Testy

Vyskúšali sme Nissan X-Trail s malým turbomotorom 1.3 DIG-T a pohonom predných kolies. Má táto kombinácia zmysel?

Veľké japonské SUV už v našej redakcii dôverne poznáme. Vyrába sa totiž od roku 2013 a okrem štandardných návštev u nás úspešne absolvovalo aj dlhodobý test s nadpriemerným vysvedčením. Nissan X-Trail máme v pamäti ako príjemného spoločníka na dlhé cesty, ktorý sa nebojí blata ani kopcov. Práve terénne schopnosti a pohon všetkých štyroch kolies patrili k najväčším výhodám tohto modelu v porovnaní s konkurenciou.

TEST Nissan X-Trail 1.3 DiG-T 160 DCT
Vzhľad palubnej dosky sa ani po rokoch zásadne nezmenil. Nový je volant a niektoré obkladové materiály

Aj preto sme boli prekvapení, keď nám nedávno pred redakciou pristál biely Nissan len s predným náhonom. Ešte väčšie prekvapenie nastalo, keď sme po rýchlom prelustrovaní technického preukazu zistili, že pod kapotou tohto majestátneho SUV pracuje prepĺňaný štvorvalec 1.3 TCe od Renaultu. Z neho sme sa zvykli radovať v malých modeloch ako Clio či Megane, no X-Trail je predsa z úplne iného cesta. Namiesto okamžitého zavrhnutia tejto kombinácie sme si povedali, že od nás Nissan predsa len dostane šancu a na chvíľu sme potlačili všetky naše stereotypné predstavy o tom, ako by auto tejto kategórie malo vyzerať.

TEST Nissan X-Trail 1.3 DiG-T 160 DCT
Zadné sedadlá sú ako stvorené na dlhé cesty. Okrem nastavenia sklonu môžete lavicu tiež posúvať
TEST Nissan X-Trail 1.3 DiG-T 160 DCT
Multimediálny systém potrebuje upgrade, chýbali nám funkcie aj lepšie rozlíšenie. Na veci ako Apple Carplay či Android Auto môžete zabudnúť

Prítomnosť maloobjemového motora si pritom v reálnom živote mnohí motoristi vôbec nemusia všimnúť. Po naštartovaní vyzerá všetko normálne, tichý motor neruší cestujúcich a vďaka automatickej sedemstupňovej prevodovke je život v meste bezproblémový. Spojenie benzínového 1.3 TCe s dvojspojkovým automatom nás proste bavilo, samotné radenie stupňov bolo totiž rýchle, hladké a predvídavé. Zároveň nedochádzalo k zbytočnému podtáčaniu a pri razantnejšom zošliapnutí akcelerátora sme mohli vždy očakávať bleskovú reakciu a zrýchlenie.

TEST Nissan X-Trail 1.3 DiG-T 160 DCT

Pochvalu si zaslúži aj samotný motor, ktorého dynamika prekonala nielen subjektívne, ale tiež papierové očakávania. V technických údajoch sa totiž dočítate, že zrýchlenie z 0-100 km/h zvládne za necelých 12 sekúnd. Tento údaj však môže byť v praxi aj o dve sekundy lepší než uvádza výrobca. Malému motoru vďaka nižšej pohotovostnej hmotnosti nevadilo ani diaľničné tempo, tam už celkovú pružnosť ovplyvňuje najmä počet pasažierov v aute. Samotná priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7,5 – 8,5 l/100 kilometrov, čo vzhľadom na veľkosť auta nie je zlý údaj.

TEST Nissan X-Trail 1.3 DiG-T 160 DCT
Roletke chýba vodiaca koľajnička, zle sa s ňou manipuluje a pôsobí lacným dojmom. Na veľké kufre je však miesta dostatok

Ako sme už napísali, kombinácia malého motora a pohonu len prednej nápravy sa odzrkadlila na znížení pohotovostnej hmotnosti. Auto poteší ľahkosťou nielen v meste, ale tiež na okresných cestách. Samotný podvozok by však mohol byť o niečo poddajnejší, na rozbitej vozovke dovnútra prenikali pomerne výrazné otrasy aj nepríjemné búchanie. Od auta tejto kategórie sme očakávali o niečo komfortnejšie prejazdy nerovností. Samotná nedotáčavosť však nastupuje pomerne neskoro a pomaly, vodiča za volantom tak v zákrute neprekvapí. Do istej miery si X-Trail s predným náhonom poradí aj v ľahkom teréne, kde využije svetlú výšku podvozka. Mokrý povrch však dokáže rýchlo zmeniť pravidlá hry, práve vtedy odhalíte limity predného náhonu.

Nissan X-Trail 1.3 DiG-T 160 DCT - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena 31 790
Značka Nissan
Model X-Trail
Model - Typ 1.3 DiG-T 160 DCT
Model - rok výroby 2020
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4690 mm
Šírka 1830 mm
Výška 1740 mm
Rázvor 2705 mm
Objem palivovej nádrže 60 l
Pohotovostná hmotnosť 1 485 kg
Maximálna hmotnosť 1 985 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 565 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1332 cm3
Najvyšší výkon 160 k
Najvyšší výkon 117 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 500
Najvyšší krútiaci moment 270 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 800 - 3 250
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 8,1-8,5 L
Emise 184 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 11,5

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

Nissan X-Trail s malým motorom rozhodne stojí za pozornosť. Nenechajte sa odradiť mohutným vzhľadom, v skutočnosti má Nissan pomerne nízku pohotovostnú hmotnosť, s ktorou si výkon štvorvalca hravo poradí. Pokiaľ sa tak skoro nechystáte na terénne expedície a v zime sa budete spoliehať na globálne otepľovanie, Nissan X-Trail s pohonom predných kolies nemusí byť zlou voľbou.

Klady
  • Priestranný interiér
  • Objemný batožinový priestor
  • Variabilita
  • Rozumná cena
Zápory
  • Pohon prednej nápravy
  • Lacnejšie detaily v interiéri
  • Hluk na diaľnici
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Targa Florio: Limonáda zo sicílskych citrusov
Magazín

Novinka Targa Florio pripomína slávne automobilové preteky a ich hrdinov

Najstaršie automobilové preteky na svete – sicílske Targa Florio sa podpísali pod slávu niekoľkých motoristických legiend a tiež pod podobu modelov tých najprestížnejších značiek automobilov. Teraz sa však otlačili aj do novinky, citrusovej limonády pod rovnakým názvom, vyrobenej v našich končinách. Prémiovými limonádami Targa Florio, s vyšším obsahom ovocnej šťavy zo sicílskych citrusov, sa spoločnosť Kofola ČeskoSlovensko rozhodla pripomenúť a oživiť túto automobilovú legendu.