Testy

Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir - Má dva valce a taký zmysel pre humor, aký v automobilovom priemysle už asi neuvidíme

Malé žlté autíčko, ktoré vyzerá ako kockatý zákusok, ktorý niekomu vypadol na cestu, možno len ťažko brať vážne. A to vôbec nemyslím zle. Po rôznych silných SUV alebo elektromobiloch som sa tešil, až si sadnem za jeho volant. O to viac, keď som sa dozvedel, že pod kapotou bude pracovať ikonický dvojvalcový motor 0.9 TwinAir, pretože s dvojvalcom som doteraz nemal žiadne skúsenosti. S kľúčmi v ruke odomykám jedno z najmenších áut, aké môže byť vybavené pohonom 4 × 4. Konkurenciou mu je azda iba Suzuki Ignis, ale to je o generáciu novšie auto. Fiat Panda je totiž zároveň jedno z najstarších nových áut, aké si môžete kúpiť. Aktuálna generácia je totiž v predaji od roku 2011.

Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir - Má dva valce a taký zmysel pre humor, aký v automobilovom priemysle už asi neuvidíme

Zahoď starosti

Trápi ma to? Ani náhodou! Sadám do sedadiel s nepochopiteľne tvrdými lakťovými opierkami a obzerám sa po útlom funky interiéri. Hlavnou dizajnovou témou sú tu štvorce.

Štvorcové budíky, štvorcová hlavica radiacej páky, do štvorca usporiadané tlačidlá automatickej klimatizácie... Človek nadobudne pocit, že ak by mohli byť štvorcové aj kolesá, dizajnéri vo Fiate by po nich skočili ako bratislavský ekologicky postriekaný komár po odhalených členkoch náhodných obetí: okamžite, bez váhania. Ergonómia? V rámci možností. Panda Cross nemá pozdĺžne nastaviteľný volant a mne ako vysokému a štíhlemu človeku to chýbalo. Ale dobrú divadelnú komédiu si človek pozrie hoc aj z drevenej stoličky, takže som nedokonalý posed začal považovať za súčasť predstavenia a nesťažoval som sa. Odkladacie priestory sú tu teoreticky vymyslené dobre, akurát im chýba nejaký mäkčený podklad, vďaka ktorým by v nich veci nelietali. Ale aj hrkot cestujúcich kľúčov môžeme považovať za zvukový podklad.

Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir - Má dva valce a taký zmysel pre humor, aký v automobilovom priemysle už asi neuvidíme

Zďaleka však netromfne hlavnú postavu, ktorú tu zohráva dvojvalcový motor preplňovaný malým turbom. Je to jedna z najzábavnejších pohonných jednotiek, aké som kedy šoféroval. Má hlboký chrapľavý zvuk a pod hranicou 2 500 otáčok posiela do celého auta zábavné vibrácie. Asistent radenia niekedy odporúča držať motor pri 1 500 otáčkach. Vtedy sa však motor tak jeduje, až to vyzerá, že sa jeho piesty snažia dostať spod kapoty von a hrká aj palubnou doskou ozdobenou zvláštnym čiernym plastom so žltými zrnkami. Prekáža mi to? Ani náhodou! Usmievam sa ako zmyslov zbavený.

Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir - Má dva valce a taký zmysel pre humor, aký v automobilovom priemysle už asi neuvidíme

Eco veľmi nie

Nové automobily si vyžadujú urobiť po každom naštartovaní motora istú štartovaciu sekvenciu pozostávajúcu z vypnutia rôznych asistenčných systémov, ktoré môžu mať na obiehanie cyklistov a jám iný názor ako vy, a komu sa chce cestu do roboty stráviť hádkou, všakže? Pri Fiate Panda Cross je to inak: ako prvý musíte deaktivovať režim Eco. Ten totiž znižuje krútiaci moment motora zo 145 Nm na 100, čiže prakticky prídete o takmer tretinu sily. Výkon motora s ním tiež klesá zo 63 kW (85 k) na 57 kW (77,5 k). Rozdiel je to citeľný, ale musíte si vybrať: buď polomŕtvy motor, alebo dobrá spotreba. S vypnutým Eco režimom je totiž dvojvalček ozaj nečakane silný a životaschopný, ale aj pri bežnej jazde si vypýta viac než 7,5 l/100 km, čo je na motor s objemom menším, než má bežná krabica od pomarančového džúsu, celkom veľa. Ale opäť: no a čo?

Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir - Má dva valce a taký zmysel pre humor, aký v automobilovom priemysle už asi neuvidíme

Srandy kopec

Jazda na Fiate Panda Cross sa nesie v znamení výraznejšieho hluku od motora, ale aj od kolies a (ak ste dobrodružná povaha a vybrali ste sa s Pandou na diaľnicu) aerodynamiky. Prejazd ostrejších nerovností vie do kabíny preniesť ranu, až si najprv pomyslíte, že ste za sebou nechali koleso aj s nápravou. Lenže to je nám čo? Jedno! Pretože Panda Cross je strojček na úsmevy. Je zábava s ňou jazdiť pomaly, ale aj na hranici možností, čo nie je oveľa rýchlejšie, pretože vysoké ťažisko a úzke zimné gumy (vhodnejšie do terénu) majú hranicu priľnavosti podobne vysoko, ako má istý náš minister štandardy slušného správania.

Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir - Má dva valce a taký zmysel pre humor, aký v automobilovom priemysle už asi neuvidíme

A na záver sa poďme zablatiť. Panda Cross ponúka upravené nárazníky pre lepšiu priechodnosť terénom, elektronicky regulovaný pohon 4 × 4 a aj asistenta zjazdu z kopca, ktorého volá v preklade „kontrola gravitácie“. A vďaka nízkej hmotnosti a krátkemu rázvoru sa s Pandou môžete jašiť v ozaj ťažkom teréne a trúfnem si povedať, že Panda Cross by v ňom vyškolila aj drahé SUV. A ak by ste to náhodou prehnali, z predného nárazníka trčia dve červené ťažné oká, aby vás mohol niekto vytiahnuť z tej šlamastiky, do ktorej ste sa vo víre zábavy dostali. S Fiatom Panda Cross je veľká zábava. Nie je to v nijakom ohľade dokonalé auto, ale práve v tom spočíva jeho šarm a charizma. S dvojvalcom je to komediant, ktorý vám nedovolí, aby ste mali za jeho volantom zlú náladu.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Škoda vám pomôže s elektromobilitou
Magazín

Škoda vám pomôže s elektromobilitou

Aj tým najväčším skeptikom je už nad slnko jasné, že elektromobilita sa stala pevnou súčasťou cestnej infraštruktúry. Podiel predaja elektromobilov postupne stúpa a výhody zelenej dopravy sa stávajú čoraz výraznejšie.