Testy

Škoda Karoq Sportline 1.5 TSI DSG 4x4 za 33-tisíc: Voľba rozumu aj citu

Škoda Karoq Sportline je kompaktné SUV so športovým vyladením. Zatiaľ čo východiskový Karoq si môžete zadovážiť od 19 640 eur, verziu Sportline od 27 460 eur. Rozdiel takmer osemtisíc eur spočíva nielen v estetických doplnkoch, ktoré majú evokovať športový charakter vozidla, ale aj v ďalšej výbave, ktorá je v prípade verzie Sportline výrazne bohatšia ako lacnejší základ.

Navyše dostanete napríklad športové sedadlá, športové nárazníky, disky VEGA z ľahkej zliatiny 8J x 19" (225/45 R19), zadné LED svetlá a predné FULL LED hlavné svetlomety s nasvecovaním do zákrut, 8-palcový navigačný systém AMUNDSEN s mapami Európy, hlasovým ovládaním a online službami na jeden rok, ďalej LED paket, bezkľúčové odomykanie, zamykanie a štartovanie, 2-zónovú automatickú klimatizáciu CLIMATRONIC, volič jazdných režimov, v prípade pohonu 4x4 aj s off-road režimom, adaptívny tempomat do 210 km/h či zadnú parkovaciu kameru. A, samozrejme, drahší podvozok, v testovanej konfigurácii s adaptívnym nastavovaním a s viacprvkovou zadnou nápravou.

Spočítajte si, či tieto položky výbavy a ešte mnohé ďalšie, ktoré sú upresnené v oficiálnom cenníku, stoja za tých necelých osemtisíc eur. Podľa mňa áno. V testovanom vozidle som mal k dispozícii ešte ďalšiu príplatkovú výbavu, ako napríklad digitálny prístrojový panel. Celková cena vozidla tak zľahka presiahla 33-tisíc eur.

Motor, podvozok a spotreba

Niekomu sa to síce môže zdať veľa, ale je potrebné uvedomiť si, že sa jedná o silné auto s benzínovým štvorvalcom s max. výkonom 110 kW (150 k) a max. krútiacim momentom 250 Nm. Čo je nesmierne dôležité, tento maximálny krútiaci moment benzínový motor dosahuje už od 1 500 ot./min, takže v praxi sa prejavuje ako vznetový. Zaberá odspodu, dych by mal podľa technických údajov strácať po dosiahnutí 3 500 ot./min, zato maximálny výkon je k dispozícii až do 5 000 ot./min. Vytáčať motor nad 3 500 budeme občas celkom radi, napokon sa o to postará samotná prevodovka.

Spoločne so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG so športovým režimom S a voľbou jazdných režimov pomocou tlačidla MODE hneď pri páke radenia vie byť Karoq Sportline skutočne pôsobivým spoločníkom na dynamickú jazdu.

Škoda Karoq Sportline 1.5 TSI DSG 4x4 (2020)

Jazdné vlastnosti Škody Karoq Sportline sú podmienené niekoľkými dôležitými technickými detailmi. Okrem uvedeného motora počítajte s pohonom všetkých štyroch kolies a v testovanej verzii aj s DYNAMIC CHASSIS CONTROL, ktorý zahŕňa adaptívny podvozok vrátane výberu jazdných režimov DRIVING MODE SELECT a progresívne riadenie. Za tento podvozkový komplet si doplácate 803 eur.  Pohon všetkých štyroch v Karoq Sportline pracuje automaticky, dopomáha trakcii pri rozbehoch a preberá na seba zodpovednosť nad udržiavaním kontroly nad vozidlom. Driftovať na okruhu však s týmto autom zrejme nebudete.

Karoq Sportline, rovnako ako jeho východisková verzia 4x4, využíva na prednej náprave zavesenie McPherson so spodnými trojuholníkovým ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, zadná náprava používa viacprvkové zavesenie (multilink) s pozdĺžnymi a priečnymi ramenami s priečnym skrutným stabilizátorom. Vďaka tomu má Sportline o niečo lepšie výsledky napríklad pri prejazde priečnymi nerovnosťami a v celkovej stabilite vo vyšších rýchlostiach. Verzia Karoqu s pohonom prednej nápravy (teda nie Sportline, ktorý je v predaji iba ako 4x4) má totiž vzadu tuhú kľukovú nápravu s vlečnými ramenami.

Zo subjektívneho hľadiska má Karoq optimálne rozložené hmotnosti a správne dávkuje hnaciu silu na obe nápravy, pretože aj pri dynamickej jazde ostrými zákrutami zachováva svoju stabilitu, má optimálnu tuhosť karosérie a aj napriek vyššiemu posedu a svetlej výške typickej pre kompaktné SUV dokáže zvládať zákruty aj bez nápadnejšieho nakláňania sa. V prípade, že máte záujem o pokojnú jazdu, výber normálneho jazdného režimu a režimu prevodovky D, bude auto spolupracovať príkladne a aj pasažieri na zadných sedadlách nebudú cítiť trasenie alebo nepríjemné nakláňanie.

Za volantom Škode Karoq Sportline som strávil 800 kilometrov, podstatnú časť kilometrov som absolvoval na diaľniciach medzi Bratislavou a Prahou, kde však boli v danom čase početné obmedzenia rýchlosti. Podľa palubného počítača som jazdil s priemernou rýchlosťou 82 km/h, a to za 7,8 l/100 km. To môžeme považovať za výsledok šetrnej jazdy. Dlhodobá spotreba najazdená viacerými vodičmi počas 3 890 km bola o niečo vyššia, 8,2 l/100 km.

Praktická stránka a interiér

Druhou stránkou Škody Karoq je jej praktický potenciál. Automobil kombinuje výhody esúvečiek a kombi, za jej pozitívne vlastnosti považujme veľkorysý vnútorný priestor pripravený pre vodiča, spolujazdca a trojicu zadných pasažierov a batožinový priestor s kapacitou v rozpätí 479 – 588 litrov so šikovnými detailmi balíčka Simply Clever.

Zvlášť je potrebné oceniť nasledovný balíček doplnkov, ktoré nachádzajú využitie v každodennom živote, dokonca aj u motoristov, ktorí zatiaľ neholdujú rodinnému životu:

  • stredový tunel vedúci z kufra do interiéru;
  • sklápanie zadných sedadiel spredu, ale aj z kufra pomocou samostatných pák;
  • posuvné háky pre upevnenie tašiek na konzole;
  • 12 V elektrická zásuvka pre pripojenie spotrebičov;
  • osvetlenie kufra je v skutočnosti baterka, ktorú môžete zo steny vybrať a použiť aj mimo auta;
  • gumená vanička prekrývajúca koberček na podlahe;
  • plastové profily v tvare písmena L so suchým zipsom na dlhej hrane, z ktorých možno spraviť provizórne priehradky v kufri (fungujú iba na koberčeku);
  • zadné kotviace úchyty pre detské sedačky možno použiť aj na upevnenie nákladu sťahovacími pásmi;
  • na ľavom aj pravom boku kufra sú vnorené priečinky pre menšie predmety;
  • na pravom boku na vnútornej strane blatníka je vyhotovená priehradka;
  • pevné plato kufra sa dá odobrať a uložiť na podlahu kufra.

Rovnako dôležitá je tiež svetlá výška podvozka, ktorá sa líši od modelu k modelu: štandardne je to 172 mm, pre verziu 4x4 176 mm. Ak je vozidlo vybavené adaptívnym podvozkom DCC, svetlá výška dosiahne o centimeter bližšie k zemi. No a ak si zadovážite aj paket pre zlé cesty chrániaci podvozok, bude svetlá výška 166 mm a 170 mm pre verziu 4x4.

Nemenej praktických riešení sú k dispozícii aj samotnému šoférovi a spolujazdcovi počas jazdy, v prednej časti interiéru nachádzame početné (aj kryté) odkladacie priestory, zásuvky a dokonca aj šikovný smetný kôš na odpadky vo dverách vodiča. Tento balíček skvele ladí s celkovou ergonómiou interiéru, ktorá je dotiahnutá do skvelého výsledku aj vďaka primeranej tuhosti ovládacích prvkov, volantu a celkového dojmu z materiálového vyhotovenia.

ŠKODA KAROQ SPORTLINE 1.5 TSI
Ročné poistné PZP* Ročné poistné Auto komplet**
Základný model 119 € 385,54 €
Testovaný model 119 € 696,52 €
*Cena pre držiteľa vozidla nad 31 rokov, **Havarijné poistenie pri spoluúčasti 5% min. 150 €. Ročné poistné vrátane dane z poistenia.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Škoda Karoq Sportline v čiernom vyhotovení je krásne, zábavné a praktické auto. Zdanlivo sa blíži k akejsi dokonalosti, pretože vie z každého sveta ponúknuť niečo a pritom si stále zachovávať civilný a rodinný charakter. Ak sa ale radi púšťate do adrenalínových jázd, potom bude Karoq Sportline vaším veľmi solídnym spoločníkom. Avizovaná cena ľahko presahujúca 33-tisíc eur je podľa nášho názoru primeraná a v pomere cena:výbava iba ťažko prekonateľná.

Klady
  • nastavenie podvozka
  • presnosť riadenia
  • celková tuhosť
  • praktické detaily v interiéri
Zápory
  • nič podstatné
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Bicykel, cyklista, ilustračné foto
Magazín

Povinná výbava cyklistov? Zákon poľavuje, ale bezpečnosť má byť na prvom mieste!

Zimy sa skracujú, čo neteší deti, ktoré čakajú na sneh, ale pre vodičov áut, motoriek a aj pre cyklistov to znamená možnosť jazdiť bezpečnejšie. Špeciálne cyklisti by však mali venovať najmä v jesennom a zimnom období ešte väčší dôraz na technický stav svojich bicyklov a bezpečnostnú výbavu. Zatiaľ čo zákon medzičasom mierne poľavil z povinností cyklistov, je stále na každom jednom človeku dôrazne zvážiť, čo by si predsa len mal na cesty vziať. Prilba už dávno nie je hanba, vesta je dôkazom zodpovednosti a zamyslieť sa nad nepovinnou výbavou tiež má zmysel.