Testy

Ford Ranger Raptor je športiak? To si snáď robia srandu

Čo charakterizuje športové auto? Má agresívny dizajn, jeho motor znesie nakladačku, je stavané na vyššiu rýchlosť než bežné autá a väčšinou je aj trochu menej praktické. A toto isté platí o novom Ford Ranger s prívlastkom Raptor. Určite ste si všimli jeho rozšírené blatníky a velikánske pneumatiky 285/70 obuté na 17-palcových diskoch. Ale je toho podstatne viac. Má spevnené šasi, odolnejšie nápravy a hliníkové ramená, výkonnejšie brzdy (vzadu sú teraz kotúče) a dokonca inú koncepciu zadnej nápravy s integrovaným Wattovým priamovodom pre presnejšie udržiavanie geometrie v teréne.

Ford Ranger Raptor

Už tu nenájdete listové perá, ale klasické pružiny vinuté okolo tlmiča. Teda, klasické – sú tu pretekárske tlmiče od renomovanej značky Fox Racing. Ich účinok sa mení v závislosti od polohy stlačenia a roztiahnutia. Predné kolesá majú pracovnú dráhu výkyvu väčšiu o 32 %, zadné o 18 %. Raptor navyše stojí o 51 mm vyššie nad zemou (svetlá výška dosahuje 283 mm) a dokáže sa brodiť až do hĺbky 850 mm. Nevýhodou nového podvozka je, že užitočné zaťaženie Raptora predstavuje iba 545 kg, čo je približne polovica v porovnaní s bežným Raptorom. Ale keď chcete nosiť náklad, nebudete si predsa kupovať Raptor.

Ford Ranger Raptor

Tak trochu Čiernym Petrom zostal motor. Iste by ste v Raptore nehľadali nič iné, než riadne hlučnú V8. Pod kapotou však má motor 2.0 TDCi Ecoblue Biturbo. Áno, štvorvalcový diesel. Ale prekážalo mi to iba pár minút. Potom som uznal, že tento motor má reálne toľko sily, že viac sa mi nežiadalo. Výkon 157 kW (213 k) je dostatočný, krútiaci moment 500 Nm viac než uspokojivý a jediné, čo mi chýbalo, bol výraznejší zvuk motora, ale aj to len hypoteticky.

Ford Ranger Raptor

Desaťstupňový automat z motora dokázal vyťažiť maximum a ešte sa aj dal ovládať veľkými hliníkovými pádlami pod volantom. Keď som už otvoril tému interiér, ten je tiež športovo upravený. Sú tu športové sedadlá, jedinečné čalúnenie, prešívanie a športový volant. Vodič má k dispozícii až 6 jazdných režimov – 2 na cestu a 4 do terénu. Asi najviac výpovedný je režim s názvom Baja po legendárnych off-roadových pretekoch. Štvorkolka je pripojiteľná, diferenciál vzadu má mechanickú uzávierku. Ale dosť bolo planých rečí. Poďme do terénu.

Ford Ranger Raptor

Priznám sa, že na Raptora som si dlho zvykal. Dôvod? Moja hlava. Veľmi dlho som posúval hranice rýchlostí, ktoré som priradil k jednotlivým druhom terénu a prípadným výtlkom. A vždy boli nízko. Ak by som mal Raptor stručne charakterizovať, poviem, že v teréne zvládne približne tie isté prekážky ako iné pick-upy. Akurát je stavaný na to, aby ho zvládol v rádovo väčšom tempe. S takými dokonalými tlmičmi som sa ešte v cestnom aute nestretol. Schopnosť pohltiť tie najväčšie rázy v rýchlosti bez toho, aby auto akokoľvek zaprotestovalo, ma fascinovala. Každý impulz mal krásne mäkký a progresívny doraz.

Ford Ranger Raptor

Väčšia stabilita vyplývajúca z rozchodu kolies zväčšeného až o 150 mm umožňovala Raptoru bezhlavo sa vrhať aj do zákrut so zlým terénom. Až na krátke priečne nerovnosti si kolesá výborne udržiavajú kontakt s podkladom a trakcie máte vždy dostatok. V interiéri je pritom ticho a ani pri najhorších nerovnostiach sa neozve ani náznak nejakého pazvuku. Poľné cesty dokáže Raptor absolvovať aj pri diaľničnom tempe, pritom vás nemusí trápiť, či sú dokonale rovné. Ak aj na poslednú chvíľu zbadáte jamu, ktorá sa vám na vašu rýchlosť zdá príliš (aj keď Raptor by mal na ňu väčšinou iný názor), môžete sa spoľahnúť na super brzdy a najmä na pneumatiky, ktoré dokážu aj v teréne nájsť nepochopiteľnú priľnavosť. V režime Baja s obmedzeným ESP Raptor rád vlní zadkom a je neskutočná zábava s ním jazdiť v teréne veľmi rýchlo. O prípadnú škodu, ak to náhodou preženiete, sa nemusíte až tak báť. Raptor zospodu chráni až 2,3-milimetrový pancier. Mohol som sa s ním aj šplhať na skaly, ale nič by som tým nedokázal. Raptor je dravec, ktorý miesto pomalého plazenia uprednostňuje rýchlosť a skákanie. Nikdy som nič podobné nezažil. A rovno dodám, že s motorom som bol pri takomto jazdení maximálne spokojný a dokonca som bol vďačný za vyše 700-kilometrový reálny dojazd a kombinovanú spotrebu do 9 l/100 km.

Ford Ranger Raptor

Najprekvapujúcejší moment je však jazda na ceste. Tam, kde sa pick-upy často cítia najmenej sebaisto, otriasajú sa a vyžadujú od vodiča pozornosť, je Raptor aj na terénnych gumách úplný suverén. Fakt dobre sa šoféruje a jazda v ňom je balzam na dušu. Najmä keď vás nemusia trápiť ani tie najhoršie úseky našich ciest. Fascinujúce však je, ako Raptor dobre jazdí. Je predvídateľný, celkom svižný a najmä neuveriteľne luxusný. Ani pri diaľničnom tempe v kabíne nepočujete zvýšený hluk od aerodynamiky a ani od kolies. Raptor je extrémne kvalitne poskladaný a má dokonca aj dvojité akustické sklá.

Nevynechajte naše videotesty

Po tom, čo sa konkurencia so svojimi pick-upmi snaží presadiť v lifestylovom segmente, jej Raptor úplne zrušil šance na existenciu. Ak naozaj chcete lifestylový pick-up, lepšia voľba než Ford Ranger Raptor neexistuje. Nič sa naňho nechytá jazdnými vlastnosťami, komfortom a ani vzhľadom. Nepochybujem, že sú to schopné autá, VW Amarok má silnejší motor a také Mitsubishi L200 má komfortnejšie zadné sedadlá. Ale to, ako dokáže Raptor skĺbiť neochvejnú suverenitu v teréne s kvalitou a komfortom na bežných cestách, nemá konkurenciu. A preto stojí za tie peniaze.

Text a fotografie v článku: Juraj Hrivnák

Grafika: Michal Čabai

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 5
Klady
  • vzhľad
  • podvozok
  • komfort
  • výbava
Zápory
  • ESP sa nedá vypnúť v režime BAJA
Rád skúšam nové veci a neznášam jednoliatý spôsob života. Práve vďaka tomu som sa dostal aj k písaniu článkov. V novinárskej branži sa pohybujem od roku 2015, začínal som ako kameraman a redaktor v košickej regionálnej televízií Naša (ktorá sa neskôr preorientovala na Košice:Dnes). 90% svojho času venujem video-tvorbe a fotografii, no popritom sa rád uvoľním aj pri ďalších kreatívnych prácach.
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie