DLHODOBÝ TEST: Čas nabíjania elektromobilu sa v zime zdvojnásobil! Na nabíjačke môžete stráviť až 6 hodín

Došiel na elektromobil mráz. Ako si poradí MX-30 s mínusovými teplotami?
Vydané  Text: 
Zima je pre elektromobily azda najväčšia téma. Nie len, že elektromobily majú v zime väčšiu spotrebu (to však do istej miery platí aj pre autá so spaľovacím motorom), ale ich batérie sa v zime necítia dobre, môžu mať znížený výkon a autu tak ešte viac klesá dojazd. Mrzí ma, že prvý servis, o ktorom ste sa mohli dočítať v minulom čísle, nastal práve v najväčšom zlome počasia. **Jeho súčasťou totiž bola aj zvolávacia akcia, ktorá adresovala pomalé nabíjanie.** Osobne som nemal pocit, že by som mal dovtedy problém s pomalým nabíjaním, avšak po servise sa výraznejšie ochladilo a zrazu som tento problém mal. Je teda ťažké povedať, či servis niečo vyriešil alebo naopak zhoršil. Isté však je, že zima situácii isto nepomohla. **Pri teplotách – 4 °C ukazuje Mazda dojazd po dobití na 100 % dojazd už iba 145 kilometrov.** Je v ňom započítaná aj energia potrebná na kúrenie. Po vypnutí klimatizácie dojazd poskočí na 165 km. To je asi o 25 km menej, než sme s vypnutou klimatizáciou videli v lete. Vplyv na tento odhad však bude mať aj priemerná spotreba energie, ktorá nám z približne 17,5 kWh/100 km stúpla na 20,8 kWh/100 km. Ale s týmto všetkým sa dá žiť. Veľmi pomôže, keď ráno štartujeme z garáže, v ktorej je približne 13 stupňov. Dojazd je oveľa optimistickejší, ako keď sme auto štartovali po mrazivej noci vonku. Práve vtedy poteší rýchly nástup kúrenia, aj keď je potrebné dodať, že nie je okamžitý. Avšak do minúty od naštartovania už Mazda kúri naplno. K tomu vyhrievaný volant a sedadlá, a o komfort je postarané. **Po spárovaní auta s vaším telefónom si môžete kúrenie zapnúť ešte pred jazdou a prísť do rozohriateho interiéru.** To je skvelá funkcia a rád ju využívam.
Problémom v zime však paradoxne ani tak nie je znížený dojazd, ale, ako som už naznačil, nabíjanie. Časy, keď sa dalo auto na rýchlonabíjačke nabiť takmer z nuly na 100 percent za necelé dve hodiny, sú dávno preč. **Tam, kde kedysi na AC nabíjaní (striedavým prúdom) indikovalo plne nabitú batériu za niečo vyše troch hodín, je zrazu vyše 6 hodín.** A DC nabíjanie (jednosmerným prúdom) trvá vyše 3 hodiny. Spozoroval som aj iné bizarné situácie, keď odhadovaný čas AC nabíjania ukázalo auto ako 3 h 20 min a DC rýchlonabíjania 3 h 10 min, teda iba o 10 minút rýchlejšie. Navyše sa kolegovi stalo, že auto pri príchode na nabíjaciu stanicu auto ukazovalo čas AC nabíjania 3 h 50 minút, po takmer hodine to však zrazu bolo vyše 6 hodín. Batéria asi vychladla a prestala byť schopná prijímať taký veľký prúd. Dokonca som už videl aj dlhší odhadovaný čas pri rýchlonabíjaní. Toto sú tie momenty, kedy by som si želal, aby som mal doma garáž s wallboxom a každé ráno štartoval auto s plne nabitou batériou. Žiaden zo spomínaných problémov by ma netrápil. O to viac, že Mazda MX-30 ani nie je elektromobil konštruovaný na dlhé trasy. **Preto budem neustále zdôrazňovať, že elektromobil má skutočný zmysel len vtedy, keď ho môžete nabíjať doma.**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »