Testy

PRVÁ JAZDA: Nový Volkswagen Multivan šokuje dizajnom aj technikou! Čo sa zmenilo?

Volkswagen Multivan sa zmenil. Od základov. Po vzore menšieho Caddy stojí prvýkrát na platforme MQB. Takže aj keď je ťažké si to predstaviť, tá istá platforma, ktorá slúži Golfu, obslúži aj nový Multivan. Natískajú sa otázky prečo, na čo je to dobré a čo z toho bude mať zákazník? Poďme si na ne odpovedať.

Tri otázky

Prečo? Pretože emisné limity nepustia, flotilové emisie sa prísne strážia a do ponuky treba zaradiť plug-in hybrid. A ten sa do aktuálneho Multivanu skrátka nedal dostať. Platforma MQB je našťastie synonymom slova modularita, a tak umožňuje plug-in hybridný pohon a zároveň dokáže svoj rázvor natiahnuť až na 3 124 mm! Je to jediný rázvor, ktorý nový Multivan ponúkne. Na výber potom zostávajú dve dĺžky karosérie: 4,98 metra alebo 5,18 metra. Rozdiel je v zadnom previse a teda v objeme batožinového priestoru.

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Multivan (2021)

Na čo je to dobré? Platforma MQB umožňuje Multivanu, aby bol ľahší (jeho skelet váži o 8 kg menej, neodpružená hmotnosť klesla o neuveriteľných 45 kg), tuhší (tuhosť karosérie využívajúcej hliník a vysokopevnostnú oceľ vzrástla až o 50 percent!) a aerodynamickejší.

A čo z toho má zákazník? Môže sa spoliehať na väčší počet asistenčných systémov a elektronických pomocníkov, plus celý rad funkcií, ktoré architektúra MQB a elektronika MIB ponúka. Za všetky spomeňme aspoň skvelé Matrix LED svetlá IQ.Light s 24 LED v každom svetlomete, systém čiastočne autonómnej jazdy Travel Assist alebo šikovnú novinku – upozornenie pri vystupovaní z vozidla, ak sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Dokopy môže mať nový Multivan až 25 asistenčných systémov.

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Multivan (2021)

Šikovnejší

Nový Volkswagen Multivan je vyslovene zameraný na osobnú prepravu a nebude ponúkať žiadnu pracovnú verziu. Na to je tu model Caravelle alebo Transporter, ktoré zostávajú verné staršej platforme. Multivan sa vyčlenil a chce zákazníkom ponúknuť luxus, štýl a technológie osobných áut. Myslelo sa na všetko. Manévrovanie s Multivanom je vďaka vynikajúcemu uhlu vytočenia kolies hračka.

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Multivan (2021)

Celková výška auta sa znížila na 190 cm, aby sa vošiel do takmer každej podzemnej garáže, avšak vnútorná výška v kabíne je na tom lepšie, než pred tým. Inžinieri to dosiahli presunutím výduchov klimatizácie zo stropu do strešných stĺpikov. To zároveň uvoľnilo priestor obrovskej panoramatickej streche, ktorú si môžete objednať na želanie.

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Multivan (2021)

Nemá zaťahovaciu roletku, ale špeciálne zatmavené atermické sklo by nemalo prepúšťať teplo do kabíny. Novinkou sú aj individuálne vyberateľné sedadlá, ktoré sú o 7kg/kus ľahšie než doteraz. Vďaka úplne jedinečnému systému koľajničiek, v ktorých je elektrický prúd, môžu byť všetky krajné sedadlá vyhrievané. To neponúka žiaden konkurent! A pre dobrú atmosféru na palube je k dispozícii samozrejme aj animované náladové osvetlenie a 4 × USB-C, ak by hrozilo, že sa deťom na dlhšej ceste vybije tablet s ich obľúbenou hrou alebo rozprávkou.

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Multivan (2021)

Za volantom

Ponuka pohonných jednotiek zahŕňa benzínové motory 1.5 TSI (100 kW/136 k) a 2.0 TSI (150 kW/204 k), plus plug-in hybrid s celkovým výkonom 160 kW (218 k) a elektrickým dojazdom 46 až 50 km, ktorý využíva na pohon motor 1.4 TSI. Neskôr pribudne do ponuky aj dieselový motor 2.0 TDI (110 kW/150 k). My sme si vyskúšali dvojliter a plug-in hybrid.

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Multivan (2021)

Dvojliter presvedčil kultivovanosťou, príjemným záťahom a pekným zvukom. Plug-in hybrid zas prekvapil schopnosťou vskutku svižnej akcelerácie aj na čisto elektrický pohon. Najviac sa nám však páčil veľmi komfortný podvozok, dobré odhlučnenie a ozaj tuhá karoséria, ktorá nevydávala žiadne pazvuky. Pozícia za volantom je taktiež oveľa lepšia a Multivan sa skutočne šoféruje ako veľké, pohodlné osobné auto. Tešíme sa na domáci test!

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie