy, keď sa dalo auto na rýchlonabíjačke nabiť takmer z nuly na 100 percent za necelé dve hodiny, sú dávno preč. Tam, kde kedysi na AC nabíjaní (striedavým prúdom) indikovalo plne nabitú batériu za niečo vyše troch hodín, je zrazu vyše 6 hodín. A DC nabíjanie (jednosmerným prúdom) trvá vyše 3 hodiny. Spozoroval som aj iné bizarné situácie, keď odhadovaný čas AC nabíjania ukázalo auto ako 3 h 20 min a DC rýchlonabíjania 3 h 10 min, teda iba o 10 minút rýchlejšie.

Navyše sa kolegovi stalo, že auto pri príchode na nabíjaciu stanicu auto ukazovalo čas AC nabíjania 3 h 50 minút, po takmer hodine to však zrazu bolo vyše 6 hodín. Batéria asi vychladla a prestala byť schopná prijímať taký veľký prúd. Dokonca som už videl aj dlhší odhadovaný čas pri rýchlonabíjaní.

Toto sú tie momenty, kedy by som si želal, aby som mal doma garáž s wallboxom a každé ráno štartoval auto s plne nabitou batériou. Žiaden zo spomínaných problémov by ma netrápil. O to viac, že Mazda MX-30 ani nie je elektromobil konštruovaný na dlhé trasy. Preto budem neustále zdôrazňovať, že elektromobil má skutočný zmysel len vtedy, keď ho môžete nabíjať doma.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie