PRVÝ TEST NISSAN QASHQAI: Je podstatne lepší, obzvlášť na diaľnici aj s manuálom
Nissan Qashqai prešiel zásadným estetickým vylepšením zvonka, avšak naďalej si zachováva svoj doterajší charakter. Oplatí sa kupovať novú tretiu generáciu, keď je drahšia až o 4 000 eur?
Vydané Text: Erik Stríž
### Účelné zmeny kvôli vylepšeným pohonom
Qashqai tretej generácie bol navrhnutý, skonštruovaný aj vyrobený vo Veľkej Británii, stojí na aktualizovanej verzii podvozkovej platformy CMF-C aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance.
Vyrástol na rázvore (+20 mm), celkovej dĺžke (+35 mm), šírke (+32 mm) i výške, vo výsledku tak skutočne ide o robustnejšie auto. Špeciálnu pozornosť si zaslúžia predné svetlomety v tvare položeného písmena V s **LED technikou, ktoré sú súčasťou základnej výbavy**. LED sú štandardne aj vzadu, teda noví majitelia sa môžu definitívne rozlúčiť s výmenou žiaroviek stretávacích a diaľkových svetiel.
Vyššia výbava Tekna ponúka predné **inteligentné LED Matrix svetlomety**, ktoré boli aj v testovanom vozidle. Ich výkon hodnotím priaznivo, pretože diaľkové svetlá osvetľujú poriadny kus cesty pred vozidlom, svetlo má ideálnu bielu farbu, ktorá má vďaka podobnosti s denným svetlom minimalizovať únavu očí pri nočnej jazde. A od výbavy N-Connecta (tretia v poradí) sú **LED aj predné hmlovky**.
V porovnaní s predchádzajúcou druhou generáciou si ale táto tretia zachováva približne rovnaké kľúčové tvary prednej časti. **Šéf európskeho dizajnu automobilky Nissan Matt Weaver** však tvrdí, že prechod na výlučne elektrifikované pohonné systémy v novom Qashqai ovplyvnil aj jeho vzhľad, pretože si to vyžadovalo zvýšené zameranie sa na aerodynamiku. Následkom toho sa zdôraznili zvislé vzduchové kanály vpredu a predná časť je mierne zúžená. Hodnotu aerodynamického odporu však Nissan nikde neuvádza.
Okrem toho má byť karoséria ľahšia vďaka rozsiahlejšiemu využívaniu kompozitných a hliníkových panelov, celkový úbytok hmotnosti karosérie tak predstavuje až 60 kilogramov. Nové techniky zvárania a razenia potom zlepšili celkovú tuhosť o 41 percent, čo sa má premietať do lepších jazdných vlastností tohto mestského SUV.
### Jazdné vlastnosti a spotreba
**Výhradne elektrifikované pohony**, ktoré spomína Weaver, to je realita nového modelu Qashqai. Už si žiadny nekúpite len s obyčajným spaľovacím motorom, vždy sa pohonu zúčastňuje aj elektrina. Reč je o mild hybridoch, ktorých efekt na jazdu v realite nepocítite, úlohou elektromotora je pomáhať benzínovému agregátu dosahovať nižšiu spotrebu a nižšie emisie CO2. V praxi sa mi to ale neosvedčilo, počas dvoch dní som najazdil 201 kilometrov s priemernou spotrebou 9,7 l/100 km, čo je naozaj dosť aj s ohľadom na fakt, že som jazdil prevažne po diaľniciach.
Keď som sa naozaj snažil, v meste som **spotrebu stlačil na 7,8 l/100 km**. Na obranu Qashqaia musím pripomenúť, že išlo o úplne nový kus, ktorý som prevzal s odometrom na hodnote 200 kilometrov, teda **po zábehu motora je tu perspektíva zlepšenia spotreby**.
**Zlepšená tuhosť karosérie**, nový podvozok, širší postoj, to všetko má priaznivý vplyv na jazdné vlastnosti. Qashqai som jazdil v motorizácii **1,3 DIG-T Mild Hybrid 158 s pohonom predných kolies a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou**. Benzínový motor dosahuje maximálny výkon 116 kW (158 k) pri 5 500 ot./min, tlačí silou 260 Nm a šesťstupňový manuál je sprevodovaný tak, že vodičovi dáva možnosť robiť aj drobné prehrešky. Rozbiehať sa na dvojke, jazdiť stovkou na trojke, zdanlivo s tým nový Qashqai nemá žiadny problém a vodiča netrestá nekultivovanými prejavmi motora.
Zvlášť praktický je **šiesty prevodový stupeň**, ktorý môžete používať už od rýchlosti asi 60 km/h bez toho, aby motor trpel podtáčaním. Trpia len dynamika a pružnosť, ktorá sa ukazuje ako použiteľná až v rozpätí 2 000 až 6 000 otáčok, čo pri mestskej rýchlosti znamená jazdu na trojke, štvorke.
Benzínový štvorvalec 1,3 litra je univerzálny pre všetky aktuálne predávané verzie modelu Qashqai. Má mild-hybridnú podporu a jednotlivé verzie sa líšia maximálnym výkonom, konfiguráciou pohonu a prevodovky.
**Chválim celkovú stabilitu vozidla**, pri bežnej jazde nedáva pocítiť svoju výšku, nakláňa sa iba mierne a po prudkom vjazde do zákruty veľmi slušne drží stopu. Podvozok je vyladený pomerne mäkko, najmä zadná časť sa pri prejazde nerovnosťami s neobsadenými zadnými sedadlami trocha pohupuje, vo všeobecnosti pritom **dobre filtruje nedokonalosti vozovky** a robí jazdu príjemnou.
**Veľmi príjemne sa nový Qashqai prejavuje na diaľnici**, súhra komfortne naladeného podvozka a dlhého šiesteho stupňa prevodovky robia z tohto SUV dobrého partnera na dlhé trasy bez potreby preraďovania. Aj v hluk v kabíne je potlačovaný do takej miery, že sa pri rýchlosti 140 km/h môžete s posádkou rozprávať prirodzeným tónom hlasu. Adaptívny tempomat funguje aj s manuálnou prevodovkou, systém na udržiavanie v strede pruhu funguje pomerne spoľahlivo (hoci počas dažďa zlyháva), tieto dve funkcie tvoria základ pre **balíček Drive Assist**. Automat sa dá vybaviť **pokročilejším balíčkom ProPilot**, ktorý vie samočinne jazdiť aj v dopravnej zápche.
Rušilo ma však to, že upozornenie na opustenie jazdného pruhu nielen vibruje volantom, ale aj **samočinne pribrzďuje**, čo spôsobuje diskomfort a podľa môjho názoru ohrozuje vozidlá idúce za mnou. Musíte sa skrátka naučiť vždy používať smerovky a držať sa v strede pruhu za každých okolností. Táto funkcia sa dá vypnúť.
### Elektromobil na benzín
Okrem mild-hybridov sa bude nový Qashqai predávať aj s **pohonom e-Power**, čo je hotové inžinierske dielo. Je to vôbec prvýkrát, čo Nissan túto technológiu prinesie do Európy a jej podstata tkvie v tom, že benzínový motor je tu len generátor na výrobu elektriny. Podobné riešenie má aj Honda, i-MMD však dokáže benzín použiť aj ako pohon. Výhodou riešenia e-POWER je tiež neho schopnosť fungovať v režime 4×4.
Ceny týchto verzií pre slovenský trh zatiaľ nepoznáme, ako klasickú štvorkolku si však Qashqaj kúpite už dnes. Pre zákazníka bude dôležitou informáciou, že zatiaľ čo verzie s pohonom predných kolies majú vzadu relatívne jednoduchú **vlečnú nápravu**, verzia s pohonom **4×4 má vzadu nezávislé zavesenie multi-link**.
### Lepšia základná výbava ako v Tucsone, Atece a 3008?
Silnou stránkou nového Nissanu Qashqai má byť bohatá základná výbava, ktorú importér porovnáva s Hyundai Tucson, SEAT Ateca a Peugeotom 3008. Vyhráva v štandardnej dostupnosti položiek ako adaptívny tempomat (aj s manuálnou prevodovkou), aktívne sledovanie mŕtveho uhla, stredový airbag, prediktívne brzdenie, zadné parkovacie senzory či rozpoznávanie dopravných značiek.
Z príplatkovej výbavy určite odporúčam zvážiť **head-up displej**, ktorý projektuje farebnú grafiku priamo na čelné sklo a fakticky ruší potrebu venovať pozornosť prístrojovému panelu. Takisto rozhodne odporúčam **360-stupňový kamerový systém**, pretože ho Nissan dotiahol takmer do dokonalosti. Kvalita obrazu z kamery je špičková a pohľad na vozidla z hora precízny a realistický. Kamerový systém sa dá zapnúť aj bez zaradenej spiatočky, ale nie počas jazdy.
### Digitálny kokpit stále nie je štandardom
Posledné odstavce o prvej skúsenosti Nissan Qashqai uzavriem interiérom, ktorý prešiel evolučným vylepšením, ale nevykonal žiadne zásadné skoky. Naďalej ide o klasický japonský interiér, v ktorom nad estetikou prevláda funkčnosť, konzistentnosť a odolnosť povrchových materiálov. Domnievam sa, že hoci je materiálové vyhotovenie na dobrej úrovni, novému Qashqaiu chýba hodnotnejší luxusnejší imidž. Z Qashqaia som presadol rovno do konkurenčného SsangYong Korando, ktorého základná cena je nižšia až o 6 000 eur, no v estetickej a materiálovej hodnote interiéru prekonáva Nissan už na prvý pohľad.
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa zmenil najmä kokpit vodiča. Digitálna prístrojová doska (12,7″) je v sérii od stupňa výbavy N-Connecta, vyniká elegantným a prehľadným grafickým spracovaním a osobne mi vôbec neprekážalo, že na výber sú len dva režimy zobrazenia. Ten východiskový s analógovými ukazovateľmi a informáciami o jazde medzi nimi považujem za ideálny, ponuka aj viacero možností personalizácie.
V základnej výbave Visia a Acenta nájdete vskutku veľký 7-palcový stredový dotykový displej, vyššie výbavy majú až 8 a 9-palcové displeje. Sú koncipované ako tablety položené na palubnej doske a nesmierne si cením, že nepreberajú funkcie ovládania klimatizácie. Tento panel je vyhradený, mechanický, skrátka takto to má byť! Prostredie systému je intuitívne, rýchle, pod displejom sú tlačidlá dôležitých funkcií, v tomto ohľade nemám po prvých jazdách žiadne výhrady.
Priestorové pomery zodpovedajú triede a kategórii, posed patrí skôr k tým nižším, chýbala však mi posuvná lakťová opierka.
Na záver ešte postrehy k batožinovému priestoru: prvá podhala je priečne rozdelená na dva priečinky, pod druhou podlahou je potom priestor na rezervu a povinnú výbavu a pláto kufra je síce pevné, ale nadštandardne priestranné.
[CAR id=17119]
Cena, Cenník, Crossover, Hodnotenie, Nissan, Nissan Qashqai, Nový Model, Recenzia, Slovensko, Slovenský Cenník, Suv, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
auto motor a šport č. 11/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže GANT – auto motor a šport č. 11/2024
auto motor a šport č. 11/2023