Testy

Na ktorú nápravu dať lepšie pneumatiky? Zle to robí väčšina z nás

Vieme, ktoré zimné pneumatiky sú najlepšie

Mnoho ľudí sa pri prezúvaní auta ani nezamyslí nad tým, ktorú pneumatiku kam dajú. Jednoducho ich majú označené už z minulého roku a dajú ich presne na to isté miesto. Tento postup nemusí byť vždy zlým, no je potreba sa radšej presvedčiť kam dávate menej zjazdený pár pneumatík. Má to totiž výrazný vplyv na správanie auta na ceste a na celkovú bezpečnosť jazdy.

Pravidlo lepšie vpredu, horšie vzadu nemusí vždy platiť

Vo všeobecnosti platia tri názory. Prvým z nich je umiestnenie lepšieho páru pneumatík na prednú nápravu. Drvivé percento áut, predaných na našom trhu totiž tvoria predokolky. Tým pádom sa ľudia ani len nezamýšľajú nad tým, kam dajú lepšie pneumatiky. Vždy totiž zvíťazí predná náprava. Odôvodňujú to tým, že predsa predok prenáša na cestu väčšinu výkonu a je zodpovedný na zastavovanie auta. Takže je predsa samozrejmé, že lepšie pneumatiky idú na predok. Je to však veľká chyba. Takto umiestnené pneumatiky totiž môžu prekvapiť aj skúseného vodiča.

Na ktorú nápravu dať lepšie pneumatiky? Zle to robí väčšina z nás

Lepšie na hnanú nápravu je už múdrejšie rozhodnutie, no nie vždy

Druhým názorom je, že lepší pár pneumatík má ísť na hnanú nápravu. Tu už sa dostávame k vyriešeniu celej záhady. Ono je to totiž pravda na možno 50%. U nás na omnoho menej. Ako sme už vyššie uviedli, predná náprava je na Slovensku v drvivej väčšine prípadov tá hnaná a zadná sa len vlečie za autom. Ak však máte auto s pohonom zadných kolies, problém máte vyriešený. Pneumatiky totiž dávate správne na hnanú nápravu, avšak vo vašom prípade je to tá zadná.

Tak ako to je?

Ak ste sa dočítali až sem, určite už viete odpoveď na otázku z nadpisu. Správne by totiž lepšie a menej zjazdené pneumatiky mali byť na zadnej náprave. Teraz si mnoho z vás isto povie, že prečo to tak je? Tak sa poďme na to pozrieť trošku hlbšie.

V prvom rade treba povedať, že aj keď zadná náprava môže byť len klasická bez pohonu, jej význam na správanie auta je obrovský. Práve zadná náprava totiž zabezpečuje stabilitu auta na vozovke. Môžeme si to povedať na príklade. Autá, ktoré sú určené na driftovanie, väčšinou na zadnú nápravu dostávajú špeciálne pneumatiky, ktoré im zabezpečia jednoduchšie šmýkanie sa smerom, akým chce vodič.

Na ktorú nápravu dať lepšie pneumatiky? Zle to robí väčšina z nás

V bežnej premávke však nechcete, aby vás predbehla zadná náprava. Práve z toho dôvodu by sa mali lepšie pneumatiky používať vzadu. Zapríčinia totiž lepšie držanie na mokrej vozovke a zabránia tomu, aby ste sa dostali do pretáčavého šmyku. Takýto druh šmyku je extrémne nepríjemný a bez väčších skúseností vás môže vyhodiť z cesty.

Netreba to preháňať

Na druhú stranu však netreba na prednú nápravu celkom zabúdať. Určite sa musíte riadiť pravidlom, že pneumatiky by nemali byť viditeľne poškodené alebo príliš zjazdené. Aj keď je predná náprava tou, ktorá auto ženie vpred a pri brzdení je na jej pneumatiky vyvíjaný omnoho väčší tlak, nevadí, ak sú tieto pneumatiky viac zjazdené.

Veľakrát sa totiž stáva, že s autom jazdíte bez naplneného kufra. Tým pádom máte zadok podstatne ľahší, ako predok. Ak by ste zničené pneumatiky dali na ľahký zadok a menej zjazdené pneumatiky na predok, mohlo by sa stať, že by zadná časť auta stratila priľnavosť a vás by nepríjemne prekvapila tým, že by vás v zákrute predbehla.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Toyota Corolla Coupe 1400SR 1971
Magazín

Hľadáte auto na celý život? Toto je také a stojí za ním fascinujúci príbeh

Masayuki Watanabe si ako 21-ročný kúpil Corollu druhej generácie a má ju dodnes. Aj keď počas života niekoľkokrát premýšľal o predaji svojho starého auta, jeho Corolla bola príliš dobrá, spoľahlivá a odolná. Súčasne bola spojená s množstvom krásnych spomienok, aby sa jej len tak vzdal. V roku 2011, keď bolo auto poškodené počas tsunami, sa do jeho opravy zapojila komunita zberateľov historických automobilov z celého Japonska.