Testy

Hybridné Subaru XV nám dokázalo, že v rodinnej garáži stačí mať jedno poriadne auto!

Automobily Subaru majú v našej redakcii špeciálne miesto. Kým v súčasnosti sa mnohí výrobcovia spájajú do veľkých koncernov, japonské Subaru má svoju jedinečnosť na trhu pevne v rukách a neplánuje ju ani tak skoro zahodiť. Rovnaké sedadlá, displeje či palubné dosky jednoducho nenájdete v ďalších vozidlách od iných značiek. Nemáte pocit, že ste obeťou šetrenia nákladov a koncernovej politiky. Práve naopak! Každé jedno Subaru má niečo do seba a poskytuje naozaj originálny prístup ku všetkému zaužívanému, čo dokážu oceniť naozaj aj tí najväčší fajnšmekri.

TEST: Subaru XV 2.0 e-Boxer Premium

Originál v každom smere

Dokonalým príkladom je aj testované Subaru XV s úplne novým hybridným pohonom e-BOXER. Už samotná reklamná potlač na boku vozidla prezrádza, že je to hybrid „na spôsob Subaru“. Ako teda nový pohon funguje v praxi? Svojskú receptúru vidieť už pri pohľade na rozloženie techniky v útrobách. Pod prednou kapotou nájdeme tradičný motor typu Boxer, ktorý je unikátny hneď niekoľkými spôsobmi. V porovnaní s inými konštrukciami môže byť tento druh agregátu umiestnený nižšie a nezaberá veľa miesta vo vertikálnom smere, vďaka čomu má Subaru XV ťažisko položené nižšie ako konkurencia.

Navyše, tento štvorvalec disponuje väčším zdvihovým objemom než konkurencia, až dvojlitrovým, čo považujeme v danej kategórii za pomerne vzácne. Na druhom konci nájdeme pod dnom batožinového priestoru umiestnený akumulátor. Tu opäť vidieť snahu japonských konštruktérov o zachovanie dobrého pomeru rozloženia hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou. Toto rozhodnutie v praxi pozitívne vplýva na neutrálne a vyvážené jazdné vlastnosti v zákrutách. Akumulátor hybridného systému e-BOXER nemusíte dobíjať sami, o jeho plnenie sa postará vozidlo samostatne vďaka rekuperácii pri brzdení alebo jazde z kopca. Uskladnená energia potom putuje do samostatného elektromotora s výkonom 12,3 kW (16,7 k) a krútiacim momentom až 66 Nm, ktorý vozidlu pomáha pri pohýnaní sa z križovatky alebo pri potrebe využitia maximálneho výkonu sústavy.

Reakcie modelu XV na pokyny akcelerátora sa s príchodom e-BOXERA ešte zlepšili. Odozva elektromotora je totiž okamžitá a atmosférický agregát s výkonom až 110 kW (150 k) pripomenie vodičovi dynamickú stránku Subaru. Príjemnou zmenou v tejto kategórii vozidiel je absencia turbodúchadla, vodič si tak môže užiť lineárny nástup výkonu s vyššími otáčkami, konské nakopnutie nastane pri 5 600 ot./min. odkedy motor s radosťou „ťahá“ až k červenému poľu.

TEST: Subaru XV 2.0 e-Boxer Premium
TEST: Subaru XV 2.0 e-Boxer Premium

Pipravený na všetko

Svižnú jazdu si navyše môžete užiť nielen na spevnenej ceste. Nájsť vozidlo v danom segmente s lepšími jazdnými vlastnosťami v teréne je takmer nemožné. Neveríte? Symetrický pohon všetkých štyroch kolies, svetlá výška podvozka až 220 mm či bohaté ochranné oplastovanie karosérie dávajú najavo, že s týmto autom zdoláte ďaleko viac než len mestské obrubníky. Po stlačení tlačidla X-Mode zanechá Subaru XV v teréne nie jedno pseudo-SUV. V tomto prípade nie je pohon všetkých štyroch kolies len psychologickou poistkou, ale skutočnou vlastnosťou auta, ktorú môžete kedykoľvek využiť vo váš prospech.

TEST: Subaru XV 2.0 e-Boxer Premium

Robustný podvozok navyše oceníte aj na rozbitých mestských cestách spoločne s vyšším profilom pneumatík. S nerovnosťami si auto poradí veľmi dobre a nemáte pocit, že každú chvíľu odtrhnete nápravu. Ešte viac nás však upútalo naladenie podvozka, nájsť totiž skutočne dobre jazdiace SUV je veľmi náročné. Mnohé sa v zákrutách nakláňajú alebo trpia nedotáčavosťou. Pri svižnej jazde sa však ukazujú všetky výhody nízkeho ťažiska, ktoré v kombinácii s vysokopevnostnou karosériou a symetrickým pohonom všetkých štyroch kolies posúvajú Subaru XV k tým najlepšie jazdiacim SUV na trhu.

TEST: Subaru XV 2.0 e-Boxer Premium

Detaily robia Subaru

V rámci medziročnej modernizácie však neprišla len vylepšená technika. Zmien sa dočkal aj vzhľad či materiály použité v interiéri. Modely e-BOXER môžete spoznať podľa žiarivej modrej farby Lagoon Blue Pearl či strieborno lakovaných detailov na nárazníku. Interiér disponuje krajším viacfarebným čalúnením s oranžovými detailmi alebo novými obkladmi palubnej dosky. Do popredia sa v interiéri modelu XV dostáva najmä komfort a bezpečnosť.

Samotné nastupovanie a posed ocenia vyššie postavy, rovnako tak široké možnosti nastavenia sedadla aj volantu, vďaka čomu si polohu nájde naozaj každý. Za seba si bez problémov sadnú aj dospelé osoby s výškou do 190 cm, pričom vzadu kvitujeme sklápateľnú opierku na ruky s držiakmi na poháre. Samostatnú pozornosť si zaslúžia aj asistenčné systémy EyeSight, ktoré sme detailne otestovali v priloženom videu.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Vyššiu základnú cenu Subaru kompenzuje bohatou výbavou a technikou v podobe pohonu 4x4 či prevodovky Lineartronic, ktorú dostanete v štandardnej výbave. Hybridný systém e-Boxer zase spája elektrickú budúcnosť s tradíciou v podobe atmosférického dvojlitrového štvorvalca. Prezentovaný tandem totiž poteší majiteľa spotrebou v meste na úrovni 7,5 l/100 km a dostatočným výkonom na diaľnici. Japonci nám tak opäť dokázali, že v rodinnej garáži postačí aj jedno auto – Subaru.

Klady
  • Výborný podvozok
  • Štedrá výbava
  • Pohon 4x4 v základe
  • Systémy EyeSight
  • Atmosférický motor
Zápory
  • Vyššia základná cena
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie